Folk har fått för sig att det ska vara stötdämpande så de prövar ut en dyr sadel och köpe sedan en padd i tron om att det kommer bli mkt bättre för hästens rygg.
Fast nu är det ju så att har du ett par skor som sitter perfekt lägger du knappast i extra sulor/tar på dig raggsockor, eller hur? Samma sak med sadlar o paddar, det blir mindre rum för hästen att växa och muskla sig i.
Så jag har ju inga erfarenheter så, har iofs en gelpad som jag aldrig har använt

En svart otymplig sak som efter att enbart legat i stallet, i mitt skåp, blivigt kornig i gelén.
Dock så har jag tänkt om lite ang. paddar. Igen

Eftersom det finns speciella tider under året då hästen ändrar sig mer eller mindre i ryggen, hullet, päls osv. så kan det vara bra att ha en padd, antingen en fårskinnspadd eller en
sådan här. Iofs är den gula gelpadden väldigt dyr, men skulle jag köpa en ny skulle jag helt klart hellre köpa den än den svarta, stela med turkos text, även fast den har ett mkt bättre pris. Så det där är väl på gott o ont...
Stötdämpning tror jag inte ett dugg på men man kan ju inte köpa nya sadlar varje gång hästen blir lite rundare som de lätt blir om somrarna. Fast det är iofs upp till var och en hur man vill göra...