Getter ...

P

P_white

Vet inte hur jag ska göra ...jag har bra box, bra hagar - men stängsel? Idag är en hage inhängnad med två el-trådar (tänkt för häst), 5 m stolpavstånd. Alt 1: Komplettera detta med fler trådar, så det blir 4 st, översta på 110 cm. Kommer det funka? Alt 2: Sätt upp fårstängsel 120 cm och sätt upp fler stolpar.

Jag vill att getterna ska kunna gå där året om, tillsyn 100% av tiden finns inte, så det ska vara säkert i alla väder.

Går det att få till en lösning som passar både häst och getter ...

Jag inser att häst och fårstänglsel är helt fel, och el och getter kan man inte lita på ...

Hur gör jag?? Tacksam för all input.

L ars

Sv: Getter ...

Vi har 90 cm fårstängsel till våra, och det funkar för oss iaf :). Den ena geten har smitit två gånger under 4 år, och då hoppade hon över grinden som var lite lägre :p.

Jag har jobbat på en bondgård där de på sommaren, på fäboden, hade tre trådars el-tråd att spärra in getter/får/kor med, när det var gott om gräs i de megastora hagarna de hade. Hemma på gården hade de haft fårnät innan men hon hade köpt el-fårnät som hon kopplade ihop flyttade runt efter hand som de betat.

Beror nog på getterna. Fråga säljaren vad de är vana vid och om de fattar det där med el..

ok ...jag har ändrat mig lite, stängslet ska optimeras för getter, inte häst. Jag har min häst 3 km från där jag bor, och han har det hur bra som helst där, jag kan avstå från att ta hem honom till mig. Det gör det lite lättare. Jag kan designa stängslet enbart för getter tror en säker lösning för båda som funkar svår. Får-stängsel 120 cm verkar vara det säkraste, 90 cm kan funka, även el, men de två sistnämnda ökar risken för rymning som jag ser det.

Våra får har en eltråd ovanför fårstänget på vintern.. De kan det där med el och hoppar inte stänget då de ser tråden..

Fårnät för get är inte det optimala eller säkraste, kan sluta illa med hängning.

Getter klättrar gärna på näten ( och töjer dessutom fort ner fårnät) och kör in huvudet i maskorna.

Ett antal getter har strypts till döds när de stått med framfötterna en bit upp och sen kör in huvudet i en maska för att sedan backa ner. Då fastnar de med hornen i maskorna över dvs kan inte vrida huvudet tillbaka när de inte längre har stöd för fötterna och blir då hängande och stryps till döds.

Mina getter går på gunnebonät men jag skulle, om jag byggde idag bygga med breda elband dvs 40 mm med el på, då funkar det också bra för häst!

Hemma på gården hade de haft fårnät innan men hon hade köpt el-fårnät som hon kopplade ihop flyttade runt efter hand som de betat.
..

En nära bekant till mig kom hem och fann 2 av sina killingar intrasslade och döda i ett sådant nät.
Måste vara en fruktansvrt plågsam död att få stötar i sig utan att komma loss!

ajajaj.. vad hemskt..

Själv skulle jag nog också satsa på eltrådar och sen när getterna skulle komma till hagen första gången, verkligen se till att de fattar hur det funkar...

ok ...Tack för infon om fårnät och riskerna med det. El: Jag har hört att det finns risk att de inte känner strömmen p g a deras långa päls. El är annars den enklast och billigast lösningen, 4 -5 trådar (band) mellan 25 och 120 cm. Fårnät kostar nytt 1600:-/100 m, och då skulle jag behöva sätta stolparna tätare med. ca 400 m behöver jag. Lutar mer och mer åt el nu.

Mina är väldigt känsliga för el, de går inte i närheten av elstaket, och de få gånger de har gått på av misstag blir de förtvivlade.

Sen gäller det ju också att erbjuda dem en så pass bra och rolig hage att behovet att ta sig ut inte är så stort!

Dom har inte lång päls på nosen :idea::devil: och det är den som det är bäst att få dom att lägga på tråden första gången. Så aktar dom sig sen..

Hur många ska du skaffa? Vilken ras? *vill också ha men får inte för sambon tycker att dom luktar illa, så jag får nöja mig med får.. *

Mina är väldigt känsliga för el, de går inte i närheten av elstaket, och de få gånger de har gått på av misstag blir de förtvivlade.

Sen gäller det ju också att erbjuda dem en så pass bra och rolig hage att behovet att ta sig ut inte är så stort!

Det förstår jag, att de blir förtvivlade! Det blir jag med! Fick en sån j*kla smäll för ett tag sen när jag råkade sätta hela sidan till en tråd! Hade ont en kvart efteråt!!! Men det är effektivt.

Angående bra hage så är det där med stänge rätt så psykiskt. Alltså man kan ha ett fysisk stänge som är svårt att ta sig igenom, och ett psykiskt som man inte vill ta sig igenom. Det sistnämna blir ännubättre när man trivs på innsidan.

Alla stänge kan getter ta sig ur igentligen, dom vet inte bara om det förrän dom får panik och gör det... om man ska se krast på det. Det gäller att de inte ska få reda på det..

Man måste givetvis välja ett aggregat med lite styrka. Har man klent aggregat så får man klent resultat ute i tråden.

Japp, såg ett exempel idag på besök på getfarm, de stack ut huvudet genom fårstängslet och tyngde ner det med sin vikt, kommer inte skaffa fårstängslel. Funderar på jämtget. Ska byta mitt el-aggregat på i joule som ger 6 kv till ett som ger 11 kv. 5 trådar. Det är det bästa lösningen som jag ser det, samt inspektion ofta att inte grenar/gräs avleder. Köper nog 4 st ungdjur varav en killingbock som jag sedan kasterar, f ö tjej-getter. Ska börja tidigt med att vänja dem med träns, borde funka med shettis-träns. Har två boxar, gör en öppning mellan, som kan stängas om det inte funkar att de vandrar mellan boxarna.

Varför ska du ha träns på dom?

Jag tror och hoppas att hon menar grimma!

Jag sydde själv små grimmor till mina men insåg rätt fort att halsband funkade bättre.
Mina går dock alltid lösa på promenad och lyder nog bättre än hundarna men jag vill ha halsband när vi är borta från gården så att jag kan koppla dem om det kommer lösa hundar!

Jag hoppas med det ;).

Vi har halsband och grimmskaft till våra, när vi går promenader :). När vi är på våran äng så går dom lösa, men sen måste vi koppla (när vi kommer nära huset), för annars äter dom upp alla mammas blommor :D.

Ja, grimma givetvis, inte träns ....vill kunna gå ut med dem, men halsband fungerar nog med. Detta med stängsel är komplicerat värre ...på vintern när det är snö (som är en bra isolator) fungerar ett el-stängsel dåligt, det blir ingen ström i kretsen.

Fårnät - de kan fastna i det
El - se ovan

Hade en tanke med 5 trådar el, men nu när jag inser att det är helt andra förhållanden på vintern om det är snö blir jag fundersam ..

en 2 meter hög betongmur vore nog säkert i alla fall ...skojar ...men, allvarligt ..hur gör jag ...det ska fungera för killingar, såväl sommar som vinter och vara säkert och pålitligt.

Har en tanke nu med ett finmaskigt galvnät på 90 cm höjd, utan el i givetvis, sedan ett elband på 120 cm höjd samt en jordledning på 115 cm, alltså inte jordning enbart genom jordspett, om de då kommer åt båda trådarna får de en rejäl stöt, oavsett om det är snö på marken. Men sådana när är dyra ...plastnät finns med, med då ökar risken att de trasslar in sig ...

När det är vinter och dålig jordning så får man lägga ut jorden direkt i elstängslet. Halsband fungerar utmärkt till getter.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
R
Anläggning Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först. Förutsättningarna...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästvård Hej! För ca 3 månader sedan hittade jag min häst helt förstörd i hagen. Höger framben , ca 10-15 cm från knät mot bogen var det ett...
Svar
18
· Visningar
2 420
Senast: Ozi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar