Giftigt eller inte?

Panda

Trådstartare
Någon som vet om syren, vinbär och krusbärsbuskar är giftigt för hästarna att äta av?

Sv: Giftigt eller inte?

Hej!
Jag är inte helt hundra, men jag tror att syren är giftigt. Däremot är nog vinbär och krusbär ok (om nu hästarna bryr sig om krusbär, de är ju taggiga ;) )

Mina äter syrengrenar och syrenblomman gör man saft på! Mina tanter har då inte farit illa av syrener!:laugh:

Har krusbär i ena hagen och den ser inte så glad ut efter att ponnyerna har misshandlat busken!:crazy:

syren är listad i min flora som giftig.

vinbär är okej, men krusbär skulle jag inte låta dom äta pga taggarna.

Det var det jag tänkte på oxå då min mor gjort syrensaft, men det som funkar på oss funkar ju inte alltid på hästarna å vise versa,därför ville jag få lite åsikter från andra:)

Man kan även sockra blommorna och ha dom som ätbar dekoration på tårtor mm.
Jag har gett grenar från vår syrenhäck till kaninerna (dom äter, men verkar inte ha det på sin topplista över smakliga grenar)
Har även grenar till mina undulater och dom äter och skalar hela grenarna, undulater är kännsliga så skulle nu syren vara giftigt så skulle dom inte må bra efter detta.
Jag vet att det står att syren är giftigt på olika ställen. Det skulle kunna vara någon översättning från utlänsk litteratur som spökar. eller någon annan sorts syren som inte är den vi har i sverige?

Hur som helst så behöver du inte oroa dig över om hästen skulle ta några tuggor av syrenen.

min flora är norsk, men det borde väl inte vara någon skillnad på norska och svenska syrener....

jag förstår inte att man vågar chansa och tom mata djuren med syren, det finns ju så många andra träd som inte är döskallemärkte i någon flora.

Brukar man inte säga att hästar är ganska kloka när det kommer till vad de väljer att stoppa i sig å inte??
Att om en häst till exempel väljer att äta en växt eller ört den tidigare inte ätit så är det för att den antagligen behöver något ämne som finns i just den växten??

Min häst har till exempel i perioder varit helgalen i Rölleka, hundkex och tistelblommor, men efter en tid slutar hon äta dem...?

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: AbCdE
·
Relationer Vi är ca 10 st i vårt arbetslag och nu ska en tjej gifta sig, vi känner ej brudgummen.Vi är inte bjudna, men vill gärna uppvakta på ngt...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: SaraXX
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka