giva per gång av kraftfoder

H

Havregryn

Hur gör ni med givan av kraftoder dela ni den lika mellan utfodrings tillfällena eller har ni mer i ett mål än ett annat?

Sv: giva per gång av kraftfoder

jag ger lika stor giva varje gång, det är det mest idealiska för tarmfloran att hantera

När jag själv skötte utfodringen så var det de största givorna på morgon o kväll, skillnaden mellan målen var att hon fick betfor ihop med morgon och kvällsgivan....

Nu får de kraftfodret morgon och kväll och betfor vid intaget...

Jag brukar ge så lite som möjligt på morgonen, eftersom de får kraftfodret före höet och jag vill inte vräka på för mycket då.

Nu är det iofs väldigt sällan jag ger något tillskott i större mängder, De två senaste åren har jag gett Krafft Protein och mineraler, och då blir det ju så små mängder att jag kan fördela det jämnt i alla tre målen för att förenkla när man mäter upp det. Det brukar bli max ett par dl i varje mål...;)

Just nu får min bara till intag då han inte få så mkt än så länge, har precis börjat med kraftfodergiva. När han är uppe i större ranson (som inte kommer vara såå stor) blir det lika fördelat över tre mål.

Tre mån kraftfoder per dag ungefär lika stora.

Min häst får lika mycket vid 3 tillfällen om dagen, på morgonen drygt ½ L Groov, likaså middag. På kvällen får hon drygt ½ L blöt betfor, med lite överdrivet mycket vatten!

M-oaa

Beror på hästen. Fullblodet kan vara petig med maten under dagen, får han däremot på kvällen så brukar han ha ätit upp till på morgonen. Därför ligger normalt sett hans största giva på kvällen/natten. För de som äter som hästar (!) blir det lika fördelat över alla målen, möjligen mindre om något mål ligger närmare ridtiden.

Min häst får lika mycket (eller lite) kraftfoder vid de tre fodringar han får per dag, en näve krossad havre + ½ krafftmått blöt betfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat