gillar inte valpar

K

kicki66

Min tik på 2 år gillar inte valpar eller är snarare väldigt osäker när hon träffar valpar och vet inte riktigt vad som förväntas av henne. Idag fick hon träffa min kompis 3 valpar okopplad utomhus och när de började klänga och puffa på henne sa hon ifrån på et "normalt" sätt. Men sen började min kompis slänga ut godis till sina valpar och sen till min hund också vilket resulterade i att när en av valparna skulle ta samma godis som hund sa hon ifrån rejält bet inte men var riktigt på så jag plockade bort henne. Sen lät min kompis henen buffa och puffa på hennes godis ficka vilket fick resultatet av att när valparna kom och ville ha mer gott sa min hund ifrån ännu en gårng rejält och jag tog bort henne. Hon fungerar bra med alla andra hundar men inte valpar. Är det ett aggresivt beteende eller enbart osäkerhet och hur gör man för att jobba bort det?

Sv: gillar inte valpar

Jag tycker det låter som et normalt beteende.
Att slänga ut godis till 4 hundar och låta dem "leka först till kvarn" är som bäddat för konflikter. Nu vet jag att det gäller 3 valpar och en vuxen, men det är samma princip.

På dig låter det som att det är viktigt att din hund skall vara undergiven gentemot ett par valpar?

Rätta mig om jag misförstått hela tråden, men jag tycker det låter väldigt konstigt.

nej men hon sa ifrån skarp. Min kompis diskuterar gärna "dåligt" temprament och letar gärna tecken på sånt hos andra hundar än sina egna. Gör mig väldigt osäker. Är det dåligt temprament att vara osäker tillsammans med valpar?

Alla hundar gillar väl inte valpar!;) Alla vuxna människor gillar inte barn heller:D

Fast vissa saker kan man ju bara unvika att göra.. Så slipper man reda ut vissa situationer:smirk:

ja det är ju också en tanke men det är trevligt att umgås även i valptider. =) Drömmen är ju en hund som fungerar i de flesta sammanhang. Man får ju en del blickar när ens hund säger till en valp.

ja det är ju också en tanke men det är trevligt att umgås även i valptider. =) Drömmen är ju en hund som fungerar i de flesta sammanhang. Man får ju en del blickar när ens hund säger till en valp.

Jo men då kanske du ska låta bli att blanda in tex godis leksaker mm.. Även dig hehe.. Nejmen så att det inte finns någonting att försvara! Om du har lite lydnad på din hund kan du ju prata med den. Typ säga till den att det är ok att valparna är där. Och att dom e ju bara bäbisar;)

Det är fullt normalt att en vuxen hund säger till en liten valp.

Hur vore världen om ingen förälder hade gränser och sa till sina barn?

Nej men det är klart att den ska få säga ifrån! Men du känner ju din hund! Då borde du ju veta själv om den tar i för mycket.

Det är väl inget att reagera över? I mitt tycke gjorde du fel som tog undan din hund som agerade helt naturligt.

Sen förstår jag inte riktigt grejen med att alla hundar ska vara med alla. Är det något förmänskligat såsom att barn ska ha massa vänner överallt?

Min hund fungerar INTE med alla hundar, inte mig emot. Inte alls. Tvärtom är det jäkla skönt att kunna säga "nej han bits" när ev. människor vill ha grupplek med hundarna.

Det är väl inget att reagera över? I mitt tycke gjorde du fel som tog undan din hund som agerade helt naturligt.

Sen förstår jag inte riktigt grejen med att alla hundar ska vara med alla. Är det något förmänskligat såsom att barn ska ha massa vänner överallt?

Min hund fungerar INTE med alla hundar, inte mig emot. Inte alls. Tvärtom är det jäkla skönt att kunna säga "nej han bits" när ev. människor vill ha grupplek med hundarna.

Ha ha det e så kul att se människors reaktion om man säger så!!:rofl:

Jaja men då kanske dom tror på dig till en annan gång då!:)

Inte för att det kanske hör till saken men.. Frågar ts vad hon har för hund?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka