Gelpad + Kiropraktor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare helenat73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 555
H

helenat73

Vi ska köpa en gelpad och marknaden för dessa är enorm både vad det gäller pris, form och marknadsföring. Den främsta anledningen till ett inköp av gelpad är att vårt sto är omusklad i rygg (och överallt annars med).Vi köpte henne billigt för cirka två månader sedan. Vi har enbart en hästsportsbutik i kommunen och jag undrar om det finns något särskilt vi skall söka efter i form och kvalitét på padden. Dessutom, ska den sitta mellan schabrak och sadel eller under schabraket - har inte riktigt fått klarhet i detta men jag tycker själv att det första alternativet känns som det vettigaste.

Är det sant att hästens rygg blir mindre begränsad med en gelpad?

Kiropraktorfrågan. Är det någon som har upplevt att sin häst har försämrats efter att ha varit hos en kiropraktor
?

Det var det här jag undrade över i dagsläget, tyvärr kommer jag att bli tvungen att logga ut nu men jag hoppas att jag kommer att kunna läsa många och bra svar kring frågorna.

JAG ÖNSKAR ER ALLA - EN GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR :rofl:

Sv: Gelpad + Kiropraktor

ingen stjärna i ämnet.

varför kiropraktor?
ingen massage?
vid "knäckning" om hästen har suttit fast mycket så har jag hört att man kan behöva behandla med antiinflamatoriskt efteråt, det blir lixom en "reaktion" efter. kan vara det?

ang. gelpad så fanns det i ridsport för länge sen (om paddar)... då tror jag att lamull fick BÄST betyg!
du bör nog forska i om det är äkta silikon eller bara någon billig gel. Gel kan ge vika på punkter, och hela poängen är ju tryckfördelningen mm. Om du ska få en bra så ligger de över 1000-lappen skulle jag tippa!

Mitt hetaste tips för ryggen är att skritta mycket, helst i skogen upp å ner å lyfta tassar över stock och sten. Försiktig med klättring i början (alltså branta backar), om hästen inte har muskler så orkar den inte och då kommer den belasta annat för att orka = inte så bra!
Sen TÖMKÖRNING!!!! Tömkörning är GULD GULD GULD!!!! Om du inte kan så ta hjälp av någon, lovar att det kommer ge resultat!!! Men samma där, inte over kill i början! Långsam uppbyggnad för bästa resultat!
Sen om hästen är snäll så kan du tömköra rätt ut i skogen!

Till sist, passa ut en sadel, INGA kompromisser, det kan vara spiken i kistan!

Sätt gärna ut lite före och efterbilder, alltid lika kul och intressant att följa bukehästar!!!

lycka till

Jag fattar inte hur 17 man bifogar/sätter in bilder på Buke. Någon som kan beskriva. Vi tar det lugnt med vårt sto - skrittar mest och lite trav i lugnt tempo. Både i skog och på ridbana. Och kiropraktor: Sadeltvång, stel vänstersida, begränsade steg, högerböjd svansföring, och igår visade hon att hon ömmar över ryggen - det är en del av orsakerna. Hon har stått i flera månader efter en stickskada, vi tog hem henne i oktober och vi gör allt efter konstens alla regler. Om ni istället besöker vår hemsida och ser bilder på henne så förstår ni vår utgångspunkt och att vi har prioriterat annat i första hand. - VIKTEN !!! http://www.ridskoletjej.com/omjamaica.htm

Negativa och översittarkommentarer undanbedes.

Jag tycker du ska prova en bomlös sadel, med en Skito-pad under. Då får hon möjlighet att bygga de muskler hon behöver, och ni kan sefdan, när hon är lagom muskald och i rätt hull, skaffa en bomsadel som passar.

Kiropraktorfrågan. Är det någon som har upplevt att sin häst har försämrats efter att ha varit hos en kiropraktor?

Min häst blev kraftigt försämrad efter kiropraktorbehandling, trots att hon fick metacam efteråt. Blev tydligt halt efteråt, innan var hon bara ovillig. Men kanske kunde det vara att vi faktiskt fick fram ett av problemen...

Ang. paddar så har jag inte så mycket att säga, mer än att min gillar en kanalsydd fårskinnspadd bättre än en gelepad.
Ett tips är att se till så att sadeln inte blir för trång med en padd, då finns ingen plats att sätta muskler alls.
(Min gamla gillade bäst en vikt yllefilt som pad)

Lycka till med pållen, ser ut att ha ett gott utgångsläge att bygga muskler från nu, gått upp fint i vikt på kort tid.

oj vilket benrangel nu fick :o men nu ser hon mycket finare ut!!! rund å go :D

jag tycker nog ändå att du ska ta ut ET innan kiropraktor.
Tänk dig att musklerna i nacke å kort å rygg och gud vet vad sitter och stramar, de har hamnat i ett kort och felaktigt "läge", sen rycker man... antingen så skadas ju musklaturen runt låsningen, eller så åker allt tillbaka igen... så massage och gymnastik (skogen som du gör är perfa!), SEN kanske kiropraktor, när musklerna är bättre!

(vet exakt hur det känns med först tunn häst, och sen öm överallt!)

ps: hoppas översittar-grejjen inte var menat mot mig (du svarade på mitt mess), för det menade jag verkligen inte om det var så du tolkade det! Tvärt om, jag beundrar folk som orkar lägga ner så mkt som de gör (speciellt när jag vet hur låååång tid det tar!)

Det är jag som blandar ihop ET och Kiropraktor. Har hittat tre ET i närområdet som jag ska kontakta, ska välja ut en efter bemötande i telefonen (de är registrerade hos SvEF http://www.svef.se/medlemmar-mellan.html. ) Vet fortfarande inte skillnaden på ET och Kiropraktor men jag är ny i hästägarlivet överlag och som tidigare ridkolemänniska så behöver man inte bry sig så mycket om det mesta - allt är ju klart och någon annan fixar. Att vi fick hem den här hästen beror mest på ödet kan jag tro - vi var inte ens ute efter en häst (ponny), utan tänkte först börja med att hyra en nästa höst. Vad jag menade med negativa kommentarer och översittarfasoner är att jag inte ville ha några negativa kommentarer till att jag länkade vidare till vår hemsida - hon är ju inte direkt vacker, vår "lilla" ponny och vi är väl medvetna om vår status i kunskap och vår ponnys status. Vi har i alla fall vår ponny i ett ridskolestall med totalt 19 hästar varav 10 är privatägda. Hjälpen finns överallt =) Och så finns ju alla underbara människor på Buke:banana:

Använder en kombinerad fårskinn/gelepad som jag har mellan schabraket och sadeln. Tycker den funkar jättebra (tror märket heter acavallo, från Equality Line), o hästarna verkar mer än nöjda med den.
(Har padden för att sadeln är lite för vid - hästarna håller på att byggas upp)

jag skulle oxå rekomendera en bomlös sadel till att börja med, då kan hon bygga muskler ordenkligt och du behöver inte oroa dig för att sadeln ska klämma nån stans...

min förra häst gick ner massor i vikt, vi köpte sadel och efter 3 v så hade han vuxit ur den med 3 storlekar.... så de kan hända mkt på kort tid, därav kommer jag numera alltid att börja med bomlös....

Prova ut sadel istället för gelpad. Gelpaden gör sadeln trängre, vilket kan ge problem. Dessutom så t ex en för svängd bom eller liknande, blir inte bättre med gelpad.

Så skippa gelpaden och satsa på att prova ut sadel. Med eller utan bom valfritt. Bomlös är ju bekvämt på många sätt, men alla ryttare gillar inte det, och tyvärr så är det inte så att bomlöst passar alla hästar heller (men många!).

Jag har ett par gånger varit med om att stel/låst häst blir tydligt halt efter lägesrättning av kiropraktor. Den har då inte blivit halt pga kiron, utan ett underliggande problem har kommit upp till ytan. Och vi har kunnat behandla det (veterinärmedicinskt)

En duktig kiropraktor gör inte problemen värre. Vi har en jätteduktig som fixar mina hästar med jämna mellanrum, han fixade min ena som hade ganska allvarliga problem.

Jag rider alltid med silikonpadd under sadeln, har då action backpad. Mina hästar har haft problem med ryggen innan jag fick dom, vilket sedan har försvunnit. Har självklart sadlar som ligger bra också.

Först och främst måste jag ju säga att du verkligen har fått henne fin på så kort tid! Bra jobbat!

Hade en häst för några år sedan som var lika mager som din. När vi började rida försiktigt fick vi en sadel utprovad på Strömsholm. De rådde oss att lägga ett fårskinn med ullen mot ryggen och sedan vojlock och sadel ovanpå det. På så vis får hästen bra blodcirkulation och musklar sig snabbare. Man får ha flera skinn att byta med eftersom de blir sunkiga efter ett tag. Vi köpte fårskinn på IKEAS babyavdelning och klippte till lagoma stycken. Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka