Geggiga ögon

Elina8

Trådstartare
Min häst har fått väldigt geggiga ögon, det började när han började gå ihop med en annan häst som hade lite geggiga ögon. Men nu har det blivit värre, på båda.
Det är stora klumpar i ögonvrån och vissa dagar när jag kommer (alltså när han inte blivit tvättad på ett dygn) så är det gult gegget.
Kan det vara ögoninflamation?
Han verkar inte ha ont av det alls, är inte svullen, utan det är bara geggigt.

Vad kan man göra åt det? Har tvättat med vanlig koksaltlösning, men det har inte hjälpt så mycket. Det blir ju rent just då och håller sig ganska bra ett par timmar, men nästa dag är det samma sak.

Några förslag?

(Jag ska ringa vet om det inte blivit bättre nästa vecka, har pratat med dem innan och de sa koksalt)

Sv: Geggiga ögon

Det låter som din häst har fått en sk ögonlocksinfektion, jag skulle nog ringa veterinär på en gång. Ofta behövs salva/droppar i ögonen under ca 2-3 ggr per dag i 10-14 dagar för att det ska gå över.
Ring och rådgör istället, det kostar inget, sen får du höra vad veterinären säger.

Ja, jag ska nog ringa imorgon istället.
När jag pratade med dem så sa de ju bara att jag skulle testa med koksalt ett tag, men nu har jag ju gjort det och om det är någon infektion är det ju dumt att vänta.

Tack för ditt svar.
Vet du förresten om det är smittsamt om det nu är det han har? För den han går i hagen med smittade ju honom, tänkte mest så att det inte smittar till de andra i stallet.

Läste lite om ögonlocksinflammation, och jag tror inte att det är det ändå. För han är varken svullen eller röd i ögonen och han har inga sår heller.
Inte för att det spelar så stor roll, vetrinären har säkert något som kan hjälpa ändå.

Det låter som att det är någon typ av ögoninflammation eftersom det är gult och det mesta brukar ju bli ganska bra med koksaltlösning. Rådfråga en veterinär är det bästa och tills du får tag i veterinären kan du kanske googla eller läsa om det någonstans.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka