Hippocampus

Trådstartare
hittade en gammal stam på ett sto jag red. Jag har inte skrivit året hon föddes men stammen är Brisad-German. Vem var German? Vad kommer han ifrån? Dressyrhäst? @Görel kanske vet något?
Tack på förhand!
 
German föddes 1970 i Västtyskland, importerades till Sverige två år senare, var hannoveranare.
Han tillhörde Detektivs hingstlinje, samma som Donnerhall, men en annan gren. Bild och stam hittar du här http://www.sporthorse-data.com/d?i=10214779

Hans exteriöra utlåtande var; elegant med vackert huvud, lång, väl ansatt hals, bra sadelläge och stark överlinje. Tillfredsställande benad. Goda rörelser, något marktrånga fram.

På den tiden var ju hingstar inte inriktade på hopp eller dressyr, en avelshingst skulle både kunna röra sig och hoppa och ha god exteriör. German lyckades tyvärr inte med något av det. Han levde inte upp till förväntningarna och exporterades till Norge -79 eller -80.
 
hittade en gammal stam på ett sto jag red. Jag har inte skrivit året hon föddes men stammen är Brisad-German. Vem var German? Vad kommer han ifrån? Dressyrhäst? @Görel kanske vet något?
Tack på förhand!

Vi hade en häst efter German-Immer på ridskolan förut. En fux, varken jätteädel eller jättegrov. Inte de stora gångarterna eller tekniken för de stora hindren, men lätt att rida i form, och framförallt otroligt snäll! Han var den hästen som alla barn älskade, ville alltid bli klappad och la aldrig öronen bakåt.
 
Mitt sto (e.Marino) hade German som morfar. Hon var som @Mabuse beskriver "sin" häst, fux, inte de största gångarterna eller största hopptekniken, men en OTROLIGT trygg häst som jag kunde sätta upp vem som helst på och skicka ut i skogen! INGET rubbade eller skrämde henne, och jag red henne rätt ofta utan vare sig sadel eller träns.

solitha.jpg


Från Hästkatalogen:

German föddes 1970 hos Herman Meier, Tyskland, och dog 1986. Han är registrerad som Hannoveranare.

divider.gif

  • Kön: Hingst
  • Mankhöjd: 165 cm
  • Färg: Fux
  • Stofamilj: Stamm 208
  • Antal registrerade hela led: 6 generationer
  • Fullblodsandel, 4 led: 31.25%
  • Fullblodsandel, 8 led: 46.48%
  • Fullblodsandel, hela stamtavlan: 74.30%
divider.gif

Importerad 1972 till Flyinge.

Utrangerad och exporterad 1981 till Norge.

I svensk avel 1973-81, i norsk 1982. Lämnade i Norge 1 registrerad avkomma.

Avkommor
German har 65st avkommor registrerade i hästkatalogen.

  • ???? - 7st stoföl
  • 1974 - 8st stoföl och 5st hingstföl
    Tävlingsresultat:
    H: M-1
    Dpl: 1
    Remonter: 2st
  • 1975 - 5st stoföl
    Dpl: 1
  • 1976 - 8st stoföl och 3st hingstföl
    Tävlingsresultat:
    H: L-2
    Remonter: 1st
  • 1977 - 3st stoföl och 4st hingstföl
  • 1978 - 4st stoföl och 1st hingstföl
    Tävlingsresultat:
    D: L-1
  • 1979 - 6st stoföl
  • 1980 - 2st stoföl och 2st hingstföl
    Tävlingsresultat:
    H: L-1
  • 1981 - 3st stoföl och 1st hingstföl
  • 1982 - 3st stoföl
    Tävlingsresultat:
    H: L-1
 
Tack! Denna häst va dressyrhäst, efter Brisad-German, fux med bläs. Otroligt snäll men heller ingen stjärna precis. Såldes till Bodens ridklubb tror jag det var.
 
Mitt sto (e.Marino) hade German som morfar. Hon var som @Mabuse beskriver "sin" häst, fux, inte de största gångarterna eller största hopptekniken, men en OTROLIGT trygg häst som jag kunde sätta upp vem som helst på och skicka ut i skogen! INGET rubbade eller skrämde henne, och jag red henne rätt ofta utan vare sig sadel eller träns.

solitha.jpg


Från Hästkatalogen:

Men det är ju min hästs mamma! :heart Vad hände med henne?

(vet att det är en gammal tråd, den dök plötsligt upp)
 
På ridskolan jag jobbade på i mitten av 80-talet, hade vi en stor fux e German - Roteboldt. Han var otroligt snäll, men väldigt svår att rida i form, lång som tåget, mkt konstig halsansättning, låg och halsen liksom spikrakt fram :grin:, hoppade rätt okey, väldigt bussig och ställde upp för alla ryttare. Jag tävlade honom tom 110 med hyfsade resultat. Sneda framben, inåttåad och biljarderade en del. Men snäller vad han iaf, Gigant :heart
 
Men det är ju min hästs mamma! :heart Vad hände med henne?

(vet att det är en gammal tråd, den dök plötsligt upp)

Fina snälla Solitha sålde jag 2006 till en mamma med dotter som skogsmullekompis. De berättade för mig att de innan hade köpt en för svår häst, och nu var de ute efter något superstabilt och snällt för att få tillbaka självförtroendet igen. Och Solitha var perfekt för det, de blev dökära i henne från start och jag fick många rapporter om vilken suveränt snäll och stabil häst hon var :love:

Jag var och hälsade på dem typ nått år efter att jag sålt henne, hon var ute i hagen med sin hästkompis och jag gick fram till grinden och visslade som jag alltid gjorde när jag skulle hämta henne i hagen hemma. Och den underbara hästen gnäggade på min visselsignal och kom direkt fram till grinden :love: ! Då blev jag lite lipig faktiskt :D !
 
Fina snälla Solitha sålde jag 2006 till en mamma med dotter som skogsmullekompis. De berättade för mig att de innan hade köpt en för svår häst, och nu var de ute efter något superstabilt och snällt för att få tillbaka självförtroendet igen. Och Solitha var perfekt för det, de blev dökära i henne från start och jag fick många rapporter om vilken suveränt snäll och stabil häst hon var :love:

Jag var och hälsade på dem typ nått år efter att jag sålt henne, hon var ute i hagen med sin hästkompis och jag gick fram till grinden och visslade som jag alltid gjorde när jag skulle hämta henne i hagen hemma. Och den underbara hästen gnäggade på min visselsignal och kom direkt fram till grinden :love: ! Då blev jag lite lipig faktiskt :D !

Härligt! :love:
A har fått mycket nerver och känslighet från pappans sida och vi har fått jobba mycket med att han ska känna sig trygg i olika situationer, men han har alltid varit otroligt snäll och tillgiven, vill alltid göra rätt. Mycket integritet och en stor personlighet. Hatar crossar och älskar katter och alla andra små mjuka djur.
Han växte länge och sakta, först vid 7-8 års åldern var han färdig i kroppen. Han är 18 år nu och har inte tränats så hårt sista två åren pga min bristande hälsa, men själv är han fräsch och fin, lika glad över en skrittpromenad i skogen som ett dressyrpass. :heart

256542_10150917821570882_1855367571_o.jpg


11891973_10152913326515882_2136412841873480265_n.jpg


Fick bilder på hans dotter ue Uttini och hon ska också ha ett fantastisk bra temperament. Väldigt lika. :)
1424497_10153259586030882_7805914867090467816_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 459
Senast: Freazer
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 031
Senast: Happimess
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp