Hur går det @Kamomilla
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur går det @Kamomilla
Märkligt, enligt hyresnämnden räknades min uthyrning som privat trots att den låg inom näringsverksamheten......Vill bara säga att på en lantbruksfastighet KAN det vara näringsverksamhet från första uthyrningen.
Beror bl.a. på hur gränsen mellan bostadsdel och näringsdel är dragen, hur nära sambandet till egna bostadshuset är osv.
Tre eller fler uthyrningar kan ALDRIG vara privat, men det garanterar inte att det alltid är privat bara för att det är färre.
När det kommer till tolkningsfrågor så skall hyreslagen alltid tolkas till Hyresgästens fördel.Märkligt, enligt hyresnämnden räknades min uthyrning som privat trots att den låg inom näringsverksamheten......
Det där är bitvis viktigt.Inget av syskonen som äger denna lantbruksfastighet bor på gården i fråga.
Jag hoppas att de har talat med en jurist.Ännu ingen hyresvärd med låssmed som kommit.
Har nog aldrig gjort heller, gården var utarrenderad inkl boningshuset i många herrans år.Inget av syskonen som äger denna lantbruksfastighet bor på gården i fråga.
Precis, trodde ett tag att det var den du skulle hyra.Ena syskonet har dessutom ett fritidshus någon km härifrån.
Dom vill ju att ni flyttarDet finns ingen kyl eller frys i lägenheten, den förra var borttagen och det skulle in en ny (begagnad).
Igår skickade jag därför ett mail och frågade om det var kyl/frysen i uthuset bredvid som var tänkt till denna bostaden och om det isf var ok för mig och sonen att ta in det under veckan.
Ännu inget svar.
Anledningen till det är att man som hyresgäst är i en ganska utsatt position. Det alternativet du förespråkar hade resulterat i att en hv bara hade kunnat säga upp en hg hur som helst och med dagens bostadsmarknad hade hg i många fall fått bo på gatan. Alternativt sluta sitt jobb (byta skola på barnen) och flytta till glesbygd där inga jobb finns. En bostad är dessutom ett hem/ en trygghet och har därför större skyddDom vill ju att ni flyttar
Helt ärligt kan jag inte förstå varför en hyresgäst ska ha rätt att bo kvar hos en som hyr ut privat om denne vill att en flyttar
Om jag hyr ut två lägenheter, då borde jag ha rätt artbestämma vem som bor där, och hur länge
Å andra sidan om reglerna för privat uthyrning hade varit rimligare, då hade säkert fler vågat hyra utAnledningen till det är att man som hyresgäst är i en ganska utsatt position. Det alternativet du förespråkar hade resulterat i att en hv bara hade kunnat säga upp en hg hur som helst och med dagens bostadsmarknad hade hg i många fall fått bo på gatan. Alternativt sluta sitt jobb (byta skola på barnen) och flytta till glesbygd där inga jobb finns. En bostad är dessutom ett hem/ en trygghet och har därför större skydd
Det finns en särskild lag för det.Å andra sidan om reglerna för privat uthyrning hade varit rimligare,
Om någon förstör så får den inte bo kvar i något fall alls.Som det ser ut nu, är det inte alla som vågar hyra ut pga risken att få en som förstör hela huset eller vägrar flytta på sig om en har planer att tex renovera
Ni har rätt till minimistandard.Det finns ingen kyl eller frys i lägenheten, den förra var borttagen och det skulle in en ny (begagnad).
Ja, jag förstår att reglerna ser ut så på pappretDet finns en särskild lag för det.
Lagen om uthyrning av privat bostad.
http://www.hyresnamnden.se/Skalig-h...hyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/
Den lagen skapades för det, den är ganska så ny.
Om någon förstör så får den inte bo kvar i något fall alls.
Och om man vill renovera senare så kan man förhandla om korttidskontrakt, s.k. rivningskontrakt.
Mina hyresgäster måste flytta för att de inte har släppt in mig för tillsyn, service och underhåll av bostaden.