Gjorde jag fel?

dee79

Trådstartare
Min kille fyller 8 veckor imorgon. I många veckor hade han grym kolik, men det har lugnat sig lite (med återfall då och då). Dock har liten fortfarande svårt att somna och att sova. Det har funkat ok på nätterna, men läggningen har varit jobbig.
Vi samsover och jag har ammat honom till sömns, vilket är ren tortyr för tuttarna. Vi har börjat ge flaska på kvällen för att han ska bli mätt och sova bättre, men han har fortfarande snuttat sig till sömns.

Igår tvärvägrade han att ta tutten. Antar att han fortfarande var mätt på flaskan och blev arg när det kom mjölk. Napp tar han inte, men vi försöker dagligen nästan. Han gnällde och skrek lite missnöjt, men av 10 växlar på skriket kom han bara upp i fjärde växeln, så jag bestämde mig för att ignorera. Var för trött för att kliva upp och börja härja med honom. Bestämde att så länge han inte ökar skriket så ligger vi kvar.

Hela tiden hade jag ena armen runt honom och andra handen på magen. Tutten låg så han kunde snutta om han ville och han kände ju mina andetag och hjärtslag. Efter kanske 15 minuter, med små konstpauser mellan skriken, sov han.

Är det ok att låta dem skrika när de är så små? eller gjorde jag fel? Jag lämnade honom aldrig ensam med skriket och han var trött redan när vi lade oss. Han somnar inte om man bär på honom. Det är svårt nog att få sova ändå, för han sparkar och stånkar från 5-8 på morgonen när han har magknip i sömnen, så de få timmar jag kan ligga ner uppskattar jag.
 
Sv: Gjorde jag fel?

Har du provat någon babymassage? Jag har inte haft kolikbarn själv men har vänner som fått väldigt bra respons på ngn sorts kolikmassage (brukar komma lite pruttar i samband med den). Har du provat Minifom(stavning?!)?

Du är ju med honom och det är viktigast. Sedan kanske du kan underlätta för honom när han har ont genom att ex.vis buffa. En annan kamrat fick sitta i en fotölj med fötterna på en fotpall, lägga barnet med mage ner längs benen och sedan guppa med benen. Det enda som lindrade hennes barns magont.

Så prova er fram hur du bäst kan lindra men ändå behålla sängläge. Jag tror också att tuttarna får vila mer om det börjar fungera med nappen. Lycka till!
 
Sv: Gjorde jag fel?

Minifom funkade inte, men semperdropparna verkar göra det de ska, för det blev bättre efter vi började med dem.
På morgonen när han har ont buffar jag i rumpan och då sover han ju vidare (men inte jag).

Det som är vid läggningen är inte magont/kolik utan att han har mkt svårt att komma till ro och "släppa taget" så han somnar, och det var därför jag undrade om det är fel sätt att angripa problemet. Rummet är helt nedsläckt och tyst för att han ska veta att det är natt och att då kan man ta det lugnt.

Jag kör kolikmassage, men det funkar bara när han inte har ont. I "anfallen" tycker han att det är för obehagligt att man tar honom på magen. Börjar snart en massagekurs också! Ska bli toppen.
 
Sv: Gjorde jag fel?

Du känner ditt barn bäst och vet om det bara var "tröttskrik" och inte "ontskrik". Du var hos honom hela tiden och gav honom trygghet på det sättet. Så nej, jag tycker inte att du gjorde fel.

Lycka till och hoppas han får lättare att komma till ro snart!
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jag tycker inte alls du har gjort något fel. De dör inte av attskrika lite och var ni bara på "4" så tycker jag inte detär någon fara alls. du var nära och han somnade juh!

Man orkar inte prova alla knep jämt!

Ibland måsta man vara en "dålig" förälder en stund för att orka vara en bra förälder alla andra stunder!
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jag tycker inte du gjort något fel. Har man testat allt så vad ska man göra?

Tilde vill ligga på mage på ens bröst och att man gungar henne i sidled när hon ska somna om. Sen vill hon ligga ifred en bit bort. Ganska kul när pappan försöker få henne att somna, hon får inte ro och jag tar henne, lägger henne i sängen mellan oss och hon somnar ;)

Hon blir superarg om jag erbjuder tutten när hon inte vill ha!
 
Sv: Gjorde jag fel?

ren blöja, mätt mage, närhet och lugn, du gjorde helt rätt tycker jag.

du känner ju själv skillnad på trötskrik och magskrik som sagt.
 
Sv: Gjorde jag fel?

*KL*
Tack för alla svar!
Jag hade lite dåligt samvete igår, men samtidigt sansade han sig och somnade (vilket var målet). Svårt att veta vad som är rätt och fel ibland och jag tycker att han är för liten för alla dessa "metoder" som finns.

Jag VET att han inte hade ont, för det skriket har jag haft i över 5 veckor. Det kan jag känna igen redan i uppstarten. Mätt vet jag att han var och ren blöja är ju en självklarhet.

Han gråter alltid dagtid när han ska somna om han blivit trött. Han kan spontansomna utan gråt i bil eller om man bär i sele - om man sätter honom där innan han blivit trött. Men han somnar aldrig i något stillastående, i famnen, babysittern eller liggandes i säng/vagga etc.

På natten har han ju somnat med bröstet i munnen och då gråter han vanligtvis inte (men jag gör nästan det då han snuttat så jag har blåsor).

Oavsett - tack för svaren!
 
Sv: Gjorde jag fel?

Här är samma - pappan kan inte få honom att somna. Det måste vi råda bot på tills han ska vara hemma :D
 
Sv: Gjorde jag fel?

Hur går det för er då? Har era sena nätter tagit slut?
Vi somnar faktiskt oftast mellan 22.30 och 23.30 här, om än med lite trixande. Känns bra mkt bättre än mellan3 och 5 som vi hade innan :D
 
Sv: Gjorde jag fel?

Nä det låter som om du gjorde rätt... Hade han växlat upp tio 10 hade du ju försökt med något annat eller hur?
 
Sv: Gjorde jag fel?

de flesta nätter sonar hon mellan 19-20, sover till 00-02, äter. somnar om, vaknar vid 5 å äter och sen sover till 0730-0830.

men vissa nätter ter hon varrannan timme och dessutom är vaken en sväng och tjatar hål i huvudet på mig.
tack och lov är de inte så många!

tänke komma till dig på fredag, passar det?
 
Sv: Gjorde jag fel?

Min dotter hade en period som rätt liten när hon alltid skrek nån minut innan hon somnade, det var jobbigt... somnade hon i vagnen skrek hon först en minut. Plockade jag upp henne så kunde hon inte somna och det började om... efter ett tag kände jag igen skriket, och la bara handen på henne, och så somnade hon rätt fort. Kändes jobbigt att inte ta upp henne, men är du där, ger närhet och lyssnar så gör du nog alla rätt!
 
Sv: Gjorde jag fel?

Ni är så välkomna! Men det kan hända att jag är lite depp. Gullan röntgas imorrn och jag tror att det är kört för hennes del :cry:
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jag tycker inte du gjorde fel, och det funkade ju dessutom :)! Det går inte att jämföra med att låta en baby ligga ensam o skrika sig till sömns som vissa metoder otroligt nog förespråkar.

Tråkigt med din häst (misstänker jag att det är - eller är det hund?)!
 
Sv: Gjorde jag fel?

Känner igen allt så väl :crazy:

Jag gav dock både minifom och sempermagdroppar och tillsammans fungerade de bra. de är ju olika typer. minifom vet jag att man måste ge under längre period och att man kan öka antalet droppar till det dubbla.

Rapar du honom ordentligt??

Ibland så fick jag gå ut med min lille i vagnen för att han skulle sluta skrika och då somnade han omedelbart.

Tutte tog han bara när det passade honom och nu verkar det vara helt kört, han är dock 6månader på fredag så det är väl för hans del ingen större förlust. det är nog mer jag som tycker att det är tråkigt för jag gillade att amma när det väl kom igång :D
 
Sv: Gjorde jag fel?

du får hemskt gärna deppa på min närvaro vännen, jag kan hålla dig i handen och trösta. :)

(karisma är högst flyttbar om det kniper med kompis och sällskap)

hör av mig till môran då!
 
Sv: Gjorde jag fel?

Det är min häst det handlar om. Det såg inte så illa ut som jag trodde och vet tyckte inte att det var solklart vad som ska göras, men samtidigt ser det inte toppen ut heller. De kan inte lova något inför framtiden.

Nä, skrikmetoder är inte min grej riktigt, det var lite därför jag funderade om det kanske var fel gjort. Samtidigt så har jag inte haft 2 lika läggningar sen han kom ut. Dagarna ser olika ut också och vi har fortfarande inga vettiga rutiner. Hoppas verkligen att det ger sig med tiden :crazy:
 
Sv: Gjorde jag fel?

Jag var uppe på 40 droppar med minifomen utan att det gav utslag alls. Semperdropparna däremot verkar funka bra.

Nu skriker han ju tack och lov inte som han gjorde innan (när jag startade min andra tråd), så lite lättare har vardagen blivit. Men det är frustrerande att det ska vara sånt bök med att sova - oavsett tid på dygnet. Sambon och jag har haft kanske 3 eller 4 timmar tillsammans sen han kom ut. (alltså med sovande bebis som ligger själv någonstans). Inte mkt att bygga ett förhållande på även om vi försöker hålla modet uppe.

Sover din bebis själv och "löste" sig allt när koliken gav sig? Min vill ju verkligen aldrig somna och vaknar gärna efter 5-10 minuter eller en halvtimme. Powernaps bara och då har man kämpat ihjäl sig för att få till dessa.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Har en son på 3 månader som sover jättebra på nätterna. Ammas till sömns vid ca 19.00 och sen sover han hela natten till ca 07.30 med...
2
Svar
39
· Visningar
3 970
Övr. Barn Vad är era erfarenheter av denna metod? I lördags beslöt jag mig för att prova detta - Nog för att Oscar sovit hyfsat bra, men när...
Svar
13
· Visningar
2 596
Senast: Bollen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 906
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp