Gick inte så bra i dag

L

lotta2

Jag har en shettis på 18 år som är världens lugnaste coolaste. Jag kör henne, longerar ( men inte så mycket varje gång ) och barn rider henne. Hon gör aldrig några dumheter, hittar inte på bus och är aldrig rädd för något. I dag när jag longerade henne så funkade det inte alls. Hönorna gick runt omkring, en bit i från. Men det är hon van vid och brukar inte reagera. I dag stirrade hon upp sig för allt, ibland rusade hon runt utan att jag fick kontakt med henne. Det var bara vissa korta stunder det gick bra. Så till slut gav jag upp. Vad kan detta bero på tror ni?? Hon har aldrig betett sig så här innan. Eller var det bara en dålig dag kanske. Hon haltar inte, äter som vanligt, dricker. Ja annars är allt runt omkring henne som det brukar vara. När hon kom in i boxen igen så blev hon lugn, äter som vanligt när jag gjort iordning henne. Kan tillägga att när jag ledde upp henne till stallet igen så gick det några hönor på uppfarten, det brukar hon inte bry sig om, men hon tog ett skutt, frustade och höll på hela tiden. Några råd???

Sv: Gick inte så bra i dag

Kanske vårkänslor? När blev hon motionerad senast? Låter lite som en ponny som fått lite bus i kroppen och behövde springa av sig!

Jag tror också på vårkänslor :)
Mina hästar blir alltid lite piggare och spralligare på våren ;)

Kanske vårkänslor? När blev hon motionerad senast? Låter lite som en ponny som fått lite bus i kroppen och behövde springa av sig!

Tack för ditt svar. Ja, det kan vara så. Hon blev motionerad för fem dagar sedan. Och då med jämna mellanrum. Men nu har vi varit sjuka så det har stått still några dagar. Men jag tänkte ta en runda med vagnen nu i em så ska hon få springa av sig lite. Tack igen :)

vårkänslor, pälsfällning, och vårbrunst, kan få den allra lugnaste stoet att bli vild, den allra snällaste att bli surmulen och irriterad och den allra vassaste att bli som Ferdinand.... :D

Vi var ute och körde en runda i em. Hon var väldigt tittig, och när vi kom hem var hon mycket mer svettig än vad hon brukar vara. Vi körde en runda på ca 4 km, och det är hon van vid. Hon både travade och skrittade. Travade inte mer än hon brukar. Jag avvaktar och ser, det kan ju vara vårkänslor, brunst??
I övrigt verkar hon pigg och äter och dricker som vanligt.

Det låter som överskottsenergi, motionera henne mer regelbundet så blir det säkert bättre!

Ok, ska göra det. Jag blev bara lite orolig eftersom hon inte brukar bete sig så :) Tack för era svar.

Vårkänslor i samband med första vårbrunsten o pälsfällning+ lite överskottsenergi

Nu har jag varit ute och gått, kört med min ponny varannan dag sedan jag skrev första inlägget här. Men det har inte blivit ett dugg bättre. Hon har aldrig varit så här tittig innan. I går när jag var ute och körde så hoppade hon till lite för det minsta lilla. Vid ett tillfälle så hoppade hon åt sidan, stannade och vägrade gå. Började frusta väldigt mycket och tittade in i skogen. Jag gick av vagnen och ledde henne förbi. Kan tänka mig att det var något djur där kanske. Sen satt jag upp i vagnen igen. När vi vänt och var på väg hemmåt igen och travade lite så gick hon plötsligt upp i galopp, jag tog ned henne i trav igen för jag hade inte tänkt att hon skulle galoppera där. När vi kommit en bit till där det var åkrar på bägge sidor så tar hon helt plötsligt och slänger sig åt vänster och rusat över ett litet dike med vagnen efter. När hon är uppe på åkern så stannar hon. Jag går av vagnen och leder henne ut till vägen igen. Där sätter jag mig i vagnen och fortsätter köra hemåt. Och allt går bra ända hem. Vad kan detta bero på?? Jag tycker ändå att hon fått springa av sig lite nu och borde lugna ner sig. Hon har ju aldrig betett sig så här förut. Möjligtvis, stannat till någon sekund om det varit något men sen fortsatt igen. Hon är ju lugnet själv i vanliga fall. Och hemma i stallet märker jag ingen skillnad på henne. Det är ju inte så kul att sitta bak i en vagn om hon får för sig att bara rusa iväg, nästa gång kanske det är rätt in i skogen eller där det inte går att komma fram med vagnen. Nu var jag inte alls förberedd på att hon skulle göra så här så jag hann ju inte reagera och få stopp på henne förrän hon var uppe på åkern. Någon med förslag??? Kan tillägga att hon har fått växelvis trava och skritta nu när jag varit ute med henne eftersom konditionen inte är på topp ännu.
Jag har bara haft henne i ett år. Hos förra ägaren så fick hon inget kraftfoder utan bara mineraler och lusern. Jag har gett henne ca 1,5 dl Hippo bas harmoni nu i vinter. Tycker inte det är så mycket, men kan det göra skillnad?? Det är ju den utan havre.

Senast ändrad av en moderator:

Får hon galoppera något eller är det alltid skritt o trav som gäller? Jag tror hästar mår bra av att få springa av sig åtminstone en gång i veckan (alltså galopp men inte okontrollerat).

Det låter ju inte som några stora kraftfodermängder så att det skulle ha någon inverkan.

Hur är det med ledarskapet, litar hon på dig och har förtroende?

Jag skulle gissa på att det har hänt ngt med hennes syn! Därför reagerar hon inte i sin box och så men i omgivningen utanför. Jag hade kollat synen absolut!

Hon galopperar inte så ofta. Men det gjorde hon inte förra sommaren heller. Hon är en bekväm dam i vanliga fall. Väldigt långsam skritt. Och det har hon nu också. Jag har uppfattningen att hon har förtroendet för mig. I alla fall när jag går med henne. Och hon brukar som sagt aldrig hitta på något. Som i går när jag körde och hon blev så rädd en gång så stannade hon och frustade ( djur i skogen ? ) Jag gick av vagnen och tog henne och vi promenerade förbi. Då följde hon med utan problem. Hon frustade lite, men hon gjorde ingen ansats att inte vilja följa med. Lika så när hon sprang ut på åkern. När hon stannat så gick jag av och ledde henne till vägen igen och det var inga problem. Synen har jag funderat på, kanske borde kollas. Jag tycker att det är lustigt att beteendet har ändrats så över vintern. Hon verkar inte vara samma trygga ponny. Ändå är hon lugnet själv på något sätt.

Kanske kan vara vettigt att prata med en veterinär. Annars blir ju hästar ofta tittigare ju bättre kondis de har och att de är extra tittiga på våren är inte heller konstigt. Hoppas det löser sig!

Får hon galoppera något eller är det alltid skritt o trav som gäller? Jag tror hästar mår bra av att få springa av sig åtminstone en gång i veckan (alltså galopp men inte okontrollerat).

Jag galopperar inte så ofta för när hon gör det så brukar hon ta lite bocksprång och sprattla lite. Och det vill jag inte att hon gör när jag kör henne. Jag har ingen som rider henne heller så det får bli när jag longerar i så fall. Man blir ju lite osäker när hon håller på så här och jag är ute och kör. Innan har jag ju litat på henne till 100 % men nu vet jag inte, rätt som det är kanske hon sticker med vagn och allt så det händer en olycka :crazy:

den är ett djur? ;)

skämt åsido: jag skulle inte problematisera det hela så mycket, de är djur och de reagerar på sätt och av anledningar vi inte alltid förstår.
bete dig som vanligt, gör ingen grej av det, och var konsekvent och ignorera det negativa om det är så pass att det inte är ngt som orsakar fara. beröm det positiva.

är säkert bara tillfälligt oavsett vad orsak må vara. det viktiga är att du inte gör en grej av det då du isåfall kan förstärka vad det nu vara må, fortsätt i samma lugna banor du brukar, så lär det lösa sig.

Senast ändrad:

Ja Mackan, så kan det ju också vara :) hoppas på det. Jag ska ge mig ut på körtur nu i helgen bara det inte ösregnar som det gör nu :cry: Det kanske är jag som förstorar det. Blir bara lite fundersam när hon gör så och inte gjort det innan. Men i dag var jag ute och tömkörde min shettis på tre år och hon såg spöken över allt. Hon är också kolugn annars i alla sammanhang. Kan ju vara så att det har med våren att göra :rofl:

Jag ska ge mig ut på körtur nu i helgen bara det inte ösregnar som det gör nu :cry: Det kanske är jag som förstorar det.

Om jag vore du skulle jag tömköra henne ett pass i galopp dagen innan körturen. Kan nästan lova att hon kommer ta det lugnare. Lycka till!

Om jag vore du skulle jag tömköra henne ett pass i galopp dagen innan körturen. Kan nästan lova att hon kommer ta det lugnare. Lycka till!

Ok, ska göra det i morgon så tar jag körturen på lördag. Hoppas att det är det som behövs :) Kan väl också tillägga att jag inte velat köra för hårt med henne för jag har varit rädd att hon inte har kondisen nu när hon vilat så länge.

Kan väl också tillägga att jag inte velat köra för hårt med henne för jag har varit rädd att hon inte har kondisen nu när hon vilat så länge.

Rätt tänkt men det är bättre att köra flera korta pass än ett långt för en otränad häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
849
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama