• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 13 557
H

Hästbiten

Varför har man gelpad under sadeln? vad är det för positivt och negativt med det?
Alla erfarenheter mottages tacksamt!!

"Naturen skapar hästen - tränaren gör hästen" :bana:

Folk har fått för sig att det ska vara stötdämpande så de prövar ut en dyr sadel och köpe sedan en padd i tron om att det kommer bli mkt bättre för hästens rygg.
Fast nu är det ju så att har du ett par skor som sitter perfekt lägger du knappast i extra sulor/tar på dig raggsockor, eller hur? Samma sak med sadlar o paddar, det blir mindre rum för hästen att växa och muskla sig i.
Så jag har ju inga erfarenheter så, har iofs en gelpad som jag aldrig har använt :confused: En svart otymplig sak som efter att enbart legat i stallet, i mitt skåp, blivigt kornig i gelén.
Dock så har jag tänkt om lite ang. paddar. Igen ;) Eftersom det finns speciella tider under året då hästen ändrar sig mer eller mindre i ryggen, hullet, päls osv. så kan det vara bra att ha en padd, antingen en fårskinnspadd eller en sådan här. Iofs är den gula gelpadden väldigt dyr, men skulle jag köpa en ny skulle jag helt klart hellre köpa den än den svarta, stela med turkos text, även fast den har ett mkt bättre pris. Så det där är väl på gott o ont...
Stötdämpning tror jag inte ett dugg på men man kan ju inte köpa nya sadlar varje gång hästen blir lite rundare som de lätt blir om somrarna. Fast det är iofs upp till var och en hur man vill göra...

ska de vara sk gelepadd ska de vara den gula från action,tror de e silicon lr nåt sånt i den...men ska den behövas ska hästen ha OERHÖRT känslig rygg....

lr om hästen e skavkänslig fårskinn,men då ska man ju fårskinnet mot hästen och inte emellan sadel och vojlock

Men en sadel som pasar behövs inte några paddar lr underlägg i de flesta fall

jag köpte en gelpad för ett tag sedan för att dämpa trycket på hästens rygg, den fördelar ju tryck.
Däremot är det nog ingen bra ide att ha för att få sadeln att passa. en sadel ska passa även utan paddar och mojjs. :d

Tack så mycket! Låter vettigt!
Den hästen jag rider har en sån och jag undrade varför den hade det. Fick höra att den skulle fördela trycket, men håller med er! Man ska ju inte ha en sadel som inte passar och den bli knappast bättre om man lägger dit en gelpad.
Ägaren till den här hästen är däremot ganska stor men hästen är i för sig 165 cm hög. Kan det vara bra att ha en sån då?? Hästen går inte på tygeln mer än stundtals när hon rider. Kan det vara lämpligt med gelpad då??
Någon mer erfarenhet?? nån som tycker det är bra med gelpadar?

:banana:

jag använder gelpad på min häst, inte för att sadeln sitter dåligt annars utan för att den ska fördela tryck. min häst har rätt känslig rygg och vetrenären tyckte att jag skulle ha en sån... och hon har numera inga problem me ryggen förutom om hon blir kall..

finns säkert olika anledningar till det men Herman har en gelpad under hoppsadeln eftersom den itne passar riktigt.
kan tilläggas då att den igentlgien inte är hans utan att vi bara lånar den ibland. (har använt den en gång)

hur mycket dunsar du i sadeln om du måste rida med padd för att fördela trycket? :confused:

Okej... Men har någon hört att det är bra med gelpad om ryttaren är stor och inte hästen går på tygeln?
Tack för alla svar hittills.

Den fördelar tryck bra, har testat att falla på den.. :p Gjorde inte ont! MEN jag gillar dom inte, därför att dom är så täta, andas inte. Hästen blir så svettig under dom. Sen är de tunga... Jag föredrar fårskinn! :bow:

kolla på FTE-paddarna i så fall. De är tunnare (5 mm?), och har massor med lufthål. SKa ligga mot hästen, inte mellan sadel/vojlock.

fast det kanske tar mer än 5 minuter att lära sig rida utan att dunsa i sadeln, om man har det problemet ;)

Gelpad är bra att ha på hästar som är känsliga i ryggen.
Jag har skulle vilja ha en...men ska nog köpa en i fårskinn istället. Har köpt ny sadel men eftersom jag bara använt mig av en tabell för utprovning av just den sadeln jag köpte, och inte haft sadelutprovare tror jag att en pad skulle vara bra för min häst.

Sv: Re: Gelpad?

Stötdämpning tror jag inte ett dugg på .....QUOTE]

Jag VET att det blir bättre stötdämpning på vissa hästar, eftersom jag använt den en längre tid och sedan låtit bli en gång och verkligen FÖRVÅNATS över hur stötigt det blev! Stötigt för mig kanske betyder stötigt för hästens rygg? På andra hästar har jag inte märkt skillnad alls... och jag kan faktiskt rida hyggligt;)

Sv: Gelpad?

Även om jag har passande sadlar till hästarna kan vissa vara i behov av något pad ibland. Finns bara två paddar jag använder mig av, det är fårskinnspad och Actionpaden. Den innehåller inte gel, utan plastpolymé. (Samma material används också inom sjukvården i exempelvis rullstolar mm:p )

Sv: Gelpad?

Jag är flitig användare av min gelpad, främst till dressyr sadeln, men ska även börja ha den till hoppsadeln.

Gelpaden fördelar trycker som några skrev innan.
Det nån skrev om passande skor och att trycka i en pad, okej ni får tycka som ni vill, men byter ni ut den stumma skosulan till en med gele ska ni få se hur bra invärkan gele har mot kroppen då den inte är stum. Ryggmusklerna kan jobba friare då den slipper det ständiga trycker av sadeln.

Dessutom, hur skönt tror ni att det är om man hoppar och råkar komma fel och "dunsar" ner i sadeln, rätt på hästens ryggmuskler?

Alla får tycka som dom vill, men detta tycker jag ;)

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
427
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 129
Senast: Capybara
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka