Gelepadd under sadeln

P

piggis_83

Var på clinic med Peder Fredricson igår, han sa att han alltid använder gelepadd under sadeln på alla sina hästar, för att om inte sadeln ligger absolut helt rätt, så dämpas o fördelas trycket bättre.
Fler som använder gelepadd? Tycker ni det är bra?
Det kanske inte vore så dumt att skaffa en, nog bättre att ha en sån istället för fårskinn el teddy, för dom e ju så tjocka.... :smirk:
Eller vad tkr ni? Min sadel ska ligga "bra" på min häst, men dom ändrar ju sej dom oxå :confused:
Ni som har, vad har ni för sort/märke, vad kostade dom?

Sv: Gelepadd under sadeln

jag har gelpadd. tycker de funkar bra =) men använder den bara till hoppsadeln.

Jag har en gelpadd lånad på obegränsad tid (mycket bra) som jag har under min hoppsadel. Alphagel tror jag den heter och jag týcker den är jättebra

Jag har också funderat på gelepadd till pållen men vilken ska man ha? hittade en på EKO som var ifrån willab,svart för typ 350:- e de nåt o ha?

skulle jag ha någon pad för att fördela tryck och sånt så skulle jah ha den från action i siicon lr va de e..

Tips:
Köp ingen billg variant av gelpad bara där vätskans trycks ut och samlas där det finns plats (typ ryggraden). Det är värt att lägga lite pengar och få en som verkligen gör nytta om man ändå ska köpa... :smirk:

Jag använde alltid gelpad mellan sadel och schabrak tidigare då jag hade en häst som ofta fick sadelstadsknutor. Jag tycker den fungerade mycket bra, dvs inga problem med hästens rygg eller knutor. Jag har den kvar men har inte använt den på den nya....än.

Vad det är för typ av padd tycker jag inte spelar ngn större roll så länge det verkligen får plats under sadeln och den har en kanal för ryggraden. Tänk på att en gelpadd är tjockare än vad man tror, och det finns ingen forskning som visar att just gelen i padden är spec. stötdämpande. Men som sagt finns det ju inget som talar emot gelpadden heller inom forskningen... personligen skulle jag aldrig använda gelpadd.

lill_flesky skrev:
Vad det är för typ av padd tycker jag inte spelar ngn större roll så länge det verkligen får plats under sadeln och den har en kanal för ryggraden. Tänk på att en gelpadd är tjockare än vad man tror, och det finns ingen forskning som visar att just gelen i padden är spec. stötdämpande. Men som sagt finns det ju inget som talar emot gelpadden heller inom forskningen... personligen skulle jag aldrig använda gelpadd.
Varför skulle du inte göra det?

Bra att många har pos. erfarenheter av gelepadd. Ska jag köpa ngn så blir det en bra variant. Action tror jag att jag har sett i nån affär, den kostar knappt 1000 va o ligger förpackad i en vit "burk"?
Hmm får fundera vidare...
Det går inte hål på dom så gelen läcker ut eller nåt sånt?
Fler tips på vilka modeller som är bra mottages tacksamt ;)

Jag är inte positiv till en sådan pad, orsaken är att den begränsar hästens möjlighet till att röra ryggen under sadeln.

Först lägger man en gelpad, därefter sadlar man hästen och spänner gjorden. Som pricken över i:et klättrar ryttaren upp på denna anordning, gelpaden trycks ut mot ryggen under sadeln och musklerna hamnar i ett järngrepp.

Då är det bättre att hålla stenkoll på sadeln, dett är ju egentligen ett ännu mera måste om man ändå har för avsikt att ha en pad. Sadeln måste ju vara lite större för att en gel pad skall rymmas inunder, allt man monterar under sadeln gör att utrymmet blir mindre.

Har man bara en häst eller om alla ens hästar har egna sadlar så håller jag med dig.
Nu var det ju dock en ryttare som har många hästar som dessutom byts ut då och då och då kan jag förstå resonemanget eftersom samma sadel kanske används till flera hästar.

Jag använder gelpadd till min hoppsadel. Tycker det fungerar bra med den!

Tycker precis som dej LenaH. Har man kanske 20 hästar i stallet är det svårt att alla ska ha varsin sadel, vilket han oxå sa.. (jag var på samma clinic) Nu har vi "hobbyryttare" oftast bara en häst, då är det klart att man köper en sadel som passar just sin häst.

Jag tycker inte om att lägga en massa saker under sadel. Visst, har man en speciell häst med konstig rygg osv kanske det kan vara en lösning...

Det är så bra det här, man köper en sadel för XXX antal tusen lappar sedan ligger sadeln inte bra (till 100%) i alla fall även om man haft sadelprovare och allting sedan måste man ävdå ha padd eller likn för att den ska ligga bra... då spelar det ju ingen roll hur bra den "passar" eftersom man ändå ska ha padd åså för att den ska ligga bättre...

DOm bästa paddarna är dom vita genomskinliga som man inte kan trycka igenom (fingrarna nå varandra)... DYRA med BRA!!!

jag har en gelpadd och sitter på när jag kör med rockarden. inget stoppat säte på den direkt :crazy:

så att den inte skulle vara stötdämpande stämmer inte den tar upp många stötar!

Jag hade det på min ena häst förr, eftersom sadeln inte låg hundra och vi hittade ingen som gjorde det heller (hittade efter ett tag då). Han fick iaf inte ont i ryggen, så visst gör en gel pad någon nytta! Men det jag tycker är dumt med dom vanliga billiga är att dom är så tunga, och så andas dom ej. Action lär vara bättre eftersom dom är så tunna.

Och dom ÄR stötdämpande!! Jag har nämligen testat, la min pad på stallgolvet (stenhårt) och slängde mig ner på knäna! Och det gjorde inte ont!!

Om man vill ha pad för att hästen skall växa i sadeln, så tycker jag fårskinn är bättre.

Skulle inte lägga på en gelpad av ett billigare märke på min häst! Tycker många av dem är dåligt skurna, klumpiga och lämnar inget utrymme för ryggen. Drar man upp så det blir en kanal glider de ner och lägger sig platt över ryggen. Har t.om. sett paddar där det svarta ytterhöljet spruckit och förstört både sadel och schabrak.
Skulle jag (mot förmodan) använda en gelpad skulle det vara en aktion, den är tunn och ganska lätt och liger kvar där man placerar den.

enda gången jag haft padd är när min sadel var lite för vid för hästen(hästen höll på att bredda sig så ville inte köpa en smalare)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 096
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hur obotat dumt är det att försöka få en sadel att ligga tillräckligt bra genom att bara lyfta den fram och bak? Sadeln ligger inte...
Svar
8
· Visningar
1 941
Senast: Buck
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 197
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka