Giftiga växter för hästar ...

S

SillansSindri

Hej på er alla, jag är ny och hoppas att det finns nån som kan ger mig ett svar på en fråga som ligger tungt på hjärtat. Det finns ett väldigt stort info på nätet om giftiga växter, med namn och bilder, men jag saknar häst relaterad info som hur påverkar växten hästen, hur lång tid tar det, vad kan man göra när olyckan är framme och innan veterinären har hunnit komma, hur kan man skydda hästen ... miljoner frågor som jag önskar få svar.

Nu har jag hittad björnloka eller jätteloka på ängen vet nån hur farlig den äför hästar ? Tyvärr är det först nu jag kan ser växten på ängen men i may när det hemska olycka hände hade jag inte en chance att hitta nåt, dels för att man är så okunnig och dels för att växterna är så små.

Det kunde vara en bra idee att har till våren en info kurs av en kunnig person som undervisa, informera och visa vad man skall se upp för ... är det nån som känner till en sån person så är jag tacksam att får ta kontakt och kolla upp lite mera.

Vill tacka redan nu de som kommer med råd.
Önskar er alla en fortsatt bra sommar.
Vänliga hälsningar
//Regina

Sv: Giftiga växter för hästar ...

Hej på er alla, jag är ny och hoppas att det finns nån som kan ger mig ett svar på en fråga som ligger tungt på hjärtat. Det finns ett väldigt stort info på nätet om giftiga växter, med namn och bilder, men jag saknar häst relaterad info som hur påverkar växten hästen, hur lång tid tar det, vad kan man göra när olyckan är framme och innan veterinären har hunnit komma, hur kan man skydda hästen ... miljoner frågor som jag önskar få svar.

Nu har jag hittad björnloka eller jätteloka på ängen vet nån hur farlig den äför hästar ? Tyvärr är det först nu jag kan ser växten på ängen men i may när det hemska olycka hände hade jag inte en chance att hitta nåt, dels för att man är så okunnig och dels för att växterna är så små.

Det kunde vara en bra idee att har till våren en info kurs av en kunnig person som undervisa, informera och visa vad man skall se upp för ... är det nån som känner till en sån person så är jag tacksam att får ta kontakt och kolla upp lite mera.

Vill tacka redan nu de som kommer med råd.
Önskar er alla en fortsatt bra sommar.
Vänliga hälsningar
//Regina

På denna sidan så kan du läsa lite om en jättegiftig växt
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=41009&a=Hästar kan ha dött av sprängört
Men när du ska plocka bort den växten om du har den nån stans
så ha hanskar på dig för människor har även dött av den växten..
jag har själv plockat bort sprängörten utanför min isis hage så han inte ska kunna komma åt det.. det värsta är att hästarna tycker att det är gott så dom äter det gärna :cry:

Stort tack för ditt svar

stort tack till dig ... skalll kolla vidare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar