Gelderländare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 4 052
M

Midi

Hur mycket ska man "hänga" upp sig när det gäller raser om man vill ha en trevlig o bra häst? Jag är väldigt förtjust i gelderländare, mest för deras utseende (med mycket vita teckan) men de är avlade för vagnsbruk. Finns det ngn känd gelderländare som tävlat höga klasser i hopp/dressyr?
Det står bla i beskrivning av rasen att huvudet är långt och alldagligt, ger ett klokt men oskönt intryck, konvex nosprofil.
Halsen är ganska lång, dåligt ansatt, stark, platt, tydligt bredare nedtill och avsmalnar starkt upp till huvudet.
Ganska markerad manke, lång rak rygg, mycket muskelfylld länd, horisontellt brett kors, högt ansatt svans.
Rasen är känd för sina utmärkta bogar. Bröstkorgen är bred och djup.
Välmusklade ganska korta ben. Rätt långa överarmar, korta skenor, lagom långa och rätt vinklade kotor, breda hovar.

Jag fattar att man inte kan dra slutsatser från sådant och att alla hästar är olika såklart men det skulle vara roligt att veta lite ändå :)

Sv: Gelderländare?

Irco Marco är väl ett bra exempel på hoppsidan.
Aktion dom tävlade WC dressyr, är väl ett bra exempel på dressyrsidan.
mvh

Jonna skrev:
Tack för hjälpen. :bow: Finns ingen som föder upp sådana i Sverige va?

Ingen aning faktiskt! Vet att miamia på forumet "Körning" har en eller flera, kommer inte ihåg. Kanske du kan ta kontakt med henne för att få reda på hur hon hittade sin/sina. Kanske du får ta dig en tur till Holland och leta häst.. :)

Hej!
Kan just meddela att vi fått hem en hingst & 3 ston som genast ska gå i avel här hemma i sverige!

Så nu finns rasen i avel även här på hemmaplan!

Då klockan är mitt i natten (efter att ha sett efter guldklimparna som kom hem efter en duktig resa), ber jag att få återkomma med mer information om rasen!
(Den finns uppdelad i 2 "sorter!)
MVH
Janekkes ägare!

jag har ett halvblodssto med mkt gelderländare i sig, då hon är e Marco Mithras( IrcoMarco u Valencia, imp Holland, som är e Formateur , gelderländer.-Jurist
Tycker att hon är en väldigt trevlig häst, med bra rörelser, ett stort plus för hennes galopp, men hon har ett ngt stort huvud:D

Det är ju bara att gratta!
Jag älskar ju dessa, och de behöver inte alls ha fula huvuden.
Jag lägger in en videosnutt på en av mina favoriter Cabochon som dog för bara några år sedan.
Han var väl nästan ren gelderländare. Han själv var godkänd kwpn, men han har en son i kwpns gelderland avdelning.
news_br_cabochon1.jpg

Har sett att några av våra dressyrryttare har avkommor e honom, och det gläder mig.
Nåväl, på denna videosnutten tror jag han fick sitt "keur".
Snacka om tryck i bakkärran! Även om man drar av lite för att det är show, och lite för piskmannen! :D
Det är nog lite skillnad på att stå hemma och avla i godan ro, och kastas in i en showarena! :)
Videon!
mvh

Hej! När jag satt o läste rasbeskrivningen så förstod jag vart mitt sto har fått sin kroppsbyggnad ifrån. Dock har ryggen och korset fått bättre former eftrehand som hon har växt. Fick reda på genom en tråd här på forumet att hennes Kwpn inte va ridhästarnas utan körhästarnas med just mkt av denna rasen.:)

Blev nyfiken på vad det var för ston och hingst du fått hem. Har själv ett Gelderländer sto som är 9 år. Har haft henne i 2 år importerad från Holland. Är så dålig på att få namn att fastna i huvudet men tror att hon är efter Renovo, om det nu stavas så. Funderar på att betäcka henne nästa år, men har inte bestämt med vad för ras eller hingst. Hon är i förstahand körhäst men hon rids också.

Har du mer info om era gelderländer hästar, bilder kanske?

/Lina

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: axel
·
R
Avel Här är den gamla rasstandarden, så lägg inte för mycket vikt vid den, utan ha detta som ett underlag fram till den nya träder ikraft...
Svar
5
· Visningar
1 141
Senast: tazza
·
S
Avel Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 766
Senast: Görel
·
Övr. Hund Blev både nöjd och väldigt missnöjd. Greyhounden imponerade stort både på mig och publiken idag i BIS-finalen för veteraner där han...
Svar
10
· Visningar
965
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka