Kan ni ge mig förslag på:
*En häst som gärna drar upp huvudet.
lösgörande arbete, är lugn och konsekvent, dra inte i tyglarna så fort den höjer huvudet om det är en "stress" häst. Led till i inner tygeln lägg på skänkeln och för därefte tillbaka handen i normalt läge. beröm med rösten om den ändrar huvud läge men kom ihåg bakben och rygg
... hjälptyglar skulle rekomendera martingal i all ridning till det "värsta" försvunnit och vid longering en chambong för den motarbetar just ditt problem och är inte ngn som drar nosen bakom lod.
*Rusar in i galopen.
det låter som du måste stärka galoppen, tempoväxlingar, galoppfattningar fr halt, skritt, trav, ur en ryggning, i en uppförsbacke i skritt etc. Är tydlig och konsekvent!
*Skumpig trav, hur kan jag förbättra mig?
pressa ned dig med hjälp av magen.. fram med mage bak med axlar.. känn sittbenen under dig, rid utan stigbyglar, låt ngn annan longera och du ha sits träning (då kan du samtidigt ha tyglarna och lära hästen hur man ska göra vid longering)
* Springer in mot mig när jag longerar.?
stå alltid vid longergjordenvarken bakom eller framför. Longerspöet är den drivande och sidförande hjälpen, vill du ha den på större volt höj spöet, gå ngt mot hästen ngr cm bakom longergjorden, händer inget rör spöet.. snärta vid behov.. ha alltid sträkt longerlina och är beredd på länga så den har möjlighet att göra det du kräver...
lägger den sig inåt när ni jobbar eller vill den komma in till dig och få uppmärksamhet o slippa arbeta?