Klart att det inte fanns.Har nu prata med kronofogden och där finns det inget registrerat ärende
Det fungerar inte så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klart att det inte fanns.Har nu prata med kronofogden och där finns det inget registrerat ärende
De ringer nog också runt överallt.Väntar även på att bli uppringd av polisen
Men det kan du förhindra genom att sätta in ett eget extralås.Om de skulle vara hit och byta lås medans jag inte är hemma så är det dessutom egenmäktigt förfarande.
De kan inte säga upp med så kort varsel (48h) utan det är avtalets 2 månader som gäller
Säga upp får de ju göra, men inte avhysa. Där gäller vad som avtalats och de bör väl veta vad de avtalat om, därav bulldozerstilen de kör med i hopp om att du bara ska falla till föga och ge upp utan motstånd.
För att hyresgästen inte vill bli av med besittningsrätten?Om en avser att hyra ut en lägenhet/ villa
Varför skrivs inte avtal om att hyresgästen avstår besittningsrätt?
Jag kan tycka att undermåligt avlopp som av hyresvärden inte kan åtgärdas enligt plan faller lite utanför "hur som helst...."Fast man får inte säga upp hur som heller....
http://www.hyresnamnden.se/besittningsskydd/besittningsskydd---bostad/För att hyresgästen inte vill bli av med besittningsrätten?
Vet inte om man lagligt kan avtala bort den hur som helst heller, tror inte det?
Du har rätt, det verkar gå. men regelverket låter lite snårigt och man måste i förväg veta en framtida anledning som de godkänner och man får endast säga upp p.g.a. den anledningen.http://www.hyresnamnden.se/besittningsskydd/besittningsskydd---bostad/
Jag tolkade det som en kan avtala bort det utan godkännande från hyresnämnden en inte bedriver en affärsmässig verksamhet
Hyresgäster får nästan ta vad dom kan få och kan knappt ställa krav med denna bostadsmarknaden
Mtp hur många som får problem med sina hyresgäster är det konstigt att hyresvärdar inte gör vad dom kan för att skydda sig
Vad angav hon för orsak till det?Sätta in extralås på egen bekostnad/bevåg avrådde hon ifrån.
"Du har rätt, det verkar gå. men regelverket låter lite snårigt och man måste i förväg veta en framtida anledning som de godkänner och man får endast säga upp p.g.a. den anledningen.
Det fungerar inte så.Jag kan tycka att undermåligt avlopp som av hyresvärden inte kan åtgärdas enligt plan faller lite utanför "hur som helst...."
Hur menar du nu?Så varför avtalas besittningsrätten inte bort?
Ja, det gör inte så stor skillnad.Det måste finnas någon annan anledning
Jag kan bara hitta att det är okej att sätta in ett eget extralås.Det där måste googla litet på.
Vill ni vara helt säkra hyr inte ut.."
När behövs inte hyresnämndens godkännande av överenskommelsen (blankett HN 4)?
Om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas under en tid då hyresgästen har besittningsskydd, krävs inget godkännande av hyresnämnden. Parterna behöver då inte heller använda något särskilt formulär, men överenskommelsen ska ändå alltid träffas i en särskilt upprättad handling.
Om en överenskommelse om avstående från besittningsskydd träffas för en tid på högst fyra år från tillträdesdagen gäller den utan hyresnämndens godkännande om den avser
Det behövs inget godkännande eller anledning om en inte bedriver affärsmässig verksamhet
- en bostadslägenhet i ett en- eller tvåfamiljshussom inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet eller en bostadslägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet och den som hyr ut ska bosätta sig där eller ska överlåta huset eller ägarlägenheten
- en hyreslägenhet som upplåts i andra hand och upplåtaren ska bosätta sig i lägenheten
- en bostadsrättslägenhet som upplåts i andra hand och bostadsrättshavaren ska bosätta sig där eller ska överlåta bostadsrätten."
Dvs om en har 1-2 lägenheter eller ett hus en hyr ut
Så varför avtalas besittningsrätten inte bort?
Det måste finnas någon annan anledning
Jag tycker det är intressant att veta, vi tänker ev hyra ut ett par lägenheter
Men vi vill inte få någon olämplig hyresgäst som vi sen inte kan bli av med