Giftalger!

simba_112

Trådstartare
Slänger väl ut en varning här också!
Har precis fått rapporter från olika håll om att det finns massa giftalger i Östersjön!
I närheten av Blekinge ska tydligen en hund redan ha strukit med efter att ha badat i havet.
Tydligen ligger det stora bälten mellan Visby och Nynäshamn också.
Så ni som bor eller semestrar vid havet, ta en extra titt innan ni badar er själva eller hundar och barn!

Sv: Giftalger!

Det är nog flera som redan dött. Jag känner en 6 månaders hund som tog farväl av livet igår p g a giftalger. Levern var helt utslagen. Var försiktiga med bad i Östersjön just nu.

Tack för varningen!

Det är så otäckt med algerna. De kan komma så snabbt och många verkar fortfarande tro att det inte är så farligt om hunden får i sig lite grann.

Nä, jag tror att Disen skriver att de badar bara i sjöar. Men det har hänt att även sjöar kan bli hälsovådliga att bada i. Men då brukar det sättas upp skyltar av kommunen.

Nä, jag tror att Disen skriver att de badar bara i sjöar. Men det har hänt att även sjöar kan bli hälsovådliga att bada i. Men då brukar det sättas upp skyltar av kommunen.

Ja, Disen och jag delar sjöar :laugh:. Men även i vår närmaste sjö, Ivösjön, bildas alger vid en period på sensommaren. Jag har inte sett dem ännu, det kanske inte varit varmt nog? Jag vet att föräldrar brukar se till att barnen inte badar mitt i soppan, men jag vet inte om det rör sig om samma giftalger som i havet. Alla alger är väl inte giftiga, eller är de? Jag har ingen aning!

Ja, Disen och jag delar sjöar :laugh:. Men även i vår närmaste sjö, Ivösjön, bildas alger vid en period på sensommaren. Jag har inte sett dem ännu, det kanske inte varit varmt nog? Jag vet att föräldrar brukar se till att barnen inte badar mitt i soppan, men jag vet inte om det rör sig om samma giftalger som i havet. Alla alger är väl inte giftiga, eller är de? Jag har ingen aning!

jag har också funderat på det, badar ju med i ivösjön för det mesta. Orolig för alger är jag alltid men har inte sett nåt än. Ush va hemskt att förlora en hund så, man vill ju såklart att dom ska få bada under sommaren

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 779
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 580
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 422
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar