Och vad händer om jag hyr ut huset/lägenheten som ett fritidsboende?
Gäller hyresrättslagen då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan du inte sken-flytta-hem igen då?Ja precis.
Men jag hade ju inte i min vildaste fantasi kunnat gissa att det finns sådana människor som de som hyr mitt största hus.
Och det har ingen annan heller.
Ingen, inte ens Hyresnämnden eller Polisen, har sett något liknande.
Så sannolikheten att träffa på det igen eller alls är nog oerhört liten.
Det hjälper inte då uthyrningen är affärsmässig.Kan du inte sken-flytta-hem igen då?
Jag tror att det försvann.Men gäller inte besittningsskyddet efter 24 månader om det är andrahandsuthyrning?
Jo det fanns kvar men gäller inte när den som innehar förstahandskontraktet vill flytta tillbaka.Men gäller inte besittningsskyddet efter 24 månader om det är andrahandsuthyrning?
Det finns en gräns.Hur starkt skydd kan en hyresgäst ha?
Hyreslagen gäller alltid.Och vad händer om jag hyr ut huset/lägenheten som ett fritidsboende?
I det läget så får du tillbaka huset med en uppsägning.
Om det är en privat uthyrning så måste hyresgästen flytta om ägaren behöver bostaden till sig eller sin familj.
Om jag bara hade hyrt ut två och inte alla tre av mina hus så hade jag kunnat använda den för att få tillbaka mitt hus nu när min dotter vill bo där.
Svar ja.Eftersom jag tillhör familjen (och redan bor på gården, men i en lägenhet), innebär det att vi kan säga upp vår hyresgäst med det som giltigt skäl då?
Svar ja.
Där så finns inga tvivel.
Hyresnämnden beklagade att den regeln inte gick att använda för min del när nu min dotter väl vill bo i huset, hon har inte velat det tidigare.Tack för svar
Ja om det fungerar i praktiken som det gör i texten, så är det ju braPrecis så.
Därför så kom det en lag om uthyrning av privatbostad.
Den skyddar den som äger sin bostad och vill hyra ut den tillfälligt.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...2978-om-uthyrning-av-egen-bostad_sfs-2012-978
Hyresnämnden beklagade att den regeln inte gick att använda för min del när nu min dotter väl vill bo i huset, hon har inte velat det tidigare.
Men eftersom att jag hade hyrt ut det 3dje av mina hus i stället för att behålla det för egen del som jag hade tänkt från början, så sket det sig med det.
Man lär sig sina läxor efter hand.
*högg en knapp*Svar ja.
Där så finns inga tvivel.
Jag vet inte.Vet du (eller någon annan här) vilken avgränsning begreppet familjemedlem har här?
Ah ok, mest nyfiken.Nej inte om det är privat uthyrning.
Var mest nyfiken, för framtida behov.Jag vet inte.
Det har som jag skrev inte varit aktuellt för min del.
Det stämmer.Blir ju privatuthyrning i och med att det bara finns ett hus att hyra ut där, men uppfattar det i tråden som svårt att slippa besittningsrätten ändå.