Gidde-avkommor??

Ilona

Trådstartare
Någon som vet vilken storlek på hästar Gidde Palema brukar lämna?

Jag funderar på att betäcka med honom men mitt sto är ganska litet, 157 cm och väldigt smäcker i kroppen.
Vill inte riskera att få en "ponny-travare"... :angel:

Sv: Gidde-avkommor??

Vi har en "gidde" i vårt stall! Hon är ganska liten och ganska tunn. Kanske 1,57 cm. Hon är jätte svår att få ordentligt hull på, och då är vi ändå rätt duktiga på att "tjocka på" våra hästar!:p Jag vet ju dock inte om det är moderns anlag som slår igenom eller om det är pappa...

Jag har en Gidde flicka i stallet, hon är 148 cm. Lite svårare att göda än normala hästar men ack så söt ;=)

Vi har fått ett par Giddeungar. Båda mindre än vad märrarna lämnat förut.
Men inga problem med maten :D

Och sällskapliga :D:D

lillgiddnyfiken.jpg

AM

Okey, låter som om jag kanske borde satsa på en annan hingst... ;) Lite synd för Gidde har ju överlägsna meriter i sin prisklass, men jag vill gärna inte ha en mindre häst än den jag redan har ;)

Nafayette: Vilken söt bild!! Nu blev jag ännu mer sugen på ett eget litet föl! :D

Senast ändrad:

Lite synd för Gidde har ju överlägsna meriter i sin prisklass
Har du fundert på hvorfor?
Fordi ingen vil kjøpe avkommer etter han...

Kan man fråga hvilket sto du tenker å bedekke? - Så kanskje vi kan komme med noen forslag.

Nu har jag tänkt att behålla fölet själv så försäljningspris intresserar mig inte så mycket ;)

Hästen i fråga heter Ilona L.S. och är e Copiad, ue Sugarcane Hanover. :)

Nu har jag tänkt att behålla fölet själv så försäljningspris intresserar mig inte så mycket ;)
Hehe, nei det kan så være - men det er jo en grunn til at de ikke er så etterspurt :)

Hästen i fråga heter Ilona L.S. och är e Copiad, ue Sugarcane Hanover. :)
Hun går å kombinere med nesten alle hingster blodmessigt. I 10k sek +mva klassen hadde jeg mye heller tatt feks. Dumle Loss eller en annen hingst med nære innslag eller mye Speedy Crown blod (da hun såvidt jeg kan se mangler dette).

Titta på Giddes avkommeresultat hyffsat på hingst/valack sidan bedrövligt på stosidan!
I fjol kunde man betäcka med honom och om det blev ett sto var det inget fölavgift! Jag skulle inte välja honom om avkomman ska bli travhäst!

Eftersom ditt sto har Copiad i stammen skulle jag välja någon hingst med rent amerikanskt blod.

Smasher skulle kunna vara ett alternativ, travsäkra, lätthanterliga hästar, storleken får någon annan uttala sig om. Hans bästa avkommor är dessutom linjeavlade på Super Bowl!
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&sire=smasher&dam=Ilona+L.S.

känner en häst efter smasher, en hingst, helt underbar, jättesnäll att hantera och köra. är väl cirka 160, har lite över en halv miljon på sig.

känner en häst efter smasher, en hingst, helt underbar, jättesnäll att hantera och köra. är väl cirka 160, har lite över en halv miljon på sig.
Jag tror inte Smasher verkar i avel längre, möjligen på enstaka ston. Dålig fertilitet på äldre dar.

Jag skulle spontant inte välja Gidde Palema till en Copiad-märr...

Jag tror inte Smasher verkar i avel längre, möjligen på enstaka ston. Dålig fertilitet på äldre dar.

*Lite knapplån*

Min märr får snart en Smasher-bäbis.. Hon tog sig iaf på första försöket.. Men iofs så kanske hon bara är über-fertil.. Vad vet jag... :p:angel:

Alla Smasher-avkommor jag haft att göra med har varit riktigt trevliga.. Något sköra möjligtvis, men ändå fina travare..

Jag älskar smasheravkommor....:love:
Dom är trevliga, talangfulla och samarbetsvilliga.....DOCK bör man ( alldeles egen teori pga att jag haft många konvalecenter med dåliga framknän) röntga tillväxtzonerna på dom i typ feb/mars som tvååringar innan man börjar köra tempo...för dom VILL springa och KAN springa, men är ofta sena i just tillväxtzonerna och därav blir dom "sköra" som sena tvååringar o treåringar....så ha koll bara så kommer allt att gå finemang..:D

Den enda jag kommit i kontakt med är en hingst som faktist är ganska stor! Defenitivt ingen ponny iaf ;) Och jättesnäll att köra och pyssla om. :love:

4445_205645910203_658545203_7146752_7967575_n.jpg

4445_205645880203_658545203_7146748_6999081_n.jpg

Du har rätt, mina bekanta skulle boka Smasher till en av sina märrar eftersom han var med i vinternumret. Men nä, det gick inte.

TS: Jag skulle titta mera på NEDÄRVNING än eget resultat, det finns många högpresterande hingstar som floppat rejält i aveln.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka