Hippocampus
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hittade en gammal stam på ett sto jag red. Jag har inte skrivit året hon föddes men stammen är Brisad-German. Vem var German? Vad kommer han ifrån? Dressyrhäst? @Görel kanske vet något?
Tack på förhand!
German föddes 1970 hos Herman Meier, Tyskland, och dog 1986. Han är registrerad som Hannoveranare.
- Kön: Hingst
- Mankhöjd: 165 cm
- Färg: Fux
- Stofamilj: Stamm 208
- Antal registrerade hela led: 6 generationer
- Fullblodsandel, 4 led: 31.25%
- Fullblodsandel, 8 led: 46.48%
- Fullblodsandel, hela stamtavlan: 74.30%
Importerad 1972 till Flyinge.
Utrangerad och exporterad 1981 till Norge.
I svensk avel 1973-81, i norsk 1982. Lämnade i Norge 1 registrerad avkomma.
Avkommor
German har 65st avkommor registrerade i hästkatalogen.
- ???? - 7st stoföl
- 1974 - 8st stoföl och 5st hingstföl
Tävlingsresultat:
H: M-1
Dpl: 1
Remonter: 2st- 1975 - 5st stoföl
Dpl: 1- 1976 - 8st stoföl och 3st hingstföl
Tävlingsresultat:
H: L-2
Remonter: 1st- 1977 - 3st stoföl och 4st hingstföl
- 1978 - 4st stoföl och 1st hingstföl
Tävlingsresultat:
D: L-1- 1979 - 6st stoföl
- 1980 - 2st stoföl och 2st hingstföl
Tävlingsresultat:
H: L-1- 1981 - 3st stoföl och 1st hingstföl
- 1982 - 3st stoföl
Tävlingsresultat:
H: L-1
BRK har haft ett sto som hette Nathalie (German 490 – Brisad 450), kan det vara den?Tack! Denna häst va dressyrhäst, efter Brisad-German, fux med bläs. Otroligt snäll men heller ingen stjärna precis. Såldes till Bodens ridklubb tror jag det var.
Mitt sto (e.Marino) hade German som morfar. Hon var som @Mabuse beskriver "sin" häst, fux, inte de största gångarterna eller största hopptekniken, men en OTROLIGT trygg häst som jag kunde sätta upp vem som helst på och skicka ut i skogen! INGET rubbade eller skrämde henne, och jag red henne rätt ofta utan vare sig sadel eller träns.
Från Hästkatalogen:
Men det är ju min hästs mamma! Vad hände med henne?
(vet att det är en gammal tråd, den dök plötsligt upp)
Fina snälla Solitha sålde jag 2006 till en mamma med dotter som skogsmullekompis. De berättade för mig att de innan hade köpt en för svår häst, och nu var de ute efter något superstabilt och snällt för att få tillbaka självförtroendet igen. Och Solitha var perfekt för det, de blev dökära i henne från start och jag fick många rapporter om vilken suveränt snäll och stabil häst hon var
Jag var och hälsade på dem typ nått år efter att jag sålt henne, hon var ute i hagen med sin hästkompis och jag gick fram till grinden och visslade som jag alltid gjorde när jag skulle hämta henne i hagen hemma. Och den underbara hästen gnäggade på min visselsignal och kom direkt fram till grinden ! Då blev jag lite lipig faktiskt !