Ger ridning svår förlossning?

S

silla

Är det en myt att kvinnor som rider har svåra förlossningar? Bör man sluta rida när man är gravid, pga det?

Sv: Ger ridning svår förlossning?

Det tycker jag inte att du ska ha som anledning till att sluta rida. Jag red hela graviditeten, de två sista månaderna två hästar per dag. Min förlossning gick bra och har inte gett mig traumatiska minnen :laugh: Fick aldrig rådet att sluta rida, inte från någon av de tre barnmorskor jag träffade på MVC. Min låtsassysters mamma är BM och hon tyckte absolut att jag skulle rida så länge det kändes bra för mig :laugh:

Stämde inte på mig, har haft två lätta förlossningar:) Har ridit i hela mitt liv. Red dock inte de sista månaderna för jag hade mkt sammandragningar..

Jag hade inga problem och red ganska långt in i graviditeten. Red även några dagar efter och det gick bra det med.

Jag red fram till vecka 30, fick sluta pga foglossning. Hade en lätt förlossning fysiskt sett, att jag fick förhöjt blodtryck kan ju inte ridningen beskyllas för.

Jag tror att det är en myt (?) Däremot är det förstås inte bra att rida "om man är rädd att ramla av" eftersom man lättare gör det då - ramlar av alltså.

ja det är en myt. Min syster och jag som båda ridit sedan 4-års åldern har båda haft lätta förlossningar.

Mitt första barn föddes 2 timmar efter vattenavgång och etablerade värkar. Systers första 4 timmar efter igångsättning.

ja det är en myt. Min syster och jag som båda ridit sedan 4-års åldern har båda haft lätta förlossningar.

Mitt första barn föddes 2 timmar efter vattenavgång och etablerade värkar. Systers första 4 timmar efter igångsättning.

Nä, det är ingen myt. I min journal skrevs det in att jag hade ridit i 24 år och hade en mycket kraftig bäckenbottenmuskulatur. Det var ett rent helvete att pressa ut barnet genom denna. Men det kanske beror på hur länge man har ridit och hur gammal man är vid förlossningen.

Ridit i 25 år då jag fick min första.

Mina har födds på 15 min, 12 minuter och 6 minuter från första värk :o

och det tog typ 23 h för mig att komma ut och min mamma red inte på den tiden..

Tror snarare att det bara är nyttigt att vara aktiv så länge man kan när man är gravid. Ridning är en bra motionsform, men har man problem med t.ex. foglossning och liknande är det ju bättre att avstå, likadant om man är rädd att ramla av, och kanske har en häst där risken är högre.

Har läst att det där bara ska vara en myt och att det snarare är en fördel att vara aktiv ryttare eftersom man behöver den starka muskulaturen det ger i krystningsarbetet. Jag har ridit mig igenom båda mina graviditeter och båda förlossningarna gick bra. Visst var det jobbigt och tid tog det, men barnen föddes som de skulle och jag har klarat mig fysiskt väldigt bra och återhämtat mig snabbt. Just återhämtningen är säkert en sak som kan hänga samman med hur mycket man tränat buk- och bäckenbottensmuskulatur innan.

Jag var nervös över detta men ala barnmorskor sa helt överens att det bara är en myt. Tvärtom så är det bra at ha muskler där nere när man ska krysta, hästtjejer brukar krysta bättre än andra sa de.

Jag red allt från två till fem hästar om dagen fram till v 31, och hade en väldigt jobbig förlossning, men jag tror faktiskt inte att det berodde på ridningen.

Jag var nervös över detta men ala barnmorskor sa helt överens att det bara är en myt. Tvärtom så är det bra at ha muskler där nere när man ska krysta, hästtjejer brukar krysta bättre än andra sa de.

Jag red allt från två till fem hästar om dagen fram till v 31, och hade en väldigt jobbig förlossning, men jag tror faktiskt inte att det berodde på ridningen.

Hur många barnmorskor träffade du som sa att det var en myt? Bäckenbottenmusklerna har inget med krystningsarbetet att göra däremot magmuskulaturen och det är bra att ha en vältränad sådan. Men som sagt bäckenbotten ska barnet ta sig igenom och det är svårare om den är vältränad. Däremot är det positivt efteråt då det är lättare att komma tillbaka till den gamla vältränade igen.

Jag red och körde häst fram till en vecka innan födseln.

Nä, det är ingen myt. I min journal skrevs det in att jag hade ridit i 24 år och hade en mycket kraftig bäckenbottenmuskulatur. Det var ett rent helvete att pressa ut barnet genom denna. Men det kanske beror på hur länge man har ridit och hur gammal man är vid förlossningen.

Du har rätt det är tyvärr ingen myt.

Det har gjorts studier i Lund på just detta, vet tyvärr inte var jag hittar ref.

Jag hade också svårt pga musklerna, men kan man få dessa att hjälpa till istället för emot så är det guld värt

Fast här hemma så sa de tvärtom :crazy: Min bm var helt bestämd med att ridning kan ge svårare förlossningar om man inte får musklerna att jobba med.

I min journal står det att mina muskler var extremt hårda och därför fick jag komplikationer

*kl

Jag läste i Ridsport (senaste tror jag det var) en ganska stor artikel om detta. Mkt intressant, och den belyste den okunskap i mödravården kring just detta med ridning och graviditet. Enligt artikeln var detta mest en myt baserat på okunskap, iaf om jag tolkade det rätt.

Det är väl individuellt men en komis till mig red till 8e månaden då magen var ivägen, hon har haft den lättaste förlossningen av alla jag känner och är också den enda som rider... Hon rider väl i snitt 1-2 hästar per dag, ibland mer.

För 10 månader sedan sa min förlossningsläkare att det inte fanns någon tillförlitlig studie gjord på detta om det överhuvudtaget fanns någon. Däremot så var hans starka åsikt att det bara var en myt.

Han trodde att denna myten kom från samma ställe som myten att mödomshinnan kunde gå sönder om man red, cyklade, hopppade, klättrade eller gjorde någon annan fysisk aktivitet som ansågs okvinlig. Nämligen från någons (antagligen en mans :D) fantasi. Dvs helt enkelt ett sätt att kontrolera kvinnan.

PS De muskler man använder när man krystar är samma som man använder när man håller balansen när man rider barbacka. Helt egen studie baserad på de ställen där jag har trängingsvärk efter ha fött barn respektive ridit barbacka :D.

Mvh

Tora

Jag tror som med det mesta att det är individuellt, för mig var det dock ingen myt. Vill inte skrämma dig, men första fick bli kejsarsnitt efter att försökt kämma ut henne i ett dygn, den andra gick snabbare men jag gick sönder och fick sövas och sys efteråt.

Men ärligt tror jag inte att det hade med ridningen att göra, fast jag vet ju inte, jag tror snarare att det berodde på att jag var otroligt rädd båda gångerna och spände mig massor...

Om jag skulle göra om det, Utan tvekan!!!:)

tja, jag avverkade fem skiftbyten under förlossningen och alla de sa det, och även de innan under graviditeten (2 st)

Men man tar ju inte bara i med magmusklerna utan även de där nere?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
9 896
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 735
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025