Giardia – när slutar avföringen lukta illa efter behandling?

evisevis

Trådstartare
Jag har två kattungar på 7 månader som fått giardia :(. Jag har sanerat hela lägenheten, fortsatt sanera varje dag och har behandlat med axilur 5 av 7 dagar hittills. Jag undrar när slutar avföringen lukta illa? Idag på dag 6 stinker den fortfarande (de ska få sin dos axilur senare idag). Tar det några dagar efter avslutad behandling för avföringen att sluta lukta illa? Är det en bra idé att fortsätta behandla med axilur mer än 7 dagar?
Avföringen är åtminstone fast så ingen diarré längre.

Jag blev inte av med giardia förrän jag behandlade i 14 dagar. Tillsammans med sanering och uppdelning av katterna i åldersgrupper. Att det bara krävs 5 dagar under labförhållanden är inte samma sak som att det räcker i ett vanligt hem. Det är mycket svårare att förhindra återsmitta i en vanlig hemmiljö än i ett lab. Jag skulle köra på med behandling i 14 dagar och se till att alla textilier får möjlighet att torka ordentligt innan katterna får tillgång till dem.

Liknande trådar

Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 748
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej allihopa. Detta blir mitt första inlägg här på forumet, dock har jag jämt läst här när någon fråga dyker upp! Nu är det såhär...
Svar
2
· Visningar
1 290
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
3 110
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hallå från hemisoleringen, Har enligt instruktion från vet. avmaskat vår valp med Milbemax och sedan skickat in ett ”kolla masken”-...
Svar
4
· Visningar
2 442
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hanhundar och löptikar
  • Nosework-tråden
  • Uppdateringstråd 31