Gelderländare

sona

Trådstartare
Är det nån som äger/ägt en här?

(Äger du en kwpn med mkt vita täcken, höga benlyft och ganska lång i kroppen är det mkt möjligt at det finns en del gelderländer blod i den)
Min förra häst var det ( På min avatar)
Helt underbar men lite småsur ibland. Skulle inte ha nått emot att köpa mig en igen :love:

Sv: Gelderländare

Det finns en på ridskolan i sala. Fux med stickelhår, fyra höga strumpor, lykta och bukfläck. Är ca 174 hög och har höga framenslyft. Går endast dressyr och är även voltigehäst. Hoppar endast i nödfall och då mkt lågt, gillar det inte....

Är en äldre herre med glimten i ögat. Kräver en del av sin ryttare pga av sin storlek, men är välutbildad gör det mesta.

Jag har en Holländsk vagnshäst, 50 % Gelderlander och 50% Saddlebred. Han är svart m bläs och 3 vita ben

Lång rygg, rakt kors och luftiga rörelser, dock inte "hackney" lyften på benen när han är avslappnad/jobbar "rätt". När han är spänd visar han upp den karaktäristiska traven för den inriktningen av häst (vagnshäst)

Han är efter
Immigrant (Saddlebred)
ue: Heineke

thobisen.jpg

Ja, visst är han, vad roligt att höra att du också tycker det!!! *han hälsar och tackar*
/Stolt matte :D

Jag har en med mycket gelderländer blod i. Han är mörkbrun med bläs och 3 riktigt höga strumpor!! Jag kan inte lägga ut bilder här men gå gärna in på min hemsida och titta på Zaxon! En mysig kille som jag håller på att rida in. Riktigt höga knälyft har han. Ser ut att bli rolig att rida cavaletti och hoppa med...

Tänkte nämna lilla Nimo precis jag med... Trevlig herre i dressyren:) Kräver mkt men kommer man på honom så går han kanon:banana:

Jag har ett kwpn-sto (vagnshäst) f-99 med mycket Gelderländer-blod. Hon är fux med bläs och 4 höga strumpor :love: . Rakt kors, lite lång rygg, högrest, maffig för att vara sto o rör sig med mycket knän, speciellt när hon är spänd. Hon hoppar trevligt också så förhoppningsvis kan vi debutera lite senare i år :)
Supertrevligt temperament, men väldigt känslig :p
Hon är förresten e: Lorton - Fortissimo - Bayard - Tamboerijn - Indiaan :)

Aha! Hon låter himla rastypiskt :)
Tamboerjin är väl ren gelder väl?

Det behöver inte vara gelderland i den för att de skall ha höga knälyft.
Det är väldigt många härinne som har mycket gelderland i sina hästar eftersom Irco Marco räknas som gelderländare. Även Marco Mitras tror jag står med på deras lista.

Extremt höga knälyft brukar komma från vagnshästarna (TP), som malinsky påpekat. De är oftast en korsning mellan gelderland och hackney eller american saddlebred.
Inte desto mindre trevliga att rida, men inte godkända med gröna papper i asvh.
Ofta har de så fin färg och teckning som malinskys fina pålle har.
mvh

Ridskolan har en gelderländarkorsning f.2002
Mycket trevlig häst att rida. I galoppen kommer den typiska höga benlyften framtill. Snäll och stabil.

Han är e.James Bont
mammans stam är okänd

Lånar en bild av en kompis när hon rider honom. Enda bilden jag kan hitta som gör honom rättvis.
Jack.jpg

:rofl:
James Bont!
Vilket bra namn på en skäck!!! :D
Bont betyder ju skäck på holländska!

Men hans rörelser är inte typiskt för gelderlandblodet. I ridskolans häst kommer hans rörelser från att det är så mycket vagnshäst (TP) i honom.
Du ser inte de knälyften i tex Feliciano som har mycket gelderlandblod i sig.
mvh
hoppsann som gillar folk med humor!

Senast ändrad:

Haha ja det var ju ett passande namn :D Fast ridskolans heter bara Jack, lite trist :p

Nej jag vet väl det att hans rörelser inte kommer ifrån att han är en gelderländare utan just hans blod han har bakom där också. Hans farfarsfar var en riktig snygging!

Du vet att dom avlade fram gelderhästarna med hjälp av hackneyn väl..?

Du vet att dom avlade fram gelderhästarna med hjälp av hackneyn väl..?

Hackneyinslag är tillåtet i TP avel (och mer regel än undantag när man tittar i stamtavlor), men inte Gelder (såvitt jag vet) hoppsann, du som är mer eller mindre expert, hur är det med övrig Gelderlander?

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 023
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: cewe
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Lime
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka