Ger ni fodertillskott under tävlingssäsongen/hela året?

Sv: Ger ni fodertillskott under tävlingssäsongen/hela året?

Min gammelfjorda får Glucosamin, nu tävlar jag ju inte med henne. Men måste bara berätta att hon fått det sedan i februari då hon var jättedålig och knappt tog sig ur stallet. Blev behandlad med laser i bog & hals där hon hittade en sträckning. Svarade bra på det och har sedan dess ätit Glucosamin och jag märker stooor skillnad. :love:

Mitt varmblod på 15 år fick hovledsinflammation på båda fram i somras och han var i väldigt dåligt skick. :cry:
Han fick kortison i lederna EN GÅNG! Fyra veckor senare kunde jag börja skritta honom igen. Han fick glukosamin från det att diagnosen var ställd, tror att det hjälpte till att få honom bra. Sen dess så har han fått det varje dag. Han har inte haft ett spår av skadan dess och känns till och med flera år yngre! :banana:
Innan jag bytte till ett vitaminberikat mineralfoder så behövde jag ge
multivitaminer från jan-okt ungefär, annars så blir han tröttare och käns övertränad för ingenting, får matt päls och spruckna och torra hovar. Hovarna blev lite bättre men han behöver nog ett par burkar biotin om året för att dom inte ska växa för sakta.

Jadu, kan det vara Emins? Vit burk med gul etikett. Den billigaste sorten tror jag det är. ;)

Mina hästar behöver inget tillskott - de går på gräs ;)

:D *om ni fattade det där*

neywaz skrev:
Mina hästar behöver inget tillskott - de går på gräs ;)

:D *om ni fattade det där*

går dom bara o skrotar kanske det räcker, men har man hästar som jobbar för havren så lär man få ge dom lite extra....dessutom så tror inte jag ( egen teori) att en häst i långa loppet klarar sig på bara gräs...för om man ser en vild hästs meny så innehåller det mycket mera än bara gräs...men nåra månader om året funkar det nog....

;) tror inte riktigt du förstod vad jag menade ;) Gräs - sånt där man blir hög av...

Skämt åsido. Hästen jag har som går de högsta klasserna i distans får extra foder utöver gräset/höet såsom havre o betfor tex (nu hestekrafft - han är hos en kompis som serverar det) men inga tillskottsproduker så som glucosamin/flexi eller något. Han är 12 år, kärnfrisk och har närmare 2500 godkända tävlingskilometer vilket är ganska mycket så visst går han bra på vanligt hästfoder utan tillskott.

Mina andra tävlingshästar har inte heller behövt äta tillskott utan bara olika slags hästfoder (tex krafft, fibergi etc) och det har de fungerat bra på. Vildhästar har ju förmånen att kunna stoppa i sig vad de vill - men mina hästar har nästan samma förmån - de har stora hagar med naturligt bäcksvatten, mycket och blandad skog (barr, löv, busk etc) och många olika örter, grässlag etc i sina hagar. De har samtidigt hållit sig nästintill parasitfria trots att jag inte avmaskat. Vidare så är de ute dygnet om så de äter vad de vill - när de vill.

Kanske bara jag har haft tur med friska hästar som fungerat mycket bra utan tillskott? :)

Camilla

tja...man undrar ju vad som växer i hagarna här egentligen ;) :D :D

aha :D
Jag jag har också en 12 åring som rännt in 500 000 och har V75 seger och placeringar....14 segrar och han har heller inte fått några såna tillskott...förutom homeopatisk arnika då o då...han har aldrig varit behandlad i en led han heller...har också hage med öppet/barr/lövskog...fast det finns ju hästar som behäver tillskotten och dom kan man ju ge, men i onödan är ju onödigt....

absolut! Ger inte ut receptet om ingen betalar dyrt!!! ;) :D

Jo jag tror det finns alldeles för många som proppar i hästen väldigt mycket som de inte ens vet vad det är...:crazy:

Men håll med om att gräs är effektivt ;)

Kan inte annat än hålla med. Har flera sådanna i vårat stall. Nya tillskott var & varannan vecka. :crazy:

Min hästapålla får bara tillskott av B och E vitaminer. E får hon året runt då hon tränas, är hon avställd så får hon inget. B får hon under höst, vinter och vår, dels för pälsfälln/sättn och för hennes stoiga humör. Hon blir mycket trevligare och mindre tjurig om hon får B under "stallmånaderna". Har flera tjuriga fruntimmer i min människosläkt som mår mycket bättre av B vitaminer när de är lättretliga ;)

Annars får hon en noga uträknad foderstat med så mycket grovfoder det bara går, och tillskott av kraftfoder om det behövs. Försöker alltid få en så "enkel" foderstat som möjligt. Har mina teorier om att man kan göra en häst skör genom att hålla på och överdalta med tillskott av olika slag, linmdor, liniment och hela fadderullan om man gör allt detta "för säkerhets skull" utan att veta säkert att det faktiskt behövs!

VET man att det behövs och fungerar så är det ju jättebra!

neywaz skrev:
absolut! Ger inte ut receptet om ingen betalar dyrt!!! ;) :D

He he,nä det gäller att hålla sina hemliga recept när dom funkar va? :D Håller med om att man inte ska proppa i sina hästar överdrivet med fodertillskott,var nyfiken på om distanshästarna fick några tillskott.Men det är väl kanske just dom som håller sig friska? :)

Kristall fick rapsolja i början av sommaren för att han hade problem med att få igång hullet, men nu äter han gräs och kraft och klarar sej bra på det, b vit på våren.. annars så äter dom gräs.. eheeh..

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 517
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 822
Senast: Björk
·
Övr. Hund Hur tänker du lägga upp tävlingssäsongen? Lägger du upp en plan utifrån dina mål för året eller tar du en tävling i taget? Förra...
Svar
13
· Visningar
757
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka