Sv: Gimmic

Det låter som hingsten jag känner till!

Gimmic var född 1970 och köptes till Flyinge som hingstämne. Han ansågs dock för liten med sina 157 cm och såldes från Flyinge som hingst till Gotland där han användes i ponnyaveln.
Hans stam hittar du här http://www.sporthorse-data.com/d?z=r78b3n&d=gimmic

Gimmic godkändes för ridponnyaveln på sin ålders höst och var den första eller andra hingst som godkändes för ridponnyavel i Sverige. Jag minns inte om Kingsettle Tankah var före.

Jag har en bild på Gimmic men just nu verkar sidan jag lagt den på inte fungera. Lägger in bilden så fort jag når den!

Var inte Gimmic pappa till fälttävlansstjärnorna Fakir och Mira ?!
D ponnier båda två,uppfödda på gotland (tror jag) och skimlar.

Det låter som hingsten jag känner till!

Gimmic var född 1970 och köptes till Flyinge som hingstämne. Han ansågs dock för liten med sina 157 cm och såldes från Flyinge som hingst till Gotland där han användes i ponnyaveln.
Hans stam hittar du här http://www.sporthorse-data.com/d?z=r78b3n&d=gimmic

Gimmic godkändes för ridponnyaveln på sin ålders höst och var den första eller andra hingst som godkändes för ridponnyavel i Sverige. Jag minns inte om Kingsettle Tankah var före.

Jag har en bild på Gimmic men just nu verkar sidan jag lagt den på inte fungera. Lägger in bilden så fort jag når den!
Du har helt rätt, Gimmic ansågs för liten för halvblodsavel, men den egentliga orsaken var att en del föl visade ett tigrerat anlag (ingen vet varifrån det kommer) och därför togs han ur Flyinges program. Att han sen gjorde succe på Klinteby (som avlade med prickigt blod) som producent av massor av tävlingsponnies är väl ingen nyhet.

Gimmics pappa Immer var en mycket framstående avelshingst på sin tid. Han lämnade svårklassavkommor i både hoppning och dressyr. Bland annat Dadde Nätterqvists Grey Friar ue Largo.
Immers fars Immer Voran föddes på stuteriet Trakehnen och tillhörde de hästar som släpptes ut på vägarna av stallpersonalen när ryssarna invaderade -43. Man hittade honom flera år senare, skottskadad och i dåligt skick. Immer Voran köptes till Sverige av dåvarande ordföranden i ASVH Arvid Aaby-Ericsson, som såg till att flera räddade trakehnerhingstar kom till svensk avel, och användes begränsat i svensk avel eftersom han var i så dåligt skick och tyvärr aldrig blev återställd.

Fick han halvblodsföl? Han räknades väl aldrig som godkänd och har inget stamboksnummer?
Bilden jag har är från Flyingekatalogen -73 men den har jag inte til hands just nu.

Skulle vara intressant att veta vart det tigrerade kom ifrån, har Silverking eller Khediven smugit sig in någonstans;)

Jag vet att han åtminstone lämnade Fakir, ue Tryfek ox - Blagden Emperor - russ.

Andra, Gimmic har RP 101 och Kingsettle Tankah RP 100.

I min bas har han 10 stamboksförda döttrar. :)

Fick han halvblodsföl? Han räknades väl aldrig som godkänd och har inget stamboksnummer?
Bilden jag har är från Flyingekatalogen -73 men den har jag inte til hands just nu.

Skulle vara intressant att veta vart det tigrerade kom ifrån, har Silverking eller Khediven smugit sig in någonstans;)
Jag har för mig att han stog på station nånstans under en säsong eller nåt, i allafall påstod den gode Herr Brantling i Brantevik det när jag köpte mitt tigrerade halvblodsto av honom i forntiden....dvs 1981.

Han har inget stamboksnummer i ASVH stamboken och som jag minns var han med och visades på hingsthållardagen 1973 men att han var för liten för halvblodsaveln och skulle säljas till ponnyavel

Så det var därför han såldes som hingst?
Har funderat lite över det, Gallax t ex som såldes vid samma tillfälle var väl skuren? Har auktionskatalogen från -73 hemma och den jag fått den av har skrivit tungfel vid Gallax men jag tror inte att det stod något vid Gimmic.

Vad det gäller Gallax så stod han på Tunarp som treåring men vad jag hört inofficiellt så slogs han ut för att han var elak

Då är det säkert så istället för det jag fick höra.

När vi ändå är inne på Immers söner, vet du varför Filosof kasserades?

*kl*

Här är en bild jag tagit på avkomman Aramis (f 1990 ue Ali-Pru ox - Prick RR 123 - Nils Dacke RR 94), som deltagit i EM i fälttävlan. Vet inte så mycket mer vad han har presterat, någon som kan fylla i kanske?

22608076.jpg

Hela stammen:
http://www.hastkatalogen.se/showhorse.php?id=56553

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 130
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka