Sv: Gecko i Julklapp?
Jag håller helt med Generalen i det hon skriver om reptiler. De är mer att betrakta som akvariefiskar. Se men inte röra i onödan
Ska man ha ödlor som mig veterligen inte blir stressade av hantering så är skäggagamer eller dvärgskäggagamer bättre och en mer "nybörjarvänlig" ödla som dessutom kan vara väldigt rolig att titta på. Dock kräver de terrarier av helt andra proportioner än en gecko, men är på det hela mer lättskötta än reptiler som ska hållas i tropiskt/subtropiskt klimat.
Jag tror att det skulle fungera bra med marsvin ändå. Mitt största problem har varit hundens stora svartsjuka när det gäller både reptiler, marsvin, kanin, råttor och hamstrar
Hon vill knuffa bort mig från djuret för att få all uppmärksamhet själv.
Mormor, min ständiga räddare i nöden när det gäller djurpassning, har katt och han jagar allt ifrån näbbmus till rådjur, och inte ens han har sett nöjet med stora, feta, lurviga boll-liknande varelser i bur. Hamstrarna däremot har vi fått ha konstant instängda, men marsvinen har kunnat hälsa på katten och det har varit lugnt.
Mamma däremot har en liten terrier som inte vill något hellre än äta upp marsvin, men där hade vi alltid dörren till mitt rum stängd så det var inte heller några problem.
Det är jättekul att din dotter har reptilintresse, men det är som sagt inga keldjur. Inte ens boa-ormar som kan ligga ihoprullade i ens knä trivs med det mänskliga sällskapet utan söker helt enkelt bara värme. I regel så får man räkna reptilerna till "prydnadsdjur" även om de mycket väl kan bli hanterbara.
Jag har tex träffat en skäggagam som älskade fotbollar och liknade mest en hund när han larvade runt med dessa. Likadant så är min "bästis" en 2,2 meter lång boa som så fort man öppnar terrariet ringlar sig upp längs med armen, ner runt axlarna för att slutligen lägga sig på en fleecefilt i knäet och somna.