giffelbensfraktur med splitter

anselina

Trådstartare
för lite över en månad sedan så blev min häst brodd spakad av en annan häst. tillkallade vetrinär som kom och la om benet och gav smärtlindring -och antibiotika. Hon kunde inte stödja på benet alls. men efter 2 dagar med ett sk "robert jones" bandage kunde hon stödja och gå på benet. hon blev succusivt bättre men haltade i traven. I måndags så hittade jag henne i hagen igen blockhalt på hö bak. stödbandagerade coh hämtade ut smärtlindring. åkte 50 mil tor i går för att röntga henne. där såg man att benet gått av -men läkt ihop fint. dessvärre hade benet krossats lite högre upp där brodden gått in och ena benbiten sitter som är lös sitter så olämpligt till -att vetrinären inte vill gå in och operera bort den. ( sitter vid leden) upp mot "låret". han dömde ut henne och sa att hon nog -aldrig skulle bli nån "ridhäst". Någon som har erfarenhet av -detta? hon stödjer på benet nu och går i liten -sjukhage. Tror och hoppas att det kommer att kunna "läka" att benbitn kanske kapslas in i form av att det blir -brosk??
hon kommer att stå på vila i flera månader men hon är dock bara 5 år och ff bra läkkött...:confused::confused:

Sv: giffelbensfraktur med splitter

Griffebenet upp mot låret? Har det blivit någon vurpa i texten? :)

Jag har erfarenhet av fula griffelbensfrakturer där griffelbenen gått av och blivit massa splitter och skrot. Men på min häst sitter griffelbenet bakom skenbenet. Så jag vet inte om det är något annat ben du pratar om eftersom du säger att benbiten sitter upp mot låret.

Har en häst i stallet som på nyår 11/12 fick griffelbenet avsparkat ca 4 mm från leden. På röntgen såg man även att själva griffelbenet hade glidit iväg ca 2 mm. Men man bedömde det som om att det inte behövde opereras. Hon vilade ett tag, skrittades långsamt igång. Under sommaren när hon borde ha varit bra så blev hon halt efter att ha travat, speciellt på böjt spår. Hon röntgas igen och skadan har knappt börjat o läka ihop, pålagringar har dock påbörjats och man ser att det finns aktivitet i området. Nu är det dock försent för operation, för risken finns att ärrbildningen stöter emot senorna. Kortfattat, veterinären säger att om hon inte läker det själv så är det inte så mkt att göra. Hästen är en shettis och avelssto mestadels. Så ägaren betäcker henne o ger henne ännu ett års vila. Nu står hästen här, högdräktig och besväras av sitt ben, inte så att hon haltar i skritt, men så fort hon travat ett par meter så visar hon smärta. Så tyvärr ser det ut som att den hästen får lämna jordelivet efter att fölet blivit avvant. Det är dock inte så illa att hon lider i dagsläget, utan håller hon sig still, vilket hon gör i princip jämt, så är det ingen fara. Men såklart vill man att sin häst ska kunna ha ett liv som är bättre än så.

Men! Det finns också tex travhästar som får en griffelbensfraktur och tävlar 3 månader senare.. Så det kan vara en lättläkt fraktur med lite tur! Dock så låter det inte så bra att din häst har splitter.

Jag har ingen erfarenhet av sådan skada, men mitt tips är att du försöker hitta någon mer veterinär som kan titta på röntgenbilderna så du kan få en "second opinion".

om veterinären bedömt det som hopplöst, förstår jag inte hur du förlitar dig på internet och folk här som ska diagnosicera???
vänd dig till en annan vett om du vill ha en andra åsikt.

för mig låter det obegripligt hur en griffelbens fraktur om än med splitter, skulle sitta uppe i låret på hästen. Jag tolkar din text som att griffelbenet läkt och diagnosticerats utan problem, men att det finns ytterligare en fraktur på annan plats, som är den som bedöms som oläkbar ur hållbarhetsaspekt?

Senast ändrad:

Skicka röntgenplåtarna till några av landets skickliga kirurger för ett utlåtande så svarar de direkt på om det är något som går att fixa eller inte, veterinärer som inte är riktigt erfarna kirurger själv har ofta inte hundra koll på vad som går att göra eller inte.
Nu gissar jag nästan att du bor i norra delen av landet med tanke på avståndet till klinik och där har jag tyvärr dålig koll på vilka rutinerade kirurger som finns. Här nere i söder är det Göran Ryden - Söderåsens Hästklinik och Palle Brink - ATG Malmö som är de mest rutinerade/välansedda men lär ju finnas några högre upp i landet också i alla fall i stockholmsområdet.
Iom att du inte verkar ha riktig koll själv eller i alla fall har svårt att beskriva så är ju röntgenplåtarna det du får se till att skicka till dem så att de kan göra en bedömning och gör det så snart som möjligt innan det gått för lång tid.

om veterinären bedömt det som hopplöst, förstår jag inte hur du förlitar dig på internet och folk här som ska diagnosicera???
vänd dig till en annan vett om du vill ha en andra åsikt.

för mig låter det obegripligt hur en griffelbens fraktur om än med splitter, skulle sitta uppe i låret på hästen. Jag tolkar din text som att griffelbenet läkt och diagnosticerats utan problem, men att det finns ytterligare en fraktur på annan plats, som är den som bedöms som oläkbar ur hållbarhetsaspekt?
jag tolkar det skrivna annorlunda, att det är den övre änden av griffelbenet som är uppe vid leden som är skadad. Och att det är "upp emot låret" det sitter. Jag ser det nog mer som att ts inte är helt säker på hästens anatomi, utan min fråga är väl snarare om det är fram (underarmen) eller bak (skanken) man tänker sig? Och då inte tänker på att hela hasleden med alla sina småben är mellan skanken och leden där griffelbenet i så fall sitter.

Till ts igen
Det är aldrig bra med frakturer där ledytor är involverade. Men om jag vore du skulle jag, som sagt, be någon mer veterinär titta på röntgenbilderna och se om det finns något att göra. Det kan vara så illa att det inte går att åtgärda och då är det dags för djurägaransvaret att träda in så att hästen slipper lida mer. Men går det att åtgärda så är det ju synd om en mindre erfaren veterinär sätter stopp.

jag tolkar det skrivna annorlunda, att det är den övre änden av griffelbenet som är uppe vid leden som är skadad. Och att det är "upp emot låret" det sitter. Jag ser det nog mer som att ts inte är helt säker på hästens anatomi, utan min fråga är väl snarare om det är fram (underarmen) eller bak (skanken) man tänker sig? Och då inte tänker på att hela hasleden med alla sina småben är mellan skanken och leden där griffelbenet i så fall sitter.

Till ts igen
Det är aldrig bra med frakturer där ledytor är involverade. Men om jag vore du skulle jag, som sagt, be någon mer veterinär titta på röntgenbilderna och se om det finns något att göra. Det kan vara så illa att det inte går att åtgärda och då är det dags för djurägaransvaret att träda in så att hästen slipper lida mer. Men går det att åtgärda så är det ju synd om en mindre erfaren veterinär sätter stopp.

Det var precis så jag menade... dålig på att förklara :angel2:
jaa jag ska ringa atg i morgon igen... tydligen är denna vet " gammal i gemet" men var väldans stressad då vi var där... jaa tiden få utvisa hur det går om int annat... de sista som försvinner är hoppet... och så länge hon kan belasta och gå på benet utan hälta är jag glad... tack för era Svar

Du skall absolut inte vänta med att få ett second opinion från andra rutinerade veterinärer det skall du göra nu direkt. En annan veterinär kan mkt väl anse att det går att operera och då måste det många gånger ske omgående innan läkningen och broskbildning försvårar eller omöjliggör en operation. Så se till och få dina röntgenplåtar skickade till några olika kunniga kirurger med stor vana av operationer innan du sätter dig till rätta och väntar, sen kan det vara försent.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har såklart gått och blivit halt. Men jag är lite osäker på var hältan sitter och hur jag ska agera. Slänger in en fin liten...
Svar
14
· Visningar
2 808
Senast: linzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama