Sv: Gimmic

I databasen har vi den här informationen om honom;

Gimmic RP 101
43-70-GIMM
Född 1970 hos J.A.Johansson, Rolfstorp
Tillhörig Jan Johannesson, Klintehamn
Skimmel, bläs, vtul, 157 cm, död 1992
88888=40p, premierad B 1990 (ridponnyavel)
Till RP avel 1992, användes till ägarens ston fr.om. 1973

Rasfördelning i fyra generationer:
43,75% trakehner
25% engelskt fullblod
12,5% svenskt halvblod
6,25% arab
6,25% shagya arab
6,25% hannoveranare

http://www.haststam.com/raser/hast.asp?hast_id=40477

Han är far till 10 stamboksförda RP ston, korsningar mellan russ/araber och även knabstruper. Alla födda hos Gimmics ägare, sent stamboksförda även. De alla är födda mellan 1980 - 1989 och stamboksfördes 2002. De själva lämnade inga stamboksförda avkommor.

En hingstavkomma vid namn Cordo född 1991 (modern russ/arab) lämnade vad jag vet en avkomma undan ett sto e.Carneol x RP 110, valack född 1996.

Lämnade stoet Pate (u.russ) som gav stamboksförda stoet Paxi RP 1126 (f.1997 e.Axi RW 70, welsh)
Rita (u.russ) lämnade hingsten Herkules (e.Ali Pru ox) som i sin tur fick åtminstone 2 avkommor, Heda (f.1986 u.russ) och Hermes (f.1986 u.russ)
Seija (u.russ) lämnade Christel (sto f.1979 e.Ali Pru ox) som i sin tur lämnade stamboksförda stoet Cimmi RP 1082 (f.1991 e.Kimble RC 22, connemara) som åtminstone har lämnat en avkomma född 2000 e.Möllans Crazy RC 33

Skulle vara så intressant att ha namnen på alla Gimmic's avkommor, de verkar vara väl spridda och än idag finnas lite vart stans i stammarna

Jag glömde visst bort att jag hade fotat en Gimmic-ättling till, dock i andra led som morfar.

Dorina (f 1992 e Kilroy Crest xx u Lina RP 1114 S uue Ali-Pru ox - Marino RR 213 - Revel General RR 106)

21151169.jpg

Hela stammen:
http://www.hastkatalogen.se/showhorse.php?id=69522

Senast ändrad:

Apropå Immer-söner, jag delade/skötte en hingst på Lidingö ridskola en gång. Han hette Skimmer e Immer - Jago, typ 154 cm och kritvit. Han var ju inte heller speciellt hög, lämnade Immer många små själv? Hur hög var Immer själv?

madde++++ som inte är speciellt insatt i halvblod numera....

Nu var ju Immer under 160cm men Jago var endast 150 cm så morfar hade sannolikt en stor päverkan på storleken

Immer var 159 men Jago var bara 150 så det är inte så konstigt om han var liten.

Här är bilden på Gimmic från -73 års Flyingekatalog.
Står att han skulle vara stationerad på Flyinge det året.

Gimmic.jpg

Jag har en avkomma e Gimmic u Isabell e Ali Pru ox , hon har flera helsyskon, bl.a. Cordo som nämnts ovan och Center en val f 89 (?).

Jag glömde visst bort att jag hade fotat en Gimmic-ättling till, dock i andra led som morfar.

Dorina (f 1992 e Kilroy Crest xx u Lina RP 1114 S uue Ali-Pru ox - Marino RR 213 - Revel General RR 106)

21151169.jpg

Hela stammen:
http://www.hastkatalogen.se/showhorse.php?id=69522

Saknar Dorina :love::love::love:
Hon var den bästa och snällaste ridskoleponnyn man kunde tänka sig. Hon var också en jätteduktig tävlingsponny och hoppade lätt och okomplicerat. Hon är tillbaka på Gotland nu. Ridskolan lades ned. Där har hon fortsatt vara duktig på hoppbanan. Retar mig att hon aldrig betäcktes. Skulle vilja ha ett föl från henne...

I databasen har vi den här informationen om honom;

Gimmic RP 101
43-70-GIMM
Född 1970 hos J.A.Johansson, Rolfstorp
Tillhörig Jan Johannesson, Klintehamn
Skimmel, bläs, vtul, 157 cm, död 1992
88888=40p, premierad B 1990 (ridponnyavel)
Till RP avel 1992, användes till ägarens ston fr.om. 1973

Rasfördelning i fyra generationer:
43,75% trakehner
25% engelskt fullblod
12,5% svenskt halvblod
6,25% arab
6,25% shagya arab
6,25% hannoveranare

http://www.haststam.com/raser/hast.asp?hast_id=40477

Han är far till 10 stamboksförda RP ston, korsningar mellan russ/araber och även knabstruper. Alla födda hos Gimmics ägare, sent stamboksförda även. De alla är födda mellan 1980 - 1989 och stamboksfördes 2002. De själva lämnade inga stamboksförda avkommor.

En hingstavkomma vid namn Cordo född 1991 (modern russ/arab) lämnade vad jag vet en avkomma undan ett sto e.Carneol x RP 110, valack född 1996.

Lämnade stoet Pate (u.russ) som gav stamboksförda stoet Paxi RP 1126 (f.1997 e.Axi RW 70, welsh)
Rita (u.russ) lämnade hingsten Herkules (e.Ali Pru ox) som i sin tur fick åtminstone 2 avkommor, Heda (f.1986 u.russ) och Hermes (f.1986 u.russ)
Seija (u.russ) lämnade Christel (sto f.1979 e.Ali Pru ox) som i sin tur lämnade stamboksförda stoet Cimmi RP 1082 (f.1991 e.Kimble RC 22, connemara) som åtminstone har lämnat en avkomma född 2000 e.Möllans Crazy RC 33

Skulle vara så intressant att ha namnen på alla Gimmic's avkommor, de verkar vara väl spridda och än idag finnas lite vart stans i stammarna

Cordo har väl flera avkommor, som synts på tävlingar.

Det står inget om att han betäckt några ston, men jag kommer inte ihåg om katalogen på den tiden fortfarande kom ut på hösten i samband med Flyingedagarna eller om det hade ändrats redan då?

Den kom på våren och tittar man på ASVH:s Blupsida så står Gimmic som "ej Kvalificerad hingst"

Senast ändrad:

Apropå Immer-söner, jag delade/skötte en hingst på Lidingö ridskola en gång. Han hette Skimmer e Immer - Jago, typ 154 cm och kritvit. Han var ju inte heller speciellt hög, lämnade Immer många små själv? Hur hög var Immer själv?

madde++++ som inte är speciellt insatt i halvblod numera....

Nu blir det lite trådkapning här.;)
Men vet du vad Skimmers mamma hette, eller när Skimmer föddes?
Har sett honom en gång när jag var på besök på Lidingö ridskola (då mamma visade var hon red på sent 50-tal-tidigt 60-tal).

Gimmic har ju många barnbarn som står på sjöstjärnas ridläger, bla två som jag har hyrt helsyskonen Dream och Bombi bitt
U. Bounty (beauty)
E. axi RW 70
UE. gimmic
mkt trevliga hästar:)

Jag vet en Gimmicättling vi hade på Njurunda Ryttareförening i Sundsvall som hetter Daim. Han var brun, ca. 155 cm. Korsning med russ. Ska se om jag hittar gamla foton och mer info.

Vet inte hur gammal tråden är men svarar ändå. Jag har två ponnysar som är ue: Gimmic :) u: Nikita resp. Pam och de två finns på stuteri Anderse på gotland ;)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka