Ge torkade örter till häst.

prinsonemmy

Trådstartare
Har försökt leta runt på internet, men inte hittat någon sida som gett mig svar.

ger ni era hästar någon ört på vintern? Jag vill kunna plocka själv. Tistlar har jag hört är bra, och det har vi gott om, även brännässlor. Men, hur mycket ska man ge? Ska man hacka det noggrant så det blir som pulver eller ge helt? Och vad är det bra för? :)

Vore jätteroligt att få svar! :p

Sv: Ge torkade örter till häst.

det är väldigt lätt att man inte får det torrt nog när man torkar själv och då blir den hygeniska kvalitén inget bra, dessutom behöver man mängder om du ska torka nog för vintern, ska du ha örter till en häst pratar vi ett par tre boxstorlekar för att kunna hänga upp så det torkar bra. Det är ganska billigt att köpa örter.

Sv: Ge torkade örter till häst.

kl

till att börja med så är det ju ingen mening med att ge örter om det inte är något speciellt du vill uppnå med dem. Att ge bara för att vet jag inte om det är så stor mening med, hästar väljer ju själva gräs framför örter när de betar. Mariatistel är t.ex. bra för levern om hästan har såna problem, den växer dock inte vilt i Sverige. Om andra tistlar har samma egenskaper vet jag inte, men jag skulle inte ge det utan att veta säkert.

Mitt tips är att läsa på om olika örter och vad de gör innan du börjar mixtra med det. Naturligt innebär inte ofarligt, och har man otur kan man ställa till det rejält med "fel örter till fel häst" så att säga...

Jag torkar mina örter i en svamptork.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 521
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar