gel till artros?

diabla

Trådstartare
Har någon använt nån typ av salva/ kräm/gel som är som voltaren, fast till hästar?

min häst har artros i haserna och hon får kortison sprutor var 6e månad, plus att hon får Pantazane spruta en gång i månaden, vet inte vad det heter på svenska. Hon får även rosehip, glucosamine och msm tillskott.

20 minuters skritt innan jag rider henne och jag lindar benen när det är kallt.

Finns det någon gele, salva eller liniment som också kan hjälpa min häst att må bättre?

Vad har ni provat och har det fungerat?

Nej men när vår häst fick artros, så behandlades han med injektioner av tuppkam och kortison. Detta skulle som sagt upprepas regelbundet, men vi gav istället Orthohyl (Hyalonsyra) dagligen, vilket resulterade i att endast en till sådan behandling krävdes under dessa 10 år hästen sedan var kvar i livet.

Har någon använt nån typ av salva/ kräm/gel som är som voltaren, fast till hästar?

min häst har artros i haserna och hon får kortison sprutor var 6e månad, plus att hon får Pantazane spruta en gång i månaden, vet inte vad det heter på svenska. Hon får även rosehip, glucosamine och msm tillskott.

Finns det någon gele, salva eller liniment som också kan hjälpa min häst att må bättre?

Det finns ju orudis, som är en lite starkare antiinflammatorisk än voltaren samt något smärtstillande, den innehåller ketaprofen därmed är den receptbelagd.
Den är för människor i grunden, men används rätt flitigt på mjukdelsskador på hästar samt artroser och muskelskador på människa.
Det är inget man ska använda på regular basis, precis som med voltaren, men det lär du bli upplyst om av din veterinär :-)

Det man brukar göra med spatthästar är ju just behandla med hyaluron och kortison i leden som det är aktivitet i.
Växer det ihop rätt sas så kan en del funka fint iaf.

Du bor ju i landet som tillverkar Hygain. De har ett väldigt bra Hyaluronsyre-preparat som du ger oralt till hästen. Det kan kanske hjälpa din häst.
Det heter Hygain Hyaglyde ezy gel.

Jag har inte använt antiinflammatoriska salvor/geler men tycker att idén är bra och ska testa vid behov. Man vill ju inte spruta leder i onödan så allt som kan hjälpa på annat vis är bra. Jag antar att Pantazane är hyaluronsyra? Om inte är im injektion av hyaluronpreparat effektivt.

Jag är också noga med knäna på min dam eftersom hon har en tendens att få inflammation i dem. Det beror troligen på artrosen i hasen men påverkar också hasen negativt.

Förutom behandlingen med Cartophen som vår veterinär ordinerade så sa hon även att vi kunde smörja med Voltaren. Dock fick min häst en reaktion på det, huden började flagna så vi avbröt omgående. Nu smörjer jag istället med djävulsklogel vilket hans hud tåler utan problem.

Compagel finns! Fungerar precis som voltaren gel fast mycket starkare. Du får inte tävl på det, tror det är 90 dagars tävlingskarens.

Receptbelagd, så be veterinär skiva ut.

Fungerar toppen tycker jag och fått det utskrivet i ett par omgångar i samband med senskador, artros och stukningar. Fungerar prima på artros-händer men fick avrådan från veterinär att då det på händerna då det är mycket cancerframkallande för människor och därför togs bort från handeln för människor

pentosan är tydligen samma som cartrophen.
ska fråga veterinärn som Hygain Hyaglyde ezy gel. tack!

varför får vissa hästar cartropen och andra hyaluronsyra?

Liknande trådar

Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
2 098
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 994
Senast: skuggi
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: _Jezzie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30