gjorde jag fel?

Cilla

Trådstartare
jag var ute och gick med "min" nya häst. en hyfsat bufflig och otränad (åtminstone när det kommer till ledarbiten :D ) kallboldsvalack. på denna lilla promenad gick han förbi mig hela tiden och började tills lut att hoppa lite och småpipa. (frustration, tror jag. jag gick nog för sakta...) men va f**an, tyckte jag!!!! hästen ska väl för fasen gå i det tempo jag har bestämmt!

för att komma tillrätta med gjorde jag såhär:

varje gång han börjde gå förbi mig, tvärstannade jag och gick åt motsatt håll. han föjlde snällt efter. när han kom förbi igen, gjorde jag samma sak. höll på ett litet tag med detta, tills han hade lugnat sig såpass att jag han kunde gå strax bakom mig med löst grimskaft mer en 1 1/2 sekund. :D

här bytte jag taktik. varje gång han försökte gå förbi mig och min gräns viftade jag till med grimskaftet framför mulen på honom. hans reaktion var att stanna upp och vänta in mig. när han en gång inte lyssnade på grimskaftsfladdret slängde jag mig framför honom, viftade med grimskaftet, satte ett finger i bogen och blev arg och hotande mot honom. när han backade (vilket var det jag ville) tog jag bort fingret, sänkte grimskaftet och blev glad och snäll mot honom.

jag tycker själv att han lyssnade mycket bättre på mig i slutet av promenaden än i början.

är rätt grön på detta, vill gärna ha era åsikter.

Senast ändrad:
Sv: gjorde jag fel?

Med hästar som vill gå förbi hela tiden brukar jag antingen tvärstanna, rycka upp axlarna och ut med armbågarna och riktigt ljudligt skrapa med fötterna i backen så att gruset skvätter, de flesta hästar brukar backa då.

Annars så funkar det bra att slänga ut armarna och flaxa lite med dem om hästen försöker gå förbi, eller vifta med grimskaftet framför dem.

Viktigt är att säga till innan hästen har gått förbi dig, det ska stå klart för hästen att du är den som går med honom, inte tvärt om.

Sv: gjorde jag fel?

jag sa till honom precis där han knäckte min gräns. alltså när han kom förbi gränsen "hit, men inte längre"

tyvärr fegar jag alltig i början med nya hästar, detta var första gången jag gick med honom. :mad: helt aotumatiskt låter jag hästen göra som den vill "bara han går dit jag vill och inte drar iväg är jag nöjd" det funka inte alls på lillkillen, som blev helhispig över att jag inte följde i hans tempo. det var DÅ jag började at ta tillbaka honom. tyvärr ställer det till en massa för mig, för det blir mycket svårare att ta tillbaka honom till den punkt som jag vill ha honom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar