Sv: girig/onödig veterinär
Kirre skrev:
Citat: "konstigt att vet. inte tog av skon på en gång, så att hon kunde undersöka hela hoven direkt."
Lite kuriosa... många hästägare motsätter sig starkt att man tar av skorna om det inte absolut måste ske. Konstigt men många reagerar så.
Jag är en av de hästägarna när det är vinter

Och jag kan ju ge min anledning till det:
Jag är GLAD om de kan låta skon/skorna sitta så länge som möjligt (men måste de dra den så får de ju det såklart, oavsett anledningen, ibland drar de ju skorna för röntgen t ex). Anledningen är att har jag skodd häst vintertid så är det broddat med, och det är för det är så förbaskat isigt här. Och alla kliniker har tyvärr inte varken tid eller möjlighet att slå på en sko igen när de är klara. Vilket innebär att du får åka hem med en häst utan sko/r, och med skon/skorna i en påse tills din egen hovslagare kan spika på den. Vilket kanske inte kan ske direkt utan tar en vecka.
Då ska jag först lasta av en häst utan sko/r på glashal stallplan, och sen hålla den inne i en dag till en vecka i väntan på hovslagaren. Dvs det skapar problem för mig långt efter vi kommit hem från klinik.
Därför är jag glad om de låter bli att dra skorna 'i onödan', dvs har de funderingar på tre saker, en av dem kräver sko av får de GÄRNA kolla de andra två först innan de drar skon.
Sen tror jag att det för många är ett ekonomiskt beslut med, och då börjar det bli fel. Det kostar att få på skon/skorna igen (oavsett om det är klinik eller hovis som gör det).
När valacken opererades drog de ju skorna (de gör de alltid när de söver en häst) och jag jag väntade en dag extra med att ta hem honom för att smedjan på kliniken skulle hinna sko honom igen (då kunde jag dessutom få på de rek PG-beslagen direkt, dock var detta bara DEL av anledningen). Det var nämligen snorhalt hemma på stallplan, och hästens kulle promeneras vid hand. Och koll med hovis visade att det skulle ta en vecka innan han kunde komma och sko igen. SÅ om inte hästen kom hem skodd, så skulle han få stå på box och inte gå en meter tills efter en vecka. Då var det bättre han stod en dag till på klinik och kom hem från kliniken skodd.
Lite samma sak nu när unghästen var in. Det skulle skos på fredagen, jag hade tid på måndagen. Eftersom det fanns misstanke om lösa benbitar så i samråd med hovslagaren lät vi bli att sko henne. För OM det var lös abenbitar och de ville operera skulle de slita skorna på måndagen, och förutom att det inte är så bra att sko på, sko av och sen sko på igen en sån liten med så tätt mellanrum, så kändes det som 800 kr (minst) rakt i sjön, om jag oaf skulle få sko om henne några dagar senare. Så vi väntade med skorna, och hon fick skor på sig EFTER klinikbesöket.