Geisli frá Meðalfelli

D

diny

Någon som vet mer om honom och hans avkommor? Har googlat och hittat lite grann men vet inte hur väl det stämmer. Det som stått är att avkommorna inte är av den pigga typen och behöver ganska mkt gångartsträning.

Sv: Geisli frá Meðalfelli

Jag har en häst som är efter Geisli!

Han är 141 cm och svart med vhip..

Han är lite speciell i vissa lägen men en gentleman i många lägen..:love:
Det kan ju ha med hur han är som häst;)

Jag tycker han har fina grundgångarter tölten har jag inte tränat så långt.:en den är ren men inga kanonlyft..

Glömde säga det att han är pigg som tusan!Med stoppbar inte så att han pyser och inte vill stanna..

Vad menar du med speciell?

Min dam e. Toti från Gategården är oxå speciell med en väldigt stor egen vilja med egna ideer men med ett hjärta av guld.

Han har inte velat gå in i stall,ridhus m.m.Han har varit dominant men jag har tränat väldigt mkt ledarskap.

Han hette krumelur innan jag bytte namn på han när han skulle ha pass..Jag vet inte hur han var när han var liten men med krumelur som namn....:confused:

Ridmässigt är han toppen!

Geisli frá Meðalfelli
SE1982102365
Färg & tecken: Musblack
Mankhöjd: 133 cm

Far Viðar frá Viðvik IS1979158390

FF Hrafn frá Holtsmúla IS1968157460

FM Glória frá Hjaltastöðum IS1967258720

Mor Sunna frá Meðalfelli IS1940225067

MF Ùlfstaða-Blakkur IS 302 IS1941158530

MM Eva frá Hamri IS19AA236143

EXTERIÖR 1990
Huvud: 8,0
Hals/Manke/Bog: 8,0
Rygg och kors: 8,5
Proportioner: 8,0
Benkvalitet: 7,5
Benställning: 7,5
Hovar: 7,5
Man och svans: -
Totalt: 7,88

RIDEGENSKAPER 1990
Tölt: 8,0
Trav: 8,5
Skritt: 8,0
Pass: 8,0
Galopp: 8,0
Spirit: 8,5
Lynne: 8,5
Form under ryttare 8,0
Totalt: 8,20

Totalpoäng rid/ext 8,07

BLUP: 99
Mankhöjd: 133 cm

Någon som vet mer om honom och hans avkommor? Har googlat och hittat lite grann men vet inte hur väl det stämmer. Det som stått är att avkommorna inte är av den pigga typen och behöver ganska mkt gångartsträning.

Vi har två ston hos oss som har blivit betäckta med honom ett antal gånger ;)
5 av avkommorna går i verksamheten hos oss.
2 av dom är väldigt pigga och framåt av sig själva, supertrevliga, känsliga men inte hispiga liksom.
2 av dom har lite mindre egen motor och behöver manas på ganska ordentligt innan framåtandan kommer av sig själv.
den sista är pigg, men ett riktigt j*a sto som verkligen kräver sin ryttare. supertrevlig och flott när man får till henne, men det krävs mycket sammanhängande träning för att hon ska bli så.

Bästa kompisen äger även en e: Geisli.
Han är nu utlånad på foder, red honom ganska mkt innan han lånades ut jag har nog inte träffat på en segare häst i hela mitt liv.
Det tog en jäkla tid att träna upp, men strax innan han åkte började han tänka lite framåt iaf.

Alla dessa hästar är otroligt snälla och pålitliga, inga dumheter för sig alls.

Jag känner en islandsfödd avkomma till Geisli, Geisla frá Meðalfelli.
Hon är femgångare och väldigt het och rätt svårriden. Nu är hon ca 22 år och (Geisli själv är 25, så hon är "gjord" i början ;) )
varken rids eller går med föl (då hon inte längre kan få föl).

Hon är visad med 7,87 tot. (7,90 rid) och mamma till 5 avkommor samt har ridits i det finska landslaget på bl.a. NM och VM.

/Malin

En granne har varit och provridit ett sto e. Geisli. Har bara pratat lite snabbt med henne men hon verkade fastna för hästen. Var inte så mkt riden och lät som ägarna inte hade så mkt gångartskunskap men god hästkunskap.

Hästen lät oxå lite stoig men inte som min lilla dam var när hon sattes igång (e. Toti :angel:) och hon kunde tydligen tölta.

Roligt att höra lite hur andras Geisli hästar är för trots hon passerat unghästålder så var hon tydligen inte så mkt riden så mkt kan hända på vägen.

Jag såg Geisli på SM 1994 och fastnade för denna snälla och charmiga musblack med sin enorma tvåfärgade man! Har alltid haft lust att betäcka med honom. Dessutom har jag ägt en islandsfödd halvsyster till honom också efter Vidar frá Vidvik, med riktigt superlynne. Tyvärr fick hon eksem, precis som den kände halvbrodern Kjarni, som också är efter Vidar frá Vidvik, efter bara 2 år i Sverige så jag tog henne direkt ur avel och sålde henne som familjehäst. Jag har hört rykten att även geisli skulle ha eksem men jag har inte fått dem bekräftade och har ingen aning om det är skitsnack eller sant. Det finns så många hingstar som påstås ha eksem som inte har det. Jag har träffat på ett par avkommor efte honom och de har haft trevlig exteriör, underbart lynne samt lagom och bra vilja samt varit eksemfria. Minns särskilt en vackert mörk rödblack valack som var 5 år vill jag minnas 1994. Mycket härlig, taktren och fin tölt och härligt lynne.

Min prins :love: som Michis skrivit om:
10770691.jpg

Bästa!
Skritt
Trav
Sötast!
Fin
Mammas älskling

Som sagt väldigt seg, hatar att vara på ridbanan dock ganska pigg ute.
Skulle varit piggare men gick i verksamhet som 5-6åring därav trubbades han av ganska mycket ..
Med mer vilja skulle han vara OK som lättklass-häst, dock kanske inte i final :p
Men han är söt som han är!
Bra exteriör och väldigt trevlig. Trygg i all hantering.
Kunde tolka, klippa, lasta, duscha, hoppa bock på honom utan några problem. Alltså en perfekt turhäst :p ramlade man av gick han bara till närmsta mat :D

Har lite bilder på Geisli från när jag var på Husbyöhn senast :)
Album

Intressant med eksemt, min ena häst har denna sommar reagerat kraftigt på insektsbett vilket den andra inte har...

Mamman vet jag inte om hon har eksem eller inte.

Mitt sto (inte efter Geisli) har oxå reagerat mkt på insekterna i sommar. Misstänkt tumör för hade en stor knöl framför ljuvret men efter biopsin så kom svaret att det var troligen knottejn hon blivit känslig för.

Hört flera som har blivit mer bitna i sommar än normalt

Jag har haft ett sto efter Geisli. Undan Gjosta frá Skardi (UE: Odkell frá Kirkjubae). Hon hade mycket vilja och kunde vara lite svår när man ställde krav på henne. 5 ggr med superfina gångarter om man fick henne med sig.

En dominant dam som var extremt svårlastad även efter mycket träning och "proffs"hjälp. Hon var oberörd ena dagen, för att gör en helomvändning och vara galen nästa. Detta var också skälet till att hon såldes.

Hon var lång i ryggen, men hade annars ok extriör. Jättefina hovar! Och enligt haffi gislason, så skall hon tydligen vara väldigt lik sin far och ett typexempel på en "geisli-häst".

Hon har fått 2 fina föl, en silversvart grabb efter Thrymur frá Gershlid samt en efter Spuni frá Midsitju.

Nu finns hon på Kvarnbacka och har gått med Spuni igen.
4567657.jpg

4567720.jpg

Haha dina gamla häst och min häst är helsyskon!

Jag har hört talas som att att nästan alla hästarna som var därifrån min häst kom ifrån var skäckar så alla blev sålda utan min som var svart och ingen ville ha an:crazy:...Tills förra ägarna till min häst köpte han.

Min häst är lite svårlastad men han gör inget mer än vägrar att gå in..Det värsta han gör ibland är att stegra sig lite men absolut inte mycket eller mer..
Ett tag går det bra sen får man börja om igen....hm sl:confused:äktdrag...

Hästen är rätt likt min i modellen.

Jasså! Vad roligt! Har du någon bild på din häst? Vad heter han? Hon skall tydligen ha typ 8 stycken helsyskon till eller något sådant. Köpte du din häst direkt från Rungarn eller?

Min Geisli-avkomma har aldrig haft tecken på eksem, aldrig kliat eller någonting.
BTW så kommer han hem den 10/10 :D :D :D :D

Angående exem, så hade Askja tecken på exem en tid. Hon kliade och blev sårig. Men med några tvättar så försvann det fullständigt! Antagligen var det någon svampinfektion som kom då hon och hennes nyfödda föl behandlades dåligt och hon därmed hade nedsatt immunförsvar eller liknande...Efter detta visade hon aldrig mer några tecken på att klia sig överhuvudtaget.

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 626
Senast: hastflicka
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Luff
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 436
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar