Genetik och "munnar".

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 4 526

Cyllene

Trådstartare
Om man nu bortser från övrig ridbarhet, och bara fokuserar på munnar. Jag tycker vissa hingstar dissas väldigt hårt pga att de nedärver tjafsiga avkommor.

Tror ni att de slår med huvudet och är tjafsiga för att de fått det genetiskt? Är det psykiskt? Eller beror det på att tandfel/munnens utformade är genetiskt?

Hur tänker ni? Det verkar som att jag tänker fel.

Exempel:

Fick en 4-åring att rida i höstas (i Tyskland). Tyskt champion i löshoppning, med andra ord superfin häst som kan hoppa. Men jag fick en varning innan jag satt upp av de andra ryttarna - den var "dum i huvet".

Skrittar på lång tygel, så långt gick det bra. Så fort jag tar i tygeln slog hästen emot. Hästen gick helt enkelt inte att rida om man inte hade helt långa tyglar.

Jag går och frågar ansvarig om vet kollat hästen i munnen för den är helt oridbar. Näe får jag till svar. "Den är efter Zacharias, en Zeus-hingst, och de är ju kända för sina dåliga munnar. Det är bara att rida."

Jag vägrade och krävde att vet tittade på den. Mycket riktigt, två mycket vassa tänder hade orsakat två rejäla sår som dessutom varade. När vet började pilla fullkomligt stank det ur munnen. Tyskarna drar sen åt nosgrimman tills de blir blå, så jag förstår att hästen inte gick att rida.

Ärftligt? Berodde detta på Zeus-blodet!?

Min 4-åring e Landor S var aldrig strulig i munnen. Sen kom det lite eftersom och märktes tydligt i svängar osv. Vet får kolla. Han håller på och tappar tänder på ena sidan och nya är på väg men för tätt. Tro fasen han går med spänningar i käken.

Det händer saker i munnarna på unghästarna. Barn har tandvärk, hundvalpar får tandvärk och det kliar i tänderna. Varför skulle hästarna vara annorlunda?

Just i 4 års ålder händer det ju väldigt mycket.

Jag tycker det är hårt att dissa unga hästar pga detta!?

Tänker jag så fel?

Senast ändrad:
Sv: Genetik och "munnar".

Är helt inne på din linje. Har inget mer att tillägga :)

är oxå inne på din linje. (Allt nedärvs ju faktiskt inte från pappan, utan en hel del kommer från mamman oxå!)

:D

Då klistrar jag in mitt inlägg här istället då

Nu har jag tittat lite på CO och Clinton och måste ju faktiskt säga att på de videos jag tittat på så är ju båda två tjaffsiga i munnen så fort man måste ta i dem.

Så det kan ju vara en liten risk att det går vidare och är en av orsakerna till att han är så pass tjaffsig i munnen

Vad jag såg var att de båda hade samma typ av tjaffsighet, såg väldigt likt ut sas.

Men du svarar inte på min fråga.

På vilket sätt tror du det är genetiskt?

Har du aldrig kännt variation i munnen på unghästarna mellan 3-5 års ålder?

Jag tror att utseendet på/i munnen kan nedärvas. Precis som all annan exteriör. Inte tjafsigheten. Vissa hästar har kanske pga sin orala exteriör problem med bett och då får man väl bara vara extra noga i sitt val av betsling?

Jag tycker att de varit bättre som just 4åringar men sedan som slutet av 5år och början av 6år så tycker jag att det är mest skillnad

Tycker det är en mycket intressant frågeställning och har själv funderat på det många gånger.

Hur vanligt är det inte att man har hört att från den linjen är hästarna tjafsiga i munnen eller alla franska hästar är tjafsiga i munnen. Men ingen har igentligen något bra svar på varför de är tjafsiga. Hästar är ju sällan jobbiga med något bara därför att. Oftast så finns det en orsak bakom. Hästar tänker ju inte att "idag skall jag minsan jävlas lite när vi tränar byten".

Så frågan är vad det är som ärvs? Är det tändernas placering? Hur själva skallbenet är uppbyggt och därmed hur tänderna är placerade? Vissa tandproblem kan ju vara mer eller mindre ärftliga. Det kan även finnas problem som inte är förknippade med tänderna specifikt men som ger oroliga i munnen-hästar.

Är det kanske de sättet som hästarna rids på? Betten som används? Sättet de rids in på?

Att bara säga att den är tjafsig i munnen bara för att den är ur en viss linje har jag lite svårt för. Snarare är det någon form av fysisk defekt som ärvs ner som gör att hästarna är tjafsiga. Men tanke på hur mycket linjeavel som finns i många led så skulle det felet bli ganska så påtagligt och framträdande som tex tjafsiga munnar som man anser att visa linjer ärver ner.

Det är på samma sätt som om man skulle säga att krubbitning är ärftligt. Den ärftliga dispositionen för krubbitning som tex stresstålighet osv kan säkert ärvas ner men inte själva beteendet. På sista tiden är man ju inne på att magsår i många fall är boven i dramat. På humansidan har man ju kommit fram till att magsårsbakterierna till viss del är smittsamma mellan människor. Vissa "tål" dessa bakterier bättre än andra och får alltså inte magsår. Man kan tänka sig vissa liknelser med hästar. Att man ärver ner känsligheten för vissa bakterier.

Så nej jag tror inte att det är så enkelt att vissa linjer ärver ner en tjafsig munn utan det ligger andra faktorer bakom som dock ger symptomen tjafsig munn. Sen kan ju själva tempramentet också spela sin roll. En häst med ett mer stabilare temprament visar kanske inte så tydliga symptom som en som är lite högre i blod.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

*knapplån*

Visst kan hästar ha problem med munnen såsom hakbett mm mm. Men det ska väl kollas/åtgärdas innan bruksprov i så fall?

Jag tycker absolut att man kan se gentiska "drag" hos hästar. Ta Rubinsteins hingstlinje tex. De är kända för sin höga ridbbarhet.

Tar vi då CG fäderne så är inte Corrado - Clinton - Cornet Oblensky kända för sin ridbarhet utan tvärtom.

Unghästar efter CO ligger inte högt i kurs hos beridare i Tyskland. Däremot är CG mycket vacker och rör sig bra, men jag tycker inte att det räcker....

Mvh / Fia

Men du svarar inte på min fråga.

På vilket sätt tror du det är genetiskt?

Tja det kan ju vara mkt, trånga ganascher, rakare överlinje, dåligt ansatt hals, korta ryggar etc.

Skarpare temperament.

Det ang kortare rygg baserar jag på att de som brukar vara lite tjaffsiga är i många fall de kortare hästarna och det kan ju bero på att de har lite sämre balans (!?)

Och i vissa fall finns ju faktiskt temperamentet ganska bra visat att det nedärvs

Att bara säga att den är tjafsig i munnen bara för att den är ur en viss linje har jag lite svårt för. Snarare är det någon form av fysisk defekt som ärvs ner som gör att hästarna är tjafsiga. Men tanke på hur mycket linjeavel som finns i många led så skulle det felet bli ganska så påtagligt och framträdande som tex tjafsiga munnar som man anser att visa linjer ärver ner.

Men är det inte ärftligt då? Eller har jag missförstått...

Mvh / Fia

Jag har sett filmerna.

Sen byter ju hästarna tänder fram till 4,5 års ålder. Du har aldrig märkt att det påverkat?

Sjävklart bör uppenbara tandfel vara korrigerade innan bruksprovet. Egentligen vill jag inte diskutera bara det här pga Corlensky, det är ju möjligt att det kommer bli ett stort problem och att han nedärver det, vad vet jag.

Men vad jag ville få fram är att vi kanske ska vänta med att döma honom så hårt pga sitt blod samt få en diskussion om vad det är som egentligen är ärftligt.

Sen är det inte säkert att det är stora tandfel, utan det kan vara spänningar i käkarna pga att det händer mycket. Det kan man ju inte göra något åt och inte avstår man bruksprovet för det? Istället kanske man tror nämnd har förståelse för det då det är en ung häst i utveckling!?

Det är på samma sätt som om man skulle säga att krubbitning är ärftligt. Den ärftliga dispositionen för krubbitning som tex stresstålighet osv kan säkert ärvas ner men inte själva beteendet. På sista tiden är man ju inne på att magsår i många fall är boven i dramat.

Men just att temperament nedärvs finns det ju faktiskt bevis för. Och detta kan man se väldigt mkt innom galoppen där man är fullt medveten om vilka hästar och linjer som är hetare, besvärligare.

Tex pappan till mitt ena fullblod är väldigt känd för att just döttrarna är svårhanterliga och det stämmer väldigt väl på de ston som jag åkt och tittat på

Njä inte direkt, men däremot skarpa kanter har jag märkt skillnad på. Men ridbarheten skall det inte vara så oerhörd skillnad på även om de tappar en tand.

:D

Då klistrar jag in mitt inlägg här istället då

Vad jag såg var att de båda hade samma typ av tjaffsighet, såg väldigt likt ut sas.

Men alltså... jag måste få plocka upp här. Visst skiljer vi på det ni kallar tjafs i munnen och dålig ridbarhet.
Att tycka att Clinton har dålig ridbarhet det tycker jag är totalt snett. Hingsten blev väl 4 i OS eller något sånt! Det blir man inte om man inte är ridbar. Speciellt OS som går i flera omgångar.

Har själv suttit på en Cortez märr som slog med huvudet och tjafsade med munnen men grejen var att det märkte man aldrig ombord. Hon var hur ridbar som helst. När man kom på hinder hade man full koll. Men från sidan såg hon tråkig ut. Tjafsig mun, ja, dålig ridbarhet nej!

Sen finns det ju ett gång hingstar som haft NOLL ridbarhet men ändå ger massor av avkommor (någon som sett Beach Boy hoppa?)så att dömma unga hingstar på hur de uppför sig som 4-åringar tycker jag är hårt. Varför rider vi med remontgrimma på de unga? Därför att de inte är klara vare sig i munnen eller i kroppen. Med styrka och ordning på tandstället så reder det ut sig och man går över till annan grimma.

Sen är det väl inte otroligt att de peppat upp hingsten ganska mycket med foder osv för att orka vara skärpt hela veckan. SKulle jag göra. Hellre lite på tårna än trött.

Försöker inte hitta på ursäkter åt honom utan mer tolka vad vi sett.

För mig är inte det här ett jätteproblem.

En häst med ett mer stabilare temprament visar kanske inte så tydliga symptom som en som är lite högre i blod.

Mvh

Tora

Vettigt. Hade Corlensky kommit in med Fetchers lugn, kanske vi inte hade sett så mycket av munnen. Hur laddad och på tårna en individ är påverkar så klart. Även här är det unga hingstar och det handlar ju om dagsform. Jag känner ingen av hingstarna och imorgon kanske Corlensky är lugn och Fetcher mer laddad!

Nu känns det som om jag håller på och förklarar Corlensky, vilket jag inte försöker göra på något sätt. Jag funderar helt enkelt på kopplingar ärftlighet - munn - temperament osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 100
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
2 901
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 085
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka