Getingstick?

S

sarkijarvi89

Min häst har fått en svullnade, eller snarare bula, vid ganaschen. den är stenhård, hittar ingen öppning på den. den är är ca en knytnäve stor och verkligen stenhård. hon har varken ont, feber och äter och dricker normalt. hon vill gärna att man kliar på den. ringde veterinären idag (hon har haft den i 4 dagar nu) och de misstänkte antagligen getingstick eller ormbett, men mest troligt geting.
har någon av era hästar haft någonting liknande och vad har ni gjort åt det?

Sv: Getingstick?

Såg att det var ett tag sen du skrev, men svara ändå.
Min häst har ochså fått en sån knöl på halsen, stor som en halv tennisboll typ. Vi har också gissat på getingstick/ormbett. Har dock inte ringt vet. då han är heelt opåverkad av det.

Hur gick det för din knöl? Förvann han efter ett par dar? va sa vet man skulle göra?

Min kille hade exakt samma fenomen i somras. Tjyvtjock i ganaschen, kunde kanppt spänna käkremmen när jag skulle rida.
Han var också helt opåverkad, åt och var lika pigg som vanligt. Vi hittade heller ingen bett eller stick men han var ju så svullen och stenhård så det kanske inte var så konstigt. Vår vet. trodde på getingstick...och jag vill inte tro på ormbett för finns det orm här så flyttar jag;)

Men ska man göra nåt eller bara vänta bort de?
Såg dock att det såg lite bättre ut idag när jag var uppe nu innan

Ser att tråden e gammal men hoppas på svar ändå..

Min häst har något liknande och har haft den i ca 3veckor, den sitter precis i sadelgjordsläget.
Hur länge hade era hästar dessa bulorna?

3 veckor låter som en ganska lång tid för ett getingstick. Har bulan förändrat sig någonting?

okej=/

Ja det har den, i början var bulan typ som ett ägg under huden sen blev de som 3 små flörtkulor i samma bula och nu e det som stenar fast ändå i samma bula...
Trodde att det var på bättringsvägen när det blev som små flörtkulor istället å att svullnaden höll på att lägga sig men sen blev de detta.

Det kan inte vara att taggen sitter kvar, det e ju ett ställe man lätt kan klämma fast en geting:confused:

Har du ridit under tiden med sadel och sitter bulan precis vid sadelgjorden? I så fall kanske det blivit lite irriterat av sadelgjorden och därför inte försvunnit helt

Nepp, jag har inte vågat lägga på henne en sadel med den bulan...

nehe men då är det lite lustigt att den inte försvinner tycker nog jag. Har du tvättat med någonting eller smörjt med någonting?

Ja men visst e de....
Jag har varit inne på klinik å de kunde inte svara riktigt på vad de var å om det var så att de behövde skära i de så gjorde dom ju inte de nu i rötmånaden, men de trodde att de skulle försvinna av sig själv. efter de fick jag smörja med alsolgel och nu de senaste dagarna har jag använt avs14...
Men tycker precis som du, den borde försvunnit...

Hade en kompis ute igår som kollade på den, hennes häst hade ju fått en tagg från en buske i benet iofs men hon hade ju med fått en stor varknöl som de skar hål på så tänkte om taggen kunde varit kvar på henne... hmm

men varför avs14? sa kliniken det? Förmodligen är det ju någon liten infektion eftersom det inte försvinner men avs14 är väl inte mot sådana infektioner/inflammationer?

Grönsåpa kan ibland hjälpa mot tex bölder och används faktiskt inom sjukvården. Det är ju också milt och inte så dyrt

Avs14 använda för att minska klodan vid insektsbett... Å efter att ha smörjt med alsolgel å inte märkt nån skillnad i 14 dagar så gick jag över till avs14 för att bulan kliar, men den gör ingenting för inflamationer. Har läst på andra trådar att de använt kylbalsam på sina bett.. det finns en tråd med en sådan bula som jag hade från början på hästen, bromsbett eller något sådant hette den.
Grönsåpa? det var ju otippat... ska man spä ut den med vatten då?

Mja fast jag skulle nog vända mig till veterinären igen eftersom det inte vill ge med sig om det också kliar. Kanske du behöver något starkare för nu har ju rötmånaden börjat och visst vill man helst inte skära nu men om det inte bli bättre måste ju någonting göras.

Grönsåpan använder jag mest på små små irritationer. Har en häst med mycket veck bakom frambenen och hon får lätt skav. På sommaren blir hon ju också mycket biten framförallt mellan frambenen och under magen och då tvättar jag med utspädd grönsåpa när hon blivit svettig. För det är lite desinficerande men i ditt fall är det kanske inte tillräckligt

Ja jag ska ringa veterinären imon morgon hon håller på att få en sådan här bula till... jag blir galen!...
Får se vad de säger om de...

De med grönsåpa kan vara bra att veta=)

Tack för din tid!

På tal om grönsåpa, jag brukar bada både hästen och hunden i det istället för vanligt reklamshampoo, det funkar hur bra som helst! :D
Pälsen blir mjuk och len och hunden blir ren nog för utställning :D
Det var min hundveterinär som tipsade om detta ;)

Min häst är svullen under ganaschen. Vart det ett tag, det är hårt och han har heller inte ont av det...Så började han svullna på flera ställen, få 2 bulor på bringan. Han började få svårt att andas av dessa bulor...

Nu går han på penicillin och butta kur, de svullna bulorna var lymfkörtlarna som har agerat...Så han någon infektion i halsområdet.

Okej, jag hoppas med på att få penicillin eller något som får de att försvinna... Ska in till kliniken igen på torsdag å ta prover å lite på knölen...
Hoppas att det inte e något jätteallvarligt=/

Fick svar nu i veckan på vad det var min häst hade...

Det var lymfknutorna var förstorade både under ganascherna och det på bringan. Dom hittade en måttlig växt av streptokocker, och det ska penicillinet ta. Han har blivit mycket bättre nu under en kur. Men nu är den slut, så blir det inte bättre än så här får jag be om en ny kur.

Men nu vet jag vad det är i alla fall!! :)

Hur gick det för er när ni var in med knölen???

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 168
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 952
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka