Giftig padda?

G

Genesis

Var med om en lite omtumlande händelse med min 6 månaders valp igår kväll. Vi var ute i skogen och tog lilla kvällskissen då hon smet in i buskarna och tog nånting. Det var mörkt så jag hann inte se vad, men drog till mig hunden direkt.
Då började hon tugga fradga som en galning och grymtade som en fransk bulldog. Blev livrädd och trodde hon höll på att kvävas, hittade inget i munnen.

Sprang in med valpen under armen och sambon kom till undsättning, försökte skölja munnen med vatten men det kom bara mer fradga :crazy:

Tänkte ringa jourhavande veterinär, men då googlade sambon på internet och hennes symptom stämde precis in på hundar som får i sig gift från paddor.
Det stod att symptomen skulle försvinna efter ett par timmar och så småningom lugnade hon ner sig och slutade fradga.
Vi satt uppe med henne till 2 tiden i natt för att se att det inte blev något mer, men det verkade lugnt sedan. Dock var hon medtagen och trött.

Sedan sov hon ända till morgonen och idag har hon varit pigg som en lärka.

Vad tror ni, kan det varit en padda som orsakade detta?

/Orolig matte

Sv: Giftig padda?

Definitivt en padda.
Min jackrussel tjej älskar paddor och brukar varje år smaka på ett antal trots att hon borde ha lärt sig.
Precis som du skriver så tuggar hon fradga och låter som en gris, men sen är hon oki efter en stund igen.

Okej, då måste det ju varit så :) Har inte märkt något konstigt med henne nu efteråt heller.

Men usch vad läskigt det var!

Min hund har smakat på två paddor i sitt liv men inte betett sig som ni beskriver. Han nös och krafsade sig på nosen i direkt anslutning och spydde sedan flera gånger under kvällen/natten. Spyorna vestod av vitt skum.

Ja de är läskigt när dom börjar tugga fradga osv. Nu för tiden tänker ja mest knäppa hund ;)

Liknande trådar

E
Övr. Hund Mamma ringde mej med panik i rösten klockan halv nio i morse. Hon sa till mej att ta mej hem så fort jag bara kunde och köra henne och...
2
Svar
22
· Visningar
2 120
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv