Gelderländare

Sv: Gelderländare

Nu överskattar du mig! Jag är ingen expert, bara väldigt intresserad! ;)

En TP kan precis som du säger ha inslag av både hackney och saddlebred. Men man har som regel gelderland i botten. Då får man ett så fint resultat som din häst.
De skall vara lite showiga och med fart och fläkt.

En kwpn häst av avdelningen ridhäst (RP), får gröna papper här i Sverige. Den kan i praxis vara 100% gelderland. Det är de nu en gång sällan, eftersom de inte gärna säljer dem ur landet numera.
De är ju väldigt måna om rasen, utan snarare att de kan ta in en och annan hingst från "vanliga" kwpn, för att genbanken inte skall bli för smal, såsom man alltid har gjort. Men väldigt försiktigt.

En kwpn häst av avdelningen körhäst (TP) kan i praxis vara 90 % gelderland och resten de raser vi pratat om, men inte få gröna papper.
Nu brukar TP ha mer inslag, eftersom det showiga tenderar att försvinna efter ett par generationer.

Enkelt sagt!
mvh

Min hästs pappa e gelderländare.
Cabochon . Han e en underbar varelse med världens steg och hopp.

haha, johodå :) "mindre" expert då.. i allafall expert här :D

Är det ridhäst kwpn de inte gärna släpper ur landet?

Hejsan! Vad kul med folk som är intresserade av KWPN-pållar... jag har ett sto som är av bra KWPN TP stam, nu har hon, inte särskilt väntat, fått föl och jag lyckades lucka ut vem pappsen är.... fölet är altså också KWPN TP. Tyckte någon sa att man inte kan få gröna papper i sverige fast de är renrasiga? Innebär det att om jag vill premiera hingstfölet om 3 år så kan jag inte det i sverige, eller få han godkänd för svensk halvblodsavel fast han är halvblod? Det låter taskigt om det är sant! Tycker att svenska halvblod skulle ha nytta av lite färskt blod med höga knälyft och fin längd trav....

Lyssnar gärna till "experten";) i tråden, upplys mig.... får fölis altså inte gröna svenska papper?

:D Tackar och bockar.
Nej, det är snarare de rena gelderländarna som de håller på.
De tillhör ju KWPN, men är ju en egen liten avdelning.
Gelderland kan man lägga alla ridhästhingstar i KWPN på, och får en renrasig KWPN.
mvh

Cabochon! :love: :love: :love:
Trist att han gick bort för tidigt.
Men han har ju blivit uppmärksammad för sin fina förärvning!
Grattis till din fina avkomma!

mvh

I Sverige är KWPN RP , dvs ridhäststamboken, godkänd för vår svenska stambok.
KWPN TP körhäststamboken, är en helt annan ras som inte är godkänd för vår svenska stambok. Den får inga gröna papper.

Du kan säkert få din häst avelsvärderad för sin ras, på tex Grevagården. Men jag tror att den hamnar i samma fack som Friesern. Den är inte heller godkänd godkänd av ASVH (av andra skäl! ;)), och kan inte än så länge vad jag vet, inte heller godkännas inom sin ras här, utan det är den holländska nämnden som kan godkänna hingstarna, hur bra de än må vara. Har för mig att den var just en kanonbra Frieser på Grevagården sist, som fick mycket bra poäng, men som inte kan godkännas pga att den visas här istället för nämnden i Holland.

Eftersom din häst har raser i sig, som inte godkänns av ASVH, kan du aldrig få gröna papper på den.
Det är en varmblodig körhäst, och inte ridhäst.

Att de sedan är trevliga ridhästar med, är en helt annan femma.

Vill man ha hästar med lite tryck i, så kan man ju titta efter tex Cabochon blod som cassis83 har i sin.
Topaasch som dog förra året hade ju det med, men är av rätt ras och godkända av ASVH.

Bild av underbare Cabochon
afb-cabochon2.jpg

mvh

Gud vad vacker han va! Ja om det råkar bli en toppenhingst av fölisen får man väl åka ner till Holland om tillfälle ges =) man vet ju aldrig var man är och vad man gör om 3 år! Tänkte länka till fölisens pappas sida, så kan ni se han, han är också supersnygg, ska tydligen va aktiv tävlingshäst också. På mamman sida finns också Renovo som allmänt anses som en av de genom historien bästa förvärvarna inom KWPN TP. Kan va kul att se!

Fölisens pappa:
http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2002/verrichtingsonderzoek/voorjaar/sander.html

Fölisens morfar: (tyvärr Renovos sämsta avkomma)
http://www.hbcstal.nl/2005pages/modules/historie/details.php?item=61

Fölisens morfars far:
http://www.hbcstal.nl/2005pages/modules/historie/details.php?item=74

Jag menar att jag sett en bättre bild på Renovo, men jag hittar den inte nu!

En för mig typisk TP idag!
Sandokan e. Lorton
sandokan%20boekel%202003.jpg

Och säkert mycket trevlig att rida, när den inte går så extremt! :)

mvh

Ja de är galet roliga att rida.... men man får jobba dem rätt för precis som alla hästar avlade för vagn har det något svagare rygg än de som är avlade för ridning.... men det är en dröm att rida derssyr på, man svävar fram :bow:

Är/var Cabochon RP eller TP? (får skylla min tröghet på att jag har feber och är förkyld)

Himla snygg iaf!!

Jag har ett kwpn-sto (vagnshäst) f-99 med mycket Gelderländer-blod. Hon är fux med bläs och 4 höga strumpor :love: . Rakt kors, lite lång rygg, högrest, maffig för att vara sto o rör sig med mycket knän, speciellt när hon är spänd. Hon hoppar trevligt också så förhoppningsvis kan vi debutera lite senare i år :)
Supertrevligt temperament, men väldigt känslig :p
Hon är förresten e: Lorton - Fortissimo - Bayard - Tamboerijn - Indiaan :)

Hej!

Jag her en renrasig Gelderländare på 12år som är otroligt nervös av sig, har bara haft han nu i snart 6månader, men man kan inte ens hoppa upp på han ute, utan man måste stå inne i boxen annars tar man sig inte upp på han, är din så också?

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 023
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: cewe
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Lime
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka