girig/onödig veterinär

Sv: girig/onödig veterinär

Min totto hade både puls och var varm i hoven då hon fick en fraktur. Hon var däremot inte svullen längre upp.
Jag tar i alla fall ut hovslagaren först så att han får kolla. Sen om han inte hittar någon böld, så åker jag till vet.
Min hovis kom på direkten och såg direkt att det antagligen inte var en böld. Han tyckte att det skulle röntgas först, så att man inte gjorde någon åtgärd i onödan.

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
Jag håller med men det finns vissa här som inte anser att veterinärer har ngt på hovbölder att göra.
PL

Jag erkänner att jag nog har fått den uppfattningen. Men den kommer tyvärr av att veterinärer uttryckt den åsikten själv. Min syster hade en häst med misstänkt hovböld i somras, förutom att hästen var blockhalt så hade han 40 graders feber! Veterinären vägrade komma ut eftersom det antagligen "bara" var en hovböld, h*n tyckte vi skulle vänta och ringa hovis nästa dag istället. Senare den kvällen drabbades hästen även av foderstrupsförstoppning, till slut kom veterinären ut och gav hästen muskelavslappnade och febernedsättande medicin. Men hoven tittade h*n inte ens på, det var fortfarande hovslagarens uppgift ...

Råkar man ut för sådana veterinärer så är det rätt naturligt att man ringer hovis nästa gång man misstänker en hovböld.

För några år sedan hittade jag mitt sto blockhalt i boxen på morronen när jag skulle släppa ut henne. Ringer direkt till vet. som kommer ut. Hon misstänker hovböld och karvar lite på måfå. Hittar inget igentligen men lägger en bommulstuss i såret med nått jätte dyrt dundermedel och sen en linda om hoven. Hästen blir inte bättre. 2 dar senare kommer hovis för att han ska verka hästarna. Jag berättar hur det är innan han ser hästarna. Han säger bara är det vänster fram -ja sa ja. Ja då vet jag var det är. Han lyfter hoven skär ett litet snitt med hovkniven på motsat sida som vet. karvade på. och ut väler det var. I med en tuss med jodopax. Och hästen var helt fri från hältan. Att han viste presis var det var var för att hon typ 5 år tidigare haft en böld där och att det sedan dess synts ett knapphåls stort svart märke där.
Vad jag menar är att när det just gäller hovbölder har jag mycket större förtroende för hovisen är för den vanliga distriktvet.
Min nuvarande häst har haft ett otal hovbölder de senaste 3.5 året efter ett fång anfall. Jag tar alltid ut hovis först för jag vet att det är hovböld alltid samma symtom. Presis som hästen på tv här om kvällen. Men det är klart skulle inte hovis kunna komma på några dagar skulle jag nog ringa vet.

Jag tycker mig märka en skillnad i vad veterinärerna gör beroende på vilken generation de tillhör. Det kanske iof bara är lokalt betingat men i alla fall.
Vår äldre veterinär här i trakten backar inte för att plocka av skor och skära upp hovbölder "i fält". Flera av de yngre veterinärena säger dock till sina patienter så som jag läst här: "Det är ett hovslagarjobb". Nu är det förvisso så att jag med dryga tjugo års erfarenhet av hovslagarjobbet kan hålla med om att jag är bättre på att fixa "hela paketet" dvs ta av skon, visitera, skära och göra eventuella sjukbeslag. Men diagnosticering och behandling av hovböld, liksom att kunna ta av en hästsko ingår i veterinärutbildningen.
Jag vet faktiskt inte om det är av "feghet" eller bekvämlighet som veterinärerna är så snabba att lämna ifrån sig de misstänkta hovbölderna. Vet bara att det blivit mycket mer av detta beteende de sista 5-10 åren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag
Tillbaka