Gerbilproblem!! Hjälp mej, är de sjuka??

P

Parentesunge

De börjar tappa päls på nosen, mina små! Jag har hört något om nosdermatit... Nån som vet??

Sv: Gerbilproblem!! Hjälp mej, är de sjuka??

http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_gerbil.htm på denna länk går det att läsa om olika sjukdomar, bl.a. om nosdermatit. dock så vet jag inte hur vanligt det är, har för mig att gerbiler lätt tappar håret på näsan om de är allergiska mot strömaterialet som man har i buren. testa något annat märke i första hand och se om det hjälper.

Tack .. Jag har toapapper nu tills vidare. har haft ganska grovt spån, så jag tog bort det så fort jag såg det...

Är du säker på att dom inte skavt bort det för att dom gnagat på något snävt ställe??
För dom där små "djävulsråttorna" brukar ju vara hemskt förtjusta i att gnaga på saker...
Annars har jag ingen aning:D

Djävulsråttor?! Nääääe, dom e så underbara ju!
Har bytt strö från det gamla spånet till (extremt tillfälligt) toapapper till jag hittar spån av enbart lövträ eller kattsand av cellulosa.. Ska dessutom köpa en större bur nu innan bebisarna komma.. :love:
Så vi får hoppas på att de blir bättre. De verkar ju inte hängiga eller så .. Bara lite mindre päls på nosarna.

har du gallerbur så beror det på att dem gnager, alldeles säkert

Jag har gallerbur, men det är inte därför. Mini har gnagt någon enstaka gång och töserna i den andra gallerburen gnager med får bara lite tufsig päls på nosruggen.
Mini och Stig-Helmer har tappat på sidan av nosen och jag har dom om sovrummet så jag hör om dom gnager..

Kanske ska förklara lite närmre:

De två äldsta töserna, Jill och Wilma, bor i en stor gallerbur. De gnager när de vill ut, och då släpps de ut. De blir lite tufsiga på nosryggen.

Mini och Stig-Helmer är typ 10 veckor och bor i en lite mindre gallerbur (ska köpa stooor imorgon). Jag har sett (läs; hört och kund einte sova) Mini-gumman gnaga en gång. Stig-Helmer har aldrig gnagat, är väldigt lugn och verkar inte bry sej så värst mycket om saker ock ting. Men Stig-Helmer har tappat päls på högra sidan av nosen och Mini har tappat liiite grann på vänstra.

Min teori är att spånet är för grovt (köper av Janne i kostallet). Har stirrat ner lite nu (jag blir alltid så hypokondrisk när det gäller mina djur) och insett att det nog inte är nosdermatit eftersom de har megafin päls i övrigt.. Men har som sagt bytt strö och vi får se hur det går.

Parantesunge skrev:
Djävulsråttor?! Nääääe, dom e så underbara ju!
Har bytt strö från det gamla spånet till (extremt tillfälligt) toapapper till jag hittar spån av enbart lövträ eller kattsand av cellulosa.. Ska dessutom köpa en större bur nu innan bebisarna komma.. :love:
Så vi får hoppas på att de blir bättre. De verkar ju inte hängiga eller så .. Bara lite mindre päls på nosarna.
Nja, jag är lite avskräckt sedan jag köpt två honor som fick kull på kull:angel: (Fast i.o.f.s var det ju inte deras fel utan djuraffärens:devil: )

Ååååh, jag VILL ju ha bebisar!! :love:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 502
Senast: Tuggben
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV