Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
pga bostadsbrist så kan inte hyresgäst komma med så stora krav. Det är hyresvärden som har bollenHur menar du nu?
Även utan besittningsrätt kan man inte bli av med hyresgäster hur som helst.
Det finns en massa regler runt det där.
Ja, det gör inte så stor skillnad.
Och varför skulle en hyresgäst gå med på det?
Ja, det stämmer, såvida ett fristående hus på en lantbruksfastighet räknas in i 1, det ska jag låta vara osagt."
När behövs inte hyresnämndens godkännande av överenskommelsen (blankett HN 4)?
Om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas under en tid då hyresgästen har besittningsskydd, krävs inget godkännande av hyresnämnden. Parterna behöver då inte heller använda något särskilt formulär, men överenskommelsen ska ändå alltid träffas i en särskilt upprättad handling.
Om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas för en tid på högst fyra år från tillträdesdagen gäller den utan hyresnämndens godkännande om den avser
Det behövs inget godkännande eller anledning om en inte bedriver affärsmässig verksamhet
- en bostadslägenhet i ett en- eller tvåfamiljshussom inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet eller en bostadslägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet och den som hyr ut ska bosätta sig där eller ska överlåta huset eller ägarlägenheten
- en hyreslägenhet som upplåts i andra hand och upplåtaren ska bosätta sig i lägenheten
- en bostadsrättslägenhet som upplåts i andra hand och bostadsrättshavaren ska bosätta sig där eller ska överlåta bostadsrätten."
Dvs om en har 1-2 lägenheter eller ett hus en hyr ut
Så varför avtalas besittningsrätten inte bort?
Det måste finnas någon annan anledning
Jag tycker det är intressant att veta, vi tänker ev hyra ut ett par lägenheter
Men vi vill inte få någon olämplig hyresgäst som vi sen inte kan bli av med
Ja,eller så får vi ta många referenser på ev hyresgästerVill ni vara helt säkra hyr inte ut..
Hyreslagen är rejält snårig
Går det att skriva in datum för utflyttning på kontraktet isf kan en skriva ett kontrakt vart år?Samtidigt på en annan plats på nätet så tramsar jag med mina hyresgäster.
De ger liksom aldrig upp.
Om vi kunde byta.
Jag tar Kamomilla och de får mina Hyresgäster.
Nej det går inte, efter 2 år så blir det besittningsrätt.Går det att skriva in datum för utflyttning på kontraktet isf kan en skriva ett kontrakt vart år?
Det hjälper inte alltid.Ja,eller så får vi ta många referenser på ev hyresgäster
Okey då skriver en kontrakt på högst 1 år och 11 månader sen får dom flyttaNej det går inte, efter 2 år så blir det besittningsrätt.
Ja litet lättare.Utan besittningsskydd borde det vara enklare att avhysa en icke önskvärd hyresgäst
Ja,det låter som en jobbig typDet hjälper inte alltid.
Jag trodde att jag var noga men jag missade en sak som jag aldrig mera skall missa.
Tvistemål hos tingsrätten.
Om man har tjaffsat järnet så till den milda grad att man är skuldsatt upp över öronen av det, så är man nog en besvärlig människa.
Jag hyr ut affärsmässigt med 3 bostäder så där gäller besittningsrätten.Typ du @Inte_Ung om du vill bli av med dem så måste du ju kunna säga upp?
Ja men då så måste de flytta sedan också.Okey då skriver en kontrakt på högst 1 år och 11 månader sen får dom flytta
Äsch, jag börjar att få till det nu.Vill ni vara helt säkra hyr inte ut..
Hyreslagen är rejält snårig
Hyreslagen går inte att avtala bort då det gäller bostäder.Kort fråga... varför får man inte säga upp (med uppsägningstiden så klart)...
@Kamomilla var letar du bostad? Om det krisar så kan du ev. hyra min till ca mars-april...
Om du är hemma, filma.Är jag hemma ringer jag polisen när jag hör nyckel i låset, på polisens inrådan.
Om du är hemma, filma.
Var helst hemma och filma.
Annars så kan de peka på varandra och så blir ingen skyldig.
Jag har också en sådan.Min egen mobil är av den sorten man kan ringa och smsa med
Täby så det kanske inte är optimalt :/Jag jobbar i Alunda och har hästarna i Almunge. Så däromkring/mellan.