ge mig tips, vet ej om mina funkar...

E

EricaModin

Min häst Vägrar gå sj!
Hon är stark med.
När jag ska rida ut på henne börjar hon backa sen när hon inte ser den andra hästen i synhåll. Sparka åt sidorna när ja smackar på börjar hon typ bocka, sen gnäggar hon massor, vill tillbaka, springer tillbaka. När jag lyckats vilket är typ 3 gånger att komma ut. Så Vill hon bara trava trava trava...
sen när man ska testa galopp börjar hon skena iväg. Skit jobbigt, eftersom hon är så stark med.
Och jag tar alltid en stig så hon inte märker lika mkt att ja är på väg hem. men ändå har hon bråttom. Och får göra massor me volter å sånt för att hon ska lyssna!
Jo jag har tränat massor med övingar från marken. men börjar bli tom med fantasi nu, och behöver mera förslag:)
Även när jag sitter på hästen och när jag står jämte, bara komma med ideer!
Vet att det aldrig fungerar på ryggen om nt på backen men funkar fint på backen tycker jag, bara att övningarna blir sega nu tycker nog philippa med och att vi kommer ingen stans går liksom nt framåt! Hjälp tack..

Men annars är hon urgullig D-ponny att ha å göra med å haft henne i snart 2 år!:bow:

Sv: ge mig tips, vet ej om mina funkar...

Spontant känns det som om du behöver hjälp, massor med hjälp.

Måste du rida ut själv, har du inga kompisar?
Rider du för någon instruktör?

jo, min syrra rider ja ut med ibland. och honska börja jobba å sånt å då funkar de nt bara att rida ut tsms. vill kunna att hon ska rida ut sj :) har typ funkat 3 gånger. å då har de la gått sådär. men är bara att öva enligt mig. men vill ha tips...

nej j rider nt för ngn. min syrra är duktig och hjälper mig ibland. hon har gått sån linje men vill försöka själv med, lär sej bäst då enligt mej sen har inte hon tiden för 2 hästar, bara hennes ju :)

När hon krånglar och inte vill lämna de andra har jag som tips att rygga henne åt den håll du vill ha henne åt (under förutsättning att hon inte ställer sig på bakbenen, då funkar inte detta trick). Sen får du ta det stegvis med tanke på att hon har så bråttom, du får helt enkelt visa henne att hon inte får trava förrän du säger till och galoppera inte innan du kan trava henne kontrollerat. Nu är det ett tag sedan tråden lades ut, så du kanske redan har löst problemet, förhoppningsvis! :)

Men som `blandrastik` skriver så tror även jag att du behöver hjälp med detta, speciellt som du haft henne i två år. Att rida för instruktör är en bra ide eftersom de kan ge dig de tips du behöver för att ta dig ut själv med din ponny.

tack såmkt för tipset :)
Jag övar henne ganska mkt på attrida sj i en egen hagen nu och det går bra.
Bara skogen som blir värre..
Men tack kan testa :)
Hon harblivit mkt bättre.men eftersom hon har varit lite som en problemhäst innan är det svårt.
Men allt är borta nu.
Bara domadumheterna hon har börjat med..
Men har lyckats ngra gånger!
Hon är så rädd för att bli sj:(
Så jag försöker få henne att lita mera på mej.
men eftersom hon är extremt envis är det svårt att hålla tålamodet.
Men övar på de!
men kan det vara bra att kanske bara börja leda henne mkt i skogen i bara grimma å de kanske??
:idea:

jag rider för min syster som är sjukt duktig, men vill gärna klara det mesta sj :)
(hon hjälpte mej lite med de andraproblemen)

Hästen lyder inte. Det är så enkelt. En väl inriden häst, som är väl riden och uppfostrad lyder. Även om den tycker det är jobbigt, tungt etc.

Du behöver hjälp av någon som kan träna dig på det du själv inte klarar av. Ta kontakt med en duktig tränare så du får rätt redskap. För varje gång hästen bråkar blir den starkare, och till slut blir det jättesvårt (omöjligt?) att komma tillrätta med problemet.

En god hjälp kan vara att en duktig ryttare rider hästen åt dig ett par gånger i veckan, och driver igenom det som du själv inte mäktar med. Då får du själv en push att det faktiskt går, och hästen får lära sig lydnad.

haha jag har ju sagt att ja fått henne från att vara problemhäst från marken så kanske nt konstigt hon e sån:P
Men vill bara säga en sak.
ATT JAG HAR LYCKATS!
Hon kan typ gå själv nu.
Behövde nt alls en tränare!
Och nej en väl inriden häst lyssnar nt heller.
Vi har haft många hästr,å har en annan med.
Så vet :)
Men allt är löst nu, behövde bara sin lilla tid..
Hon var bara osäker.
och hon har varitväl inriden. varit skit duktig i dressyr, tävlat.samma sak i hoppning.å varit ridskole häst i ngt år. men de gillade hon nt xd
Sen komde en och förstörde henne
Sen köpte ja henne för ja älskade verkligen henne å ville ge henne en chans att bli normal igen :D
Men tack alla ändå!

Vill bara säga till alla.
Att det inte är problem mer, så ni vet:D

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 152
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar