Gilldes träningstävlingen?

J

josefajn

Har en unghäst på 5 år som jag tävlar i hoppning med. Men man måste ju gå 3 felfria rundor i 90 för att kunna tävla i avd a osv..
Hur som helst så har jag gått en av tre felfria rundor tills i helgen, då jag var på en TRÄNINGSTÄVLING och gick felfri runda. Detta var altså ingen ex lokal utan en träningstävling hos min tränare. Gills detta som en andra felfri runda? Tacksam för svar!

Sv: Gilldes träningstävlingen?

Har en unghäst på 5 år som jag tävlar i hoppning med. Men man måste ju gå 3 felfria rundor i 90 för att kunna tävla i avd a osv..
Hur som helst så har jag gått en av tre felfria rundor tills i helgen, då jag var på en TRÄNINGSTÄVLING och gick felfri runda. Detta var altså ingen ex lokal utan en träningstävling hos min tränare. Gills detta som en andra felfri runda? Tacksam för svar!

Jag är inte hundra, men någonting säger mig att det inte gäller. Då skulle alla kunna kvala sina hästar till Avd A genom att bara rida träningstävlningar. Vem ska ha koll på att ryttaren verkligen genomfört träningstävlingen?

Har inget TR, men jag tror inte träningstävling funkar, du måste rida en riktigt tävling, lokal/Regional..

Räknas inte. Du får inte heller starta en 5-åring i avdelning A.
När hästen nästa år räknas som 6 år måste den gå sina två felfria rundor under det året.
Ska göras i motsvarande klass eller högre för att sedan få starta avdelning A.

Räknas inte. Du får inte heller starta en 5-åring i avdelning A.
När hästen nästa år räknas som 6 år måste den gå sina två felfria rundor under det året.
Ska göras i motsvarande klass eller högre för att sedan få starta avdelning A.

Kan ju tillägga att det ska göras på LÄGST lokal nivå.

KL

Jag måste få fråga för jag sett flera av denna sortens tråd nu och funderat på en sak.

Det jag undrar är måste man rida två nollor i respektive klass oavsett hur gammal hästen är innan man får starta riktiga klassen för den höjden. Jag har aldrig funderat över detta tidigare för jag har bara tävlat äldre hästar och aldrig funderat på detta då de alla varit tävlade tidigare.

Alltså ni säger att man måste nolla varje klass innan man får kliva in i A men är det bara för 6 åringar.

Säg att jag köper en häst på 10 år som inte tävlat förut, måste den då starta B och nolla två gånger innan man får tävla riktigt... förstår ni.

Hur är det för 6 åring ponny då? Räcker det att man får två nollor i LC så får man tävla upp till LA i avdA eller måste man nolla två på varje höjd/klass?
Tacksam för svar!

och till dig över:Är hästen 7 år eller äldre får den ej starta Avd.B.

nej bara 6 åringar behöver kvala. alltså inte de som är ifrån 7 och uppåt..

har inte så stor koll på ponny. men du får inte starta avd a i LA om du bara har gjort nollor i klasser under. du måste göra minst två nollor i respektive klass. alltså gör du två nollor i lc så får du tävla lc i avd a på en 6åring. osv.
du får starta avd b på en överårig.

lite luddig förklaring jag vet:angel:

Hur är det för 6 åring ponny då? Räcker det att man får två nollor i LC så får man tävla upp till LA i avdA eller måste man nolla två på varje höjd/klass?
Tacksam för svar!

Nej, nollorna ska göras på samma höjd eller högre. Gör t.ex. ekipaget två felfria rundor i LB avdelning B får ekipaget starta både LD, LC och LB i avdelning A.

Kan man tolka det som att avd. B är öppen för alla om man vill men när hästen fyllt sju så måste man inte starta B före A så att säga.

Är inte avd B endast för unghästar 4-6år? Där dom rider en något förkortad bana utan omhoppning...

Nej så är det inte längre. Avd B är öppen för alla och det är ofta så att man snarare rider en förlängd första fas men ingen andra fas.

Ok, är det nytt from i år? Har själv en 6-åring som tävlat hela säsongen, men här nere i skåne känns det som att det mest varit unghästar som gått avdB. Vad är tanken med att öppna upp för alla?

Ja, ändrades från 2007. Tidigare har det också varit så att på ponnysidan har uppklassade ponnyer fått starta i avdelning B. Minns inte exakt från vilket år det gällde men det är iaf några år sen.

Poängen var väl att även äldre ponnyer och hästar skulle kunna gå utbildningsrundor i avdelning B. Dessutom gjorde ändringen att de ponnyryttare som blivit för gamla kunnat fortsätta tävla sina ponnyer, då i avdelning B.

Är det samma anmälningsavgifter? dvs billigare att starta avd B?
Vi startade Nationella på Flyinge i Augusti och det kostade 200kr per klass i Avd B...Hutlöst! Men det kändes som att dom inte ville ha dit så många unghästar...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka