Gjorde polisen rätt?

Bison

Trådstartare
Jag är tågvärd på en liten bana i södra sverige. Häromkvällen fick jag på en kraftigt berusad person, hen var nästintill okontaktbar och jag kunde inte få fram vart hen skulle åka.

Ringer polisen för att tala om hur det ligger till. Min avgång var kvällens sista och jag slänger aldrig av folk från sista avgången och speciellt inte betusade människor sent på kväkllen.
Vi åker inte till vår vanliga slutstation med detta tåg utan stannar ca 10 mil däriffrån för att sen fortsätta som första morgon avgång sex timmar senare.

Eftersom jag han inte stigit av när vi passerat näst sista station ringde jag polisen igen och de skulle vara på plats på slutstation.

Väl där står polisen på plattform, de går ombord och leder ut personen.

Vi ställer av tåget och går mot hotellet. När vi korsar stationsplan kommer ena polisen fram, de har fått ur personen att hen ska till ordinarie slutstation och de har talat om för hen att vårt tåg går vidare nästa morgon.
Sen åkte de och lämnade kvar personen på plattformen.

Jag blev faktiskt chockad, jag hade tagit för givet att det skulle hjälpa hen, inte bara lämna kvar en kraftig berusad och påverkad person ensam på en låst station när det är minusgrader ute.
Jag hade tagit för givet att de skulle kört honom till stationen för att nyktra till eller kört hem honom. Inte lämnat honom en timme från där han kom ifrån med en timme dit han var på väg.

Jag kanske borde gjort eller sagt något men vad? Jag blev bara så överrumplad att jag inte kom mig för att göra det.
Men jag har tänkt mycket på det? Är det så det går till?

Jag har haft en del kontakt med polisen under åren och det har avhyst många personer som varit påverkade och eller störande/farliga. Men då har vi alltid åkt vidare direkt så jag vet inte vad som hänt.

Sv: Gjorde polisen rätt?

Jag tycker att det är jättebra att du ringde och det känns märkligt att polisen inte tog med personen till stationen om hen inte kunde ta hand om sig själv.

Ja, det var ju inte för att hen var stökig utan jag vill att hen skulle få hjälp.
Gjorde ont i hjärtat att bara lämna hen på stationen :(

Låter jättemärkligt och helt fel.

Personligen kan jag väl tycka att en LOB hade varit rimligt, eller kanske köra personen till någon anhörig/sjukhus beroende på hens berusningsgrad. Hade inte lämnat någon under de förhållanden du beskriver p.g.a. rånrisk och fara för personens hälsa. Men jag är inte polis och vet inte hur deras regler ser ut.

Alltså, det står väl inte direkt att polisen SKA ta hand om en berusad person, utan att de FÅR. Men inte detta fallet känns det ganska solklart att de borde tagit med sig personen :(

vems felet är? ja knappast ditt, ej heller poliser kan ju rå för situationen. Kan vara så jävligt att personen det gällde, själv var ansvarig för den uppkomna situationen?

Jag struntar i vems fel det var. Alla kan hamna snett i livet, han är lika mycket människa som du och jag!

Det låter som ett mycket märkligt beslut att lämna en person som inte kan ta vara på sig.

Jag tänker att beslutet kan bero på olika saker. Polisen får ju omhänderta berusade personer, men om han inte störde ordningen och man bedömde att det inte förelåg någon risk för hans liv eller hälsa så är det kanske inte så konstigt att de inte tog med honom. Jag föreställer mig att det i ett sådant fall sker en prioritering i förhållande till andra arbetsuppgifter. Har man t.ex. precis fått ett larm om brott är det säkerligen mer prioriterat än att köra hem en berusad person, och det tycker jag att det borde vara.

Nu tycker jag att ensam, kraftigt berusad och minusgrader är en rätt stor risk.

Inte så att polisen hade brått därifrån heller, de åkte sakta och fint.

Uppenbarligen gjorde de bedömningen att det inte var fara för hans hälsa men det är just det som väcker frågetecken. Full så att man inte kan kommunicera och minusgrader ute...? Det är inte en situation jag skulle lämna någon i.

Med tanke på den senaste tidens snack om dödsfall i fylleceller så ställer jag mig skeptisk till polisens förmåga att bedöma hälsotillstånd.

Nu var ju inte frågan vems felet var utan hur situationen bör hanteras.

Ja eftersom man resonerade som jag, så fick personen som var ansvarig lösa problemet själv dvs sova ruset av sig på en bänk på perrongen....

Han är ingen fara för andra, ingen större fara för sig själv,

Uppenbarligen gjorde de bedömningen att det inte var fara för hans hälsa men det är just det som väcker frågetecken. Full så att man inte kan kommunicera och minusgrader ute...? Det är inte en situation jag skulle lämna någon i.

Med tanke på den senaste tidens snack om dödsfall i fylleceller så ställer jag mig skeptisk till polisens förmåga att bedöma hälsotillstånd.
Det var väl därför, inget omhändertagande, inget övertagande av ansvar.

vems är felet om killen kastar in handduken 6 timmar senare?
inte polisen, inte sj utan kilen själv.

håller utrednings o vårdkostnaderna nere

Jag struntar i vems fel det var. Alla kan hamna snett i livet, han är lika mycket människa som du och jag!

Naturligtvis är han lika mycket människa, naturligtvis har han samma människovärde.
Däremot så har han liksom jag ett eget ansvar för vilka val man gör. Väljer man att supa sig redlös så....

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 830
Senast: Klara
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 996
Senast: Lickety
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 531
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar