Gjorde jag rätt/fel?

Mixess

Trådstartare
Har en unghäst på 2 o ett halvt år som är super go/lugn de flesta dagar, andra dagar nervig/rastlös.

Idag var en av dom andra dagarna :angel:

Hade planerat att tömköra henne, men hon stirrade upp sig själv redan innan jag fått på grejerna. Hag kompisen skrek och hon tyckte verkligen inte hon skulle stå där ensam.

Tog bara ut henne och longerade i grimman, tänkte hon skulle springa av sig det värsta och sen lugna sig, men det gjorde hon inte. (dock lyhörd och lydig vid longeringen)

Bestämde att jag bara ska få henne stå still i stallet. Sen gå ut med henne tillbaks till hagen. Och gjorde så..

Funderar nu på om jag gjorde rätt?
Vill gärna ha många reflektioner :)

mvh

Sv: Gjorde jag rätt/fel?

Det ska mycket till för att man ska förstöra utbildningen vid ett tillfälle, så det skulle jag vilja påstå att du aldrig behöver oroa dig för.
Vissa dagar går det helt enkelt inte som man tänkt och man får sänka sin ambitionsnivå! Och oftast är det det bästa man kan göra ett sånt tillfälle.

I bland går det inte som det tänkt, då får man tänka om och gå mot nya mål, mer på hästens nivå, och sedan avsluta när man känner att det känns bra.
Att tvinga, bråka och göra det negativt för er båda ger er ingenting.
Jag tycker du gjorde rätt!

Känn av hästen och lägg upp träningen/övningarna efter det :)

Svarar er båda..

Tack för svar för det första!

ja känner lite att jag inte vill bråka med henne vid sådana tillfälle för jag är rädd att hon ska tycka illa om näst vi ska träna då.
Eller att det händer något som ger henne negativa bilder av träningen.
Hon KAN detta egentligen. Hon är jätte duktig vid longerig, att gå iväg själv, vid utrustning, tömkörning tränar vi, har haft gott resultat innan.

Men det är ok då? Att om man känner att idag är ingen bra dag, då gör vi nått lätt?
Tänker lite att jag låter henne smita undan, men å andra sidan kan hon inte veta vad jag tänkt ;)

Jätte tack för stödet!
Är min första egna unghäst, och känner att man har allt ansvar själv för att hon ska bli en trevlig individ, därför jag behöver höra lite andra åsikter.

Jag tror inte hästar tänker så mycket i vinna eller förlora som vi ofta vill få det till.
Om du tar hänsyn till hennes humör för dagen och respekterar henne istället för att säga "men jag har minsann bestämt att vi ska..." så kommer hon förmodligen respektera dig tillbaka.
Det verkar som att du tänker rätt! Lycka till, och fortsätt lyssna på din häst!

Med unghästar tycker jag ALLT handlar om att få något man kan berömma för. Berömmet är inlärningen, och att inte få någon positiv upplevelse av ett pass är för mig ett stort nederlag för hästens del såväl som för min.

Är det en riktig bebis så får jag gå tillbaka till -10 (bara gå rakt fram) - vad som helst bara det blir rätt och beröm. Jag tycker att ALLT handlar om känsla i varje sekund. Läsa hästen, berömma på rätt ställe, avsluta vid rätt tidpunkt och ö h t lägga hela nivån på rätt höjd.

människans säkerhet går före allt!

har man planerat något någon dag men upptäcker att man inte har de förutsättningar man trott och då väljer att avstå, ser jag som positivt! Man ska aldrig påbörja något som man inte vet att man kan ro i land :)

har hänt mig mååånga gånger!

Tar det som ni som svarat iaf tycker det var rätt gjort. Är glad för det.

Många hälsningar från mig och busig unghäst :)

Finns ingen orsak alls att bråka med en häst "bara för att..." Det är bättre att anpassa sig efter rådande förhållanden och göra något som hästen klarar av lätt och kan få beröm för, än att kanske hetsa igång en massa tjafs som vanligen ändå inte leder någonstans.

Håller helt med Lovisa.

Dock ska man akta sig för att "leta" orsaker till att unghästen kanske inte klarar uppgiften för dagen. Ett mellanting där man succesivt stegrar kraven är ju såklart alltid det bästa men precis som du gjorde är det bättre att sänka kraven för mycket och genomföra situtionen positivt än att inte klara ut att ge hästen en positiv upplevelse. Men som sagt, fastna inte i fällan att hitta problem i omgivningen för mycket bara, det är många som gör ;)

Det viktigaste är att du själv är lugn och konsekvent med det du gör.

Jag tyckte du gjorde rätt. Känns det inte bra för en själv att fortsätta ska man inte göra det.

Förstår hur du menar och jag ska försöka tänka på det.
Min lilla (som inte är så liten längre, ca 153) har rätt mycket energi, blir lätt rastlös och tålamodet är det sämre med ännu, men vi jobbar med det.

Idag gick det jätte bra :)

Hon har väldigt lätt för o lära och tänker mycket själv, vilket resulterat i att hon lärt sig en del dumheter oxå emellanåt ;)

Det har vi jobbat bort men har ju fått backa en del gånger pga det.

Antar att jag blivit lite känslig själv med detta i minnet.

Mvh

En sak som hjälpt mig väldigt mycket med min valack, som oftast är lugnet själv men när han inte är det så är det mindre kul ;), är att lära honom ett kommando som ALLTID betyder halt och ett kommando som ALLTID betyder stå still. Haltkommandot ska ju dock följas av att han står still i den bästa världen men stå still kommandot förstärker när han är på tårna.

Mina kommandon är helt enkelt "Prrrooo" för halt och "Stillaaaaa" när jag vill ha honom att stå "mer" still om du förstår. Det är så väl inlärt att han ska stanna, stå still och slappna av innan han får gå igen att haltkommandot helt bryter hans stressmönster, det har fungerat 100 % av alla gånger. Från små problem med att han vill börja takta på vägen hem pigga dagar tills gånger då det slagit runt helt i skallen på nya platser/välbefolkade träningar osv där han bara vill ha av mig och fly från ALLT till smågrejer som är ack så viktiga, att snabbt stanna och stå still för en hastigt kommande bil tex.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 668
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka