• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 13 557
Sv: Gelpad?

Även om jag har passande sadlar till hästarna kan vissa vara i behov av något pad ibland. Finns bara två paddar jag använder mig av, det är fårskinnspad och Actionpaden. Den innehåller inte gel, utan plastpolymé. (Samma material används också inom sjukvården i exempelvis rullstolar mm:p )

Vet du om det materialet kan heta något annat också? Skulle gärna köpa ett stycke, men får inte många träffar på Google.... Hur känns det? Är det ung som ett slags madrassmaterial som finns i vissa anatomiska kuddar?

Själva materialet tror jag till och med är framtaget av NASA... Det känns ungefär som gel, men det är mer elastiskt. Ett minus är att det väger ungefär lika mycket som en gelepad. Det finns inte under andra namn, möjligtvis Akton, tror de har den.

Själva materialet tror jag till och med är framtaget av NASA... Det känns ungefär som gel, men det är mer elastiskt. Ett minus är att det väger ungefär lika mycket som en gelepad. Det finns inte under andra namn, möjligtvis Akton, tror de har den.

Jo,jag läste på nån försäljningssida att materialet är framtaget av NASA och just därför borde det ju gå att hitta mer info. Och om det används inom vården så borde det ju gå att köpa materialet i sig, utan att det är instoppat i en pad?:confused:

Hittade Actionpad på Hästbiten (säljer hästgrejer), de kallade den faktiskt för gelpad Action standard och den innehöll den där unika "plastpolymé" som NASA uppfunnit. Misstänker att de menar plastpolymer....

Då min häst lätt får skav vid fällning använder jag då en Action gelpad mellan hästrygg och schabrak. Funkar bättre i detta läge än fårskinn. När jag började använda gelpadden tog det faktiskt bara ett par dagar innan pälsen började växa tillbaka på de avskavda partierna! :)

Eftersom det blir lite tätt under padden använder jag den helst inte regelbundet när den inte behövs. Då har jag helst en vojlock som transporterar bort fukt närmast hästen.

Min häst har fått en kronisk (tror jag) foderknuta i sadelläget. Därför köpte jag fårskinnsvojlock. Men den bränner lite längst bak i sadelläget. Jag trodde inte att fårskinn brände, utan att det bara var teddy och annan syntet. Så jag har en gelpad för att mjuka upp för foderknutan och en vojlock med fleeceundersida från Hööks under. Funkar bra, inte bränt mer men jag vet inte om pälsen har börja växa ut eller om lite av slitningen består.

För mig gick det som sagt på bara några dagar innan "återväxten" kom igång. Hoppas din hästs "brännmärken" (usch vad hemskt det låter :crazy: ) blir bättre snart! :)

Sv: Re: Gelpad?

ska de vara sk gelepadd ska de vara den gula från action,tror de e silicon lr nåt sånt i den...men ska den behövas ska hästen ha OERHÖRT känslig rygg....

lr om hästen e skavkänslig fårskinn,men då ska man ju fårskinnet mot hästen och inte emellan sadel och vojlock

Men en sadel som pasar behövs inte några paddar lr underlägg i de flesta fall

Antingen den gula eller Kieffers blåa... (samma matrial som i falsktuttar :rofl: )

Men när det gäller skav skulle jag säga rådjursskinn... men de får inte vara från vår jakten för då släpper pälsen snabbare.... :bump:

Sv: Re: Gelpad?

jag äger oxå en gelpadd, men har den ej under sadeln för där ligegr den inte bra tycekr jag,
men därimot när jag rider barbacka har jag den å en fårskinspläd mellan mig å häst :D :bump:
mjukt för både honom å mig ;)

Senast ändrad:

Jag persnligen amvänder en "gelpad" under sadeln och den göra att sadeln inte kasar samt att den har en stöt dämpande effekt !

den padden jag använder mig av är speciellt utformad till att ha undre sadeln och lyfter bara upp sadeln precis där det behövs eftersom att padden består avv små håligheter!

Den är jätte bra och den säljs via Equipe :)

Har hört att renskinn ska vara det bästa mot skav...någon som har erfarenhet?

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
427
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 129
Senast: Capybara
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka