*ghaaa* Kolla in sadeln!

T

Tigerlilja

Å den här har min pålla ridits i senaste tiden. :( :o
Iof inte 7dagar/vecka men vid dressyr träning och en tävling!
Några förmaningar behöver jag inte, har allför mycket ågren över att jag inte kollade upp den nogrannare.

Nu till frågan. Vad kan man göra åt detta? Eller snarare, KAN man göra något åt detta? Omstoppning eller tippen?

Bild

sadel1.jpg

Min sadel ser likadan ut och enligt sadelmakare kan en sadel bli sån när den blir gammal. Man kan inte göra något åt min, men det är säkert olika från sadel till sadel.

Det beror på om felet siter i bommen elelr i stoppningen. Sitter det i bommen, dvs bommen är sned, så är det inte mkt att göra åt det. Är det däremot stoppningen som är sned så är det lätt åtgärdat med en omstoppning.
Den kluriga biten är dock att avgöra om det är bommen eller stoppningen som är sned, kan till och med vara svårt för en sadelmakare att avgöra. Men ta med sadeln till en sadelmakare och få en bedömningen av den först och främst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 514
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka