girig/onödig veterinär

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare experten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 608
Sv: girig/onödig veterinär

Enligt SJV:s tolkning av bestämmelserna om ingrepp på djur får hovslagare öppna hovbölder så länge de inte går in i mjukvävnad.
PL

peter_lundin skrev:
Enligt SJV:s tolkning av bestämmelserna om ingrepp på djur får hovslagare öppna hovbölder så länge de inte går in i mjukvävnad.
PL

Mm, och det är just det som gör att min hovis låter bli (trots att han jobbat på klinik i många år) om det inte är väldigt tydliga bölder. Han öppnar 'solklara' bölder, men han karvar inte på 'måfå' för att hitta en böld t ex. Eftersom han inte vet hur djupt han måste gå då, och då är det bättre veterinär karvar från början. (Enligt hovis, vi pratade om det i måndags iom unghästens böld som brustit i kronranden)

Jag håller med men det finns vissa här som inte anser att veterinärer har ngt på hovbölder att göra.
PL

peter_lundin skrev:
Jag håller med men det finns vissa här som inte anser att veterinärer har ngt på hovbölder att göra.
PL

Tja det finns folk här som anser att utbildade hovslagare inte har på hästarnas hovar att göra med. Och folks om anser att hovböld fixar men själv genom jodopaxomslag tills bölden brister av sig själv.

Kort sagt, idioter finns överallt..

(Sen att det finns VETERINÄRER som anser att veterinärer har inget på hovbölder att göra är ju en försvårande omständighet..)

Exakt, uppenbarligen tyckte veterinären som var ute till min häst att det var hovslagarens jobb att ta hand om det han sa var en hovböld (trots att jag sa att jag befarade en fraktur) - vilket hovslagaren bara behövde ta en titt på hästen för att se att det inte var.

konstigt att vet. inte tog av skon på en gång, så att hon kunde undersöka hela hoven direkt.

Elektron skrev:
Exakt, uppenbarligen tyckte veterinären som var ute till min häst att det var hovslagarens jobb att ta hand om det han sa var en hovböld (trots att jag sa att jag befarade en fraktur) - vilket hovslagaren bara behövde ta en titt på hästen för att se att det inte var.

Och DV här vägrade komma ut, sa på telefon åt mig att det där var en hovböld och hovslagarens jobb. Jag fick inte tag på någon hovslagare så jag ringde DV igen på EM som sa att det var fortfarande hovslagarens jobb och fick väl leta hovslagare tills jag hittade någon. Jag var nyinflyttad och tror jag ringde hela bygden tillslut. Fick inte tag i någon hovslagare, men lyckades med ficklampa och förstoringsglas inse att den blockhalta hästen med kokhet hov som hoppade på tre ben inte hade någon böld, han hade en pinne intrampad i hoven. Ringde DV igen på EM som sa att det fortfarande var hovslagarens jobb. Sent på kvällen lyckas jag få tag i en hovslagare som verkar upp, ser otroligt bekymrad ut och mumlar om strålbensbursan och tycker jag ska ringa Ultuna pronto. Ringer Ultuna som säger att jag behöver inte åka då (22 på kvällen) men de vill se mig där när de öppnar dagen efter för det där var allvarligt.

Morgonen efter kommer hästen in på klinik och blir kvar, och där inser jag hur allvarligt det är. Hästen BLEV bra mot alla odds men han hängde på en mycket skör tråd ett tag om han skulle klara livhanken.

röntgen, ingen fraktur stod att finna, samtal till hovslagare. av med skon, uppskärning av hovböld - vips klart.

Så gör en seriös veterinär med tillgång till röntgenutrustning.

Finns ingen anledning att chansa och börja karva om det skulle visa sig vara onödigt .......hästägaren hade troligen tillräckligt med kunskap för att veta att det finns många fler "åkommor" med samma symtom som hovböld. Dessutom framgick det tydligt att både hästägare och veterinär redan från början misstänkte hovböld, men ville kolla med några röntgenbilder för säkerhets skull.

Kanske är på sin plats att kolla sina egna kunskaper innan man går ut och kritierar hästägare och veterinärer här ........ :angel:

:bow:

/Sara - som förlitar sig på sin utmärkta veterinär och villigt erkänner att hon inte kan ett jota :D

Citat: "konstigt att vet. inte tog av skon på en gång, så att hon kunde undersöka hela hoven direkt."

Lite kuriosa... många hästägare motsätter sig starkt att man tar av skorna om det inte absolut måste ske. Konstigt men många reagerar så.
Sen är ju inslaget klippt, man vet ju faktiskt inte hur disskutionen har gått mellan vet och djurägare då man bara visar "besluten".

Sen av egen erfarenhet är den veterinären då rakt inte girig och mycket duktig och kunnig.

Apropå kostnad för röntgen..

Fick senaste klinikbesöksräkningen idag, det togs totalt tio bilder (framknän, bakknän och så både spatt och OCD-plåtar haserna). 2200 kr inkl moms.

Vilket jag anser är BILLIGT i sammanhanget, för att få veta att det är ingenting där. (Hästen har en muskelskada, men det fanns symptom som kunde tyda på skelettskador/defekter därav rtg av bakknän och haser. Jag ville ha på framknän med eftersom hon hänger i dem.).

HELA räkningen var på 5200 kr. Räkna av 350 kr för chipmärkning så blir det 4850 kr. Minus 2200 kr för röntgen = 2650 kr. Detta är alltså för undersökning, longering, hältutredning med böjprov, lugnande ggr 3 inför rtg och rektalisering, en rektalisering, och ett blodprov för att kolla muskelvärden. Jag kan INTE anse rtg vara dyrt i sammanhanget, och det togs då TIO bilder vilket ger ett pris på 220 kr/bild. (Det är digital rtg btw).

Det skulle då kännts dyrare att betala 2650 kr för ett besök utan rtg, och X månader/besök senare när man inte blir av med muskelskadan röntga och hitta något och inse att vi varit ute och famlat i mörkret i flera månader för flera tusen kronor. För att inte tala om det 'extra lidande' det skulle gett hästen i ett sådant sammanhang.

Jezzie skrev:
Vet. Kanske var så grundlig för att det filmades.... Men självklart tycker jag att man borde dra slutsatsen hovböld före man drar iväg hästen till veterinär...

Nja, Ulrika är en av landets bästa hästveterinärer och hon är alltid mycket grundlig, oavsett om det filmas eller ej. Att åka till klinik är hästägarens eget beslut och veterinären själv får ju inte mer i lönekuvertet för att hon beslutar om röntgen... Jag tycker att hon gjorde helt rätt.

//C

Kirre skrev:
Citat: "konstigt att vet. inte tog av skon på en gång, så att hon kunde undersöka hela hoven direkt."

Lite kuriosa... många hästägare motsätter sig starkt att man tar av skorna om det inte absolut måste ske. Konstigt men många reagerar så.

Jag är en av de hästägarna när det är vinter ;) Och jag kan ju ge min anledning till det:

Jag är GLAD om de kan låta skon/skorna sitta så länge som möjligt (men måste de dra den så får de ju det såklart, oavsett anledningen, ibland drar de ju skorna för röntgen t ex). Anledningen är att har jag skodd häst vintertid så är det broddat med, och det är för det är så förbaskat isigt här. Och alla kliniker har tyvärr inte varken tid eller möjlighet att slå på en sko igen när de är klara. Vilket innebär att du får åka hem med en häst utan sko/r, och med skon/skorna i en påse tills din egen hovslagare kan spika på den. Vilket kanske inte kan ske direkt utan tar en vecka.

Då ska jag först lasta av en häst utan sko/r på glashal stallplan, och sen hålla den inne i en dag till en vecka i väntan på hovslagaren. Dvs det skapar problem för mig långt efter vi kommit hem från klinik.

Därför är jag glad om de låter bli att dra skorna 'i onödan', dvs har de funderingar på tre saker, en av dem kräver sko av får de GÄRNA kolla de andra två först innan de drar skon.

Sen tror jag att det för många är ett ekonomiskt beslut med, och då börjar det bli fel. Det kostar att få på skon/skorna igen (oavsett om det är klinik eller hovis som gör det).

När valacken opererades drog de ju skorna (de gör de alltid när de söver en häst) och jag jag väntade en dag extra med att ta hem honom för att smedjan på kliniken skulle hinna sko honom igen (då kunde jag dessutom få på de rek PG-beslagen direkt, dock var detta bara DEL av anledningen). Det var nämligen snorhalt hemma på stallplan, och hästens kulle promeneras vid hand. Och koll med hovis visade att det skulle ta en vecka innan han kunde komma och sko igen. SÅ om inte hästen kom hem skodd, så skulle han få stå på box och inte gå en meter tills efter en vecka. Då var det bättre han stod en dag till på klinik och kom hem från kliniken skodd.

Lite samma sak nu när unghästen var in. Det skulle skos på fredagen, jag hade tid på måndagen. Eftersom det fanns misstanke om lösa benbitar så i samråd med hovslagaren lät vi bli att sko henne. För OM det var lös abenbitar och de ville operera skulle de slita skorna på måndagen, och förutom att det inte är så bra att sko på, sko av och sen sko på igen en sån liten med så tätt mellanrum, så kändes det som 800 kr (minst) rakt i sjön, om jag oaf skulle få sko om henne några dagar senare. Så vi väntade med skorna, och hon fick skor på sig EFTER klinikbesöket.

Ja, i onödan behöver man ju inte dra av skorna men en del hästägare reagerar väldigt negativt när man säger att man måste ta bort den för tex röntgen.
Hade en exportröntgen en gång och då röntgas ju strålbenet och det kan ju vara lite knepigt med skon på. (beror på hur hoven ser ut och hur den är skodd) Den hästägaren var väldigt grinig och det slutade med att skon fick sitta kvar med reservation för bildens bedömningsmöjlighet.
Det jag menade var nog för att slippa ta disskutionen om skon av så gör man det man kan göra, inom gränsen för vad man misstänker och vad man troligtvis ändå skulle göra, och i första läget låter bli att dra upp det.

Sen dras inte alls skorna alltid av vid operation. :idea: Har inte hänt en enda gång när jag närvarit. Beror nog väldigt på vilken klinik man är på tror jag. Att de BÖR tas bort håller jag dock med om.

Som någon skrev, Ulrika är väldigt duktig och vet vad hon pysslar med så jag litar fullt på henne.

Kirre skrev:
Sen dras inte alls skorna alltid av vid operation. :idea: Har inte hänt en enda gång när jag närvarit. Beror nog väldigt på vilken klinik man är på tror jag. Att de BÖR tas bort håller jag dock med om.

Ah, I stand corrected. Alla fall jag vet där hästs sövts har de dragit skorna dock, oavsett klinik. För skaderisken som ju ökar med skor, ffa när de ska UPP igen. Men okej,d å vet jag att det finns kliniker som INTE gör det då (fast jag är som du, jag må vilja ha dem på så långt det går men ska det kastas DÅ vill jag de ska AV). Däremot har jag märkt det skiljer sig mkt för rtg. Kliniken jag anv förr ryckte ALLTID skorna om man villa ha hovbild, kliniken jaga nvänder nu gör olika, vissa plåtar dras skorna, andra får de sitta kvar och ytterligare andra provar de med sko först och drar den inne på rtg om de ser det behövs.

Alexandra_W skrev:
Tja det finns folk här som anser att utbildade hovslagare inte har på hästarnas hovar att göra med. QUOTE]

Aah! Ich hatte ja Frau Strasser vergessen ;) ...

Och i övrigt kan jag bara hålla med om att en noggrann vet är det bästa som finns (nej, förresten, det bästa vore om de inte behövdes ... )

Kan tyvärr inte heller hålla med då jag förmodligen hade gjort precis likadant själv! Såg inte inslaget men nån skrev tidigare att hästen hade varit svullen upp till knät på morgonen! Jag hade nog slitit av dojjan själv i vild förtvivan och sprungit till kliniken med hästen på ryggen om jag hade varit tvungen! (Och varit stålmannen :D )

Så kan de göra tvärtom. Sko på klinik mot min vilja.
Gammeltravaren , ja 12 år fick ju fång. HAn var inne över helgen och de röck skorna, på måndagen när jag skulle hämta honom hade de skott honom.
Under ett akut fånganfall.
Min ordinarie hovslagare som räddat många fånghästar var så arg över detta för dte hade varit bättre att ha honom utan skor på mjuk bädd.
Det beöket kostade stora pengar varav skoningen nästan en fjärdedel.
Nu vet jag att det finns lika många skolor på fångbehandling som det finns vet så det här är vad jag tycker.
Men klinken måste hela tiden tala om varför de gör saker och vad de kostar, har man en vet försäkring så spelar det kanske inte så stor roll. det hade inte jag då, det har jag på alla nu.

jag/dom hästägare jag känner har aldrig protesterat över att ta av skon, när det gäller att undersöka hästens hov.
med tanke på vad som vet. ställde för diagnos så hade skon åkt i vilket fall som helst.
svaret var kanske inte till mig men att vet. skulle vara girig? det lägger jag ingen energi på....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka