Ger jag för lite mat?

E

elobe

Hej,

Till min foderhäst har jag fått informationen om att hon skall ha följande kost:

2,5dl Betfor (innan blötläggning)
7 dl Havrefri Pellets
12kg Hösilage

Hon är en varmblodig travare på 14år och är enormt tunn i kroppen.

Jag brukar ge henne en hel del morötter också.

Vad tror ni, är detta kanske för lite mat? Jag såg på några andra trådar att man överlag verkar ge sina hästar väldigt mkt mat.

Sv: Ger jag för lite mat?

Nej, en stor liten hässt ska ha 10 kg hö,
och dessutom får hon ju kraftfoder. :)

Hoppas det går bra med henne annars ^^

Vad menar du med ska ha?
En ganska bra grundregel är att ge minst 1,5 kg hö per 100 kg häst. En stor häst kan väga 500 kg eller 900 kg, ska de ha lika mycket mat?
Silage är blötare än hö och ju blötare det är desto mer får man ge. Utöver det så får man individanpassa, en del behöver mkt mer än andra...

TS, du kan utan problem öja på silaget i stort sett hur mycket som helst! Fri tillgång om möjligt, men åtminstonde 15-20 kg...

Vad har du för ts halt på hösilaget?

Du kan öka till det dubbla, helst tredubbla eller så mycket hon äter, 12 kilo hösilage är lite, även om ts halten skulle vara hög.

Även om det hade varit hö så hade det varit i minsta laget om hon nu är tunn.

Öka hösilaget och ge gärna några kilo lucern så kommer hon upp i vikt snabbare.

Nej, en stor liten hässt ska ha 10 kg hö,
och dessutom får hon ju kraftfoder. :)

Hoppas det går bra med henne annars ^^

Vad menar du "ska ha"?

Min islandskorsning på ca 147 cm äter tio-tolv kilo /dag.

Hösilage innehåller ju mer vatten än hö, ts halten kan ju vara 50% vilket bara ger 6 kilo ts och det är för lite, man kan aldrig säga att en häst "ska ha" en viss mängd utan att se till hull, träning och näringsinnehåll på hö´t/hösilaget.

En tunn häst behöver mer mat.

Hej,

Hon är och har alltid varit (enligt ägaren) väldigt tunn och smäcker i modellen, och har enligt uppgift gått på den här staten minst ett år tillbaka. Jag vet inte riktigt vad TS-halten ligger på då silaget tillhandahålls av stallet. Hon äter dessutom inte upp allt silage som hon får så jag antar att hon inte går hungrig iaf.

Jag vill ju inte dundra på med för mycket mat nu, när hon kommit till mig så att hon riskerar att få fång.

Hon är 165 cm hög och väger cirkus 550kg.

Har hästen bytt stall och därmed grovfoder får man se över foderstaten och anpassa den efter det nya fodret.

Olika grovfoderpartier kan ha nästan oändliga variationer i näringsinnehåll, och är det dessutom silage gör variationen i TS-halt att det är omöjligt att "flytta med" en foderstat.

Är hästen tunn behöver den mera näring, och äter den inte mer grovfoder måste man ge mera kraftfoder.

Perfekt, det var det svaret jag letade efter,

Jag ökar mao på hennes kraftfoder en aning, hur pass mkt är normalt att öka för att vara på den säkra sidan? (hon äter 7dl havrefritt pellets och 2,5dl betfor per dag)

Om hon inte äter mer hösilage så ge henne lucern, pellets kan ju vara enklast om hon inte äter upp hösilaget som hon får.

Jag kanske ska blanda hösilaget med vanligt hö för att se om hon tycker bättre om det?

Lucern kan ju annars vara ett alternativ ja.

smäcker och tunn är inte samma sak.

många travare har uppdragen buk såpass att "travarovana" mskor tycker att de är magra, men de är de inte.
jag säger inte at så är fallet nu.

trav2%20copy.jpg

Nej det är klart, hästen jag hade innan var en riktig knubbis, så jag är ju kanske inte van vid att hon är så smäcker i formen. Jag testar att ge henne lite höblandning i silaget för att se om hon kanske vi äta mer av det då, iannatfall får vi lägga till Lucern om hon hellre vill ha det.

Hon är 165 cm hög och väger cirkus 550kg.

När jag hade min travare hemma (är utlånad på foder), lika stor som din, så fick han 25kg hösilage o ett par kg havre o betfor, då reds han inte ens.

Min d-ponny (arab) går på nånstanns mellan 15-20kg hösilage idag o shettisarna stoppar nog i sig en 10kg/dag.

Försök o få i den mer grovfoder o du kan nog öka på kraftfodret oxå

Man ser ju på hästen om den får för lite mat. Sticker revbenen ut markant, höftben andra ben man normalt inte ska se? Är hästen hängig, är pälsen glanslös? Ser hästen ut att må dåligt? Då kan man ju fundera på om den får för lite mat.

Men om din häst ser fin ut och är glad och pigg, så behöver du ju inte oroa dig!

Nej hon har inga ben som sticker ut elelr så och hon är ju utav den smäckrare typen som sagt, men jag skulle nog vilja få i henne mer grovfoder. Hon verkar inte hängig i övrigt utan hon är ENORMT pigg och framåt och pälsen glänser fint ;)

Jag ska testa att blanda silaget med lite hö, för hon äter ju inte upp allt silage nu, funkar inte det sätter jag in lusern. Vad tror ni om det?

det ser du ju efterhand hon skulle säkert kunna äta några kg hösilage till, beror ju på hur snabbt hon äter upp det oså. Är hon i bra hull och håller msukler så funkar det säkert...
MIn varmblodsvalack på 10 år 156 cm har ätit 18 kg hösilage och då stod han i en liten sjukhage och fick bara skrittas 15 min/dag.

Hej,

Till min foderhäst har jag fått informationen om att hon skall ha följande kost:

2,5dl Betfor (innan blötläggning)
7 dl Havrefri Pellets
12kg Hösilage

Hon är en varmblodig travare på 14år och är enormt tunn i kroppen.

Jag brukar ge henne en hel del morötter också.

Vad tror ni, är detta kanske för lite mat? Jag såg på några andra trådar att man överlag verkar ge sina hästar väldigt mkt mat.

Tycker att du ska fokusera på grovfodret, det är det viktigaste.
Vad är det för värden på det?
Du kan nog öka på 5-8 kg till och äter hon inte mer än 12 kg så ge lusern.

Mitt 3-åriga varmblod, 155 i mkh, ca 450 kg. Hon har fri tillgång till hö och får i sig kanske 15-20 kg/dygn och ca 1 kg musli, 0,5 kg havre, 1 kg grund och lite betfor.
Nu ska vi även köpa lusern hack då höet vi har nu inte har jättebra värden.

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 384
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs! Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Senast: Joelina
·
Foder & Strö Hej, Jag har en nordsvensk brukshäst som är 7 år gammal. Han har klarat sig bra på hösilage plus att få bvitamin vid pälssättning o...
Svar
4
· Visningar
3 486
G
  • Låst
Hästvård Nu under detta år så har jag varit sugen på att skaffa häst igen efter att jag tog bort min häst för 1 år sen och började leta och...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
34 054
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka