Ger jag upp för lätt?

V

vapor

Har en häst som idag är åtta år. Jag har haft henne i fem år och hon har inte varit skadefri ett ända (rid)år. När hon var fem gick hon omkull och blev svullen i ett knä (ordentligt svullen) och lite halt och fick vila två veckor sedan blev hon bra, red Falsterbo, sedan slog hon i ett bakben i en bom och fick en kraftig svullnad precis vid kotan, vila igen. Lyckades få igång henne till Breeders. När hon var sex så blev hon halt igen och en grundlig undersökning gjordes, kot och hovledsinflammation i båda fram och slapp i knäna bak, behandlades ca fem gånger innan hon blev bra, ju längre hon vilade desto sämre blev bakknäna. Satte igång i oktober och var igång till februari som sjuåring, då kunde hon helt plötsligt inte böja på halsen, hade jätte svårt att äta på marken mm. var då iväg hos vet igen och behandlade. När det halsonda gått över var hon halt på fram igen. Behandlades tre gånger och sattes igång igen. I feb i år som åttaåring fick hon en kraftig blödning i ena framhoven och hovbenet har roterat bakåt plus att hela insidan på hovväggen gick sönder. Hon stod gipsad från feb-maj plus att hon fick stå på HBG i en vecka pga den kraftiga smärtan 4 gradigt halt. Nu har hon fått på sig en sko och skall enligt vet inrådan gå på bete. Hon är fortfarande halt trots att hon knappt rört sig i sommarhagen där hon gått i ca 5 veckor. Hennes framben ser inte så fina ut hon står till 80% på insidan av hoven plus att hon kotar över rejält. Jag börjar kraftigt tvivla på om hon kommer bli bra och vill nästan ha henne utdömd... ger jag upp för lätt???? Det börjar ju dessutom bli kraftigt dyra vet räkningar.... Vad skall jag göra?? Hästen trivs inte alls på betet, men ser det riktigt på henne, det finns ingen glimt i ögonen längre. Snälla ge mig goda råd, jag börjar ge upp.

Sv: Ger jag upp för lätt?

Tycker inte att du ger upp för lätt. Tycker istället det verkar som om hon går och har ont hela tiden.

Jag tycker inte heller du ger upp för snabbt. Du har ett ansvar för din häst. Mår hästen inte bra är det din skyldighet att göra ditt yttersta för att hästen ska må bra. Vad har vet sagt ang framtidsutsikten? Tror de att hon kommer bli helt bra?

Skönt att höra lite vad ni tycker, vad vet har sagt är att de inte vet prognosen är kanske 50/50 eller sämre

Jag tycker inte att du ger upp för lätt. Vissa hästar är tyvärr väldigt skadebenägna och svårläkta. Det är somsagt din uppgift att göra så att hon får det så bra som möjligt, och det gäller även avlivning.

usch och fy, vilket dilemma. När vet man när det är dags att ge upp? Alltid lika svårt. Har du någon bra veterinär att tala med????
Jag har hamnat ett par gånger i detta dilemma och fasar för nästa gång. Jag har sagt till mina veterinärer att de MÅSTE säga till när det är dags att avbryta, för jag kan inte ha den objektiva bilden eftersom jag äger hästarna. Det är ju de som "kan" något i sammanganget. Man jobbar på och tar det ena med det andra och försöker göra så gott man kan.
Jag tycker att det låter som om du kämpat länge. Men eftersom jag inte känner hästen och dessutom är lekman är det ju omöjligt att råda om vare sig det ena eller det andra.
Jag hoppas du hittar någon sakkunnig att prata med och att du kommer fram till en lösning som just du tycker är rätt! Jag känner verkligen med dig!

Man blir ju så velig när man läser alla trådar här där många tycker att man skall försöka få hästen bra hur lång tid det än tar och det gör att det känns som om jag ger upp....:cry:

Hej!

Jag har en liknande häst som din- en sån där jäkla otursfågel.. Hade jag sett att hon lidit på betet eller när vi inte kunnat rida, då hade jag gett upp och låtit henne somna, men min tjej är alltid lika glad och pigg (nu tom helt tokig). Hon trivs med livet och mellan skadorna mår hon toppen- iblnad tror jag nästan hon skadar sej bara för att hon älskar att åka till veterinären;-).

Din häst är ju helt anorlunda, den har tappat livsgnistan, den har ont.. Det är för den inte ett värdigt liv att leva.. Du känner din häst bäst och jag tycker inte du ger upp för lätt, snarare att du tar rätt beslut. Känner du dej osäker, prata med en vet. du litar på..

Lycka till!

/ Lavinia, som är inne på 4e igångsättningen detta år...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 622
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka