Genesis pro dressyrsadel

X17

Trådstartare
Hejsan!
Har en häst som är något känslig i ryggen, och tänkte därför skaffa en syntetsadel. Har funderat på en Genesis, men hittar INGEN info om "vilka slags ryggar" de ligger bra på?
Han har en lite svängd rygg med inte jättemycket manke.
Tacksam för lite hjälp/vägledning! (:
//Linn :)

Hejsan!
Har en häst som är något känslig i ryggen, och tänkte därför skaffa en syntetsadel. Har funderat på en Genesis, men hittar INGEN info om "vilka slags ryggar" de ligger bra på?

Varför skulle en syntetsadel vara bättre än en i läder?

Hejsan!
Jag har en och den passar bra på hästar med rak rygg. Är ryggen svängd så hindrar de stora bossorna hästen att komma upp ordentligt med ryggen. Den är jätteskön och i alla fall jag fick lättare att sitta korrekt.

Är det
Jag har en och den passar bra på hästar med rak rygg. Är ryggen svängd så hindrar de stora bossorna hästen att komma upp ordentligt med ryggen. Den är jätteskön och i alla fall jag fick lättare att sitta korrekt.

Någon som vet någon syntetsadel som är för lite svängda ryggar?

Sadeln jag har idag är så fruktansvärt tung, (vilket hästen inte gillar) men jag vet inte, en lättare lädersadel är säkert också bra? Gillar att det går att byta koppjärn på genesisen...

Fast det låter ju mer som att den inte passar då. Det ska ju ända upp en ryttare också så tungt blir det ju ändå. Så materialet har nog ingen större betydelse.

Fast det låter ju mer som att den inte passar då. Det ska ju ända upp en ryttare också så tungt blir det ju ändå. Så materialet har nog ingen större betydelse.
Okej, how ever hade jag viljat ha en syntetsadel... Verkar faktiskt inte som att de finns någon syntetsadel för min hästs rygg.
Detta med sadlar är nt riktigt min grej känner jag..

Okej, how ever hade jag viljat ha en syntetsadel... Verkar faktiskt inte som att de finns någon syntetsadel för min hästs rygg.
Detta med sadlar är inte riktigt min grej känner jag..
wintec 500 är för lite mer svängda ryggar, de äldre wintec sadlarna är mer svängda än de nyare.
wintec är syntet och utbytbara koppjärn och luftstoppning.

tekna A-line är relativt svängd, inte lika svängd som wintec 500 men det är inte en spikrak sadel. omvärmningsbar bom.

Senast ändrad:
wintec 500 är för lite mer svängda ryggar, de äldre wintec sadlarna är mer svängda än de nyare.
wintec är syntet och utbytbara koppjärn och luftstoppning.

tekna A-line är relativt svängd, inte lika svängd som wintec 500 men det är inte en spikrak sadel. omvärmningsbar bom.

Tack så mycket! Ska titta på en 500 då! :) Kanske ska ta hjälp av en sadelutprovare så att jag vet att det blir rätt! :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 387
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 711
Senast: Liran
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en 3-åring hane, som vi funderar på att para. Har kikat runt lite grann, men inte riktigt förstått hur jag går till...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur