V
vapor
Har en häst som idag är åtta år. Jag har haft henne i fem år och hon har inte varit skadefri ett ända (rid)år. När hon var fem gick hon omkull och blev svullen i ett knä (ordentligt svullen) och lite halt och fick vila två veckor sedan blev hon bra, red Falsterbo, sedan slog hon i ett bakben i en bom och fick en kraftig svullnad precis vid kotan, vila igen. Lyckades få igång henne till Breeders. När hon var sex så blev hon halt igen och en grundlig undersökning gjordes, kot och hovledsinflammation i båda fram och slapp i knäna bak, behandlades ca fem gånger innan hon blev bra, ju längre hon vilade desto sämre blev bakknäna. Satte igång i oktober och var igång till februari som sjuåring, då kunde hon helt plötsligt inte böja på halsen, hade jätte svårt att äta på marken mm. var då iväg hos vet igen och behandlade. När det halsonda gått över var hon halt på fram igen. Behandlades tre gånger och sattes igång igen. I feb i år som åttaåring fick hon en kraftig blödning i ena framhoven och hovbenet har roterat bakåt plus att hela insidan på hovväggen gick sönder. Hon stod gipsad från feb-maj plus att hon fick stå på HBG i en vecka pga den kraftiga smärtan 4 gradigt halt. Nu har hon fått på sig en sko och skall enligt vet inrådan gå på bete. Hon är fortfarande halt trots att hon knappt rört sig i sommarhagen där hon gått i ca 5 veckor. Hennes framben ser inte så fina ut hon står till 80% på insidan av hoven plus att hon kotar över rejält. Jag börjar kraftigt tvivla på om hon kommer bli bra och vill nästan ha henne utdömd... ger jag upp för lätt???? Det börjar ju dessutom bli kraftigt dyra vet räkningar.... Vad skall jag göra?? Hästen trivs inte alls på betet, men ser det riktigt på henne, det finns ingen glimt i ögonen längre. Snälla ge mig goda råd, jag börjar ge upp.