Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har helt rätt, Gimmic ansågs för liten för halvblodsavel, men den egentliga orsaken var att en del föl visade ett tigrerat anlag (ingen vet varifrån det kommer) och därför togs han ur Flyinges program. Att han sen gjorde succe på Klinteby (som avlade med prickigt blod) som producent av massor av tävlingsponnies är väl ingen nyhet.Det låter som hingsten jag känner till!
Gimmic var född 1970 och köptes till Flyinge som hingstämne. Han ansågs dock för liten med sina 157 cm och såldes från Flyinge som hingst till Gotland där han användes i ponnyaveln.
Hans stam hittar du här http://www.sporthorse-data.com/d?z=r78b3n&d=gimmic
Gimmic godkändes för ridponnyaveln på sin ålders höst och var den första eller andra hingst som godkändes för ridponnyavel i Sverige. Jag minns inte om Kingsettle Tankah var före.
Jag har en bild på Gimmic men just nu verkar sidan jag lagt den på inte fungera. Lägger in bilden så fort jag når den!
Gimmic godkändes för ridponnyaveln på sin ålders höst och var den första eller andra hingst som godkändes för ridponnyavel i Sverige. Jag minns inte om Kingsettle Tankah var före.
Jag vet att han åtminstone lämnade Fakir, ue Tryfek ox - Blagden Emperor - russ.
Jag har för mig att han stog på station nånstans under en säsong eller nåt, i allafall påstod den gode Herr Brantling i Brantevik det när jag köpte mitt tigrerade halvblodsto av honom i forntiden....dvs 1981.Fick han halvblodsföl? Han räknades väl aldrig som godkänd och har inget stamboksnummer?
Bilden jag har är från Flyingekatalogen -73 men den har jag inte til hands just nu.
Skulle vara intressant att veta vart det tigrerade kom ifrån, har Silverking eller Khediven smugit sig in någonstans