Ge mig tips om kraftfoder till min 2åring

Sv: Ge mig tips om kraftfoder till min 2åring

hade ungefär samma problem som du TS, fast min är ett år yngre. jag knölade i honom krafft groov 125 och lucern + fri tillgång på grovfoder. hände inte nåt alls...
fick tips om att se över kvoten ca/p. nu får han 3L kornkross och 3L betfor (båda ska upp en halvliter till egetligen) +2dl soja och 2dl olja +mineraler och fri tillgång så klart.... det funkade!!! numera ser han ut som en häst istället för en åsna..
säger inte att det är rätt, bara hur jag gjorde..

Inte korn till en unghäst!!!

hade ungefär samma problem som du TS, fast min är ett år yngre. jag knölade i honom krafft groov 125 och lucern + fri tillgång på grovfoder. hände inte nåt alls...
fick tips om att se över kvoten ca/p. nu får han 3L kornkross och 3L betfor (båda ska upp en halvliter till egetligen) +2dl soja och 2dl olja +mineraler och fri tillgång så klart.... det funkade!!! numera ser han ut som en häst istället för en åsna..
säger inte att det är rätt, bara hur jag gjorde..

Tveksamt om det var calcium/Fosfor. Men däremot i olja är det ren energi, ett överskott av energi som hästen inte kan göra av med gör ju att det bildas som fett!

vet många som ger korn till sina unghästar(bland annat uppfödare), ingen av dom lider vad jag kan se. oljan började jag ge honom med en gång, dåå gav den inget hull. det var som sagt när jag kollade över kvoten ca/p som hästen började se vettig ut..

Tänkte inte bara på vad fodret innehåller utan också hur det tas upp. Rena energifodermedel hör inte hemma hos föl och unghästar. Jag tror inte att det är så många som ger havre för att komma åt 80-90 g smältbart råprotein. Betfor är socker, mkt snabb energi men nyttiga betfibrer förvisso. Korn är väldigt svårspjälkat för häst, även om man har krossat det. Har aldrig förstått poängen med korn till häst.

Bättre satsa på bra grovfoder och sedan komplettera med kraftfoder med större andel protein vid behov. Ev. proteinöverskott omvandlas ju till energi. Det är balansen som är det viktiga i en unghästs foderstat. Sen om den får för mycket protein (på pappret) spelar ingen roll.

eftersom du inte svarat på grovfodrets analysvärden så antar jag att du inte har någon analys, då blir det tyvärr väldigt mycket gissande. Låter som du har ett dåligt grovfoder, jag skulle sett mig om efter ett bättre hö helt enkelt och gett lusern.

För att korn är svårsmällt och kan orsaka störningar i magen på hästen. I större mängder är det direkt olämpligt som foder oavsett ålder på hästen..
Ungsten har stora behov av vissa ämnen som inte finns i korn plus att det då är svårsmält gör att det inte är något bra foder till en ung häst. Hästen får med andra ord en massa mat i onödan eftersom den inte kan smälta det och då med risk att störa balansen i matsmältningen. Då är havre mycket bättre även inte det heller är optimalt.

Om man söker här på foder så finns det trådar med bra och ingående förklaringar.

En unghäst som trots utfodring m 5 liter havre och 15 kg hö ser ut som du beskriver skulle jag vilja kolla upp. Tillgodogör han sig näringen? Hur ser tandstatusen ut?

Och höets värden är förstås jätteviktiga - är det ett uselt hö näringsmässigt? Byt grovfoder eller komplettera de dåliga värdena med lusern. Nej, stryk eller, förresten - byt grovfoder!

Beräknat utifrån ett hö med medelsärven enl Plancks näringstabell och 3,5 kg havre (är det rimligt? 5 lit=3,5 kg?) så får han mer mat än han behöver, trots fullblodsinslaget.

Senast ändrad:

Tänkte inte bara på vad fodret innehåller utan också hur det tas upp. Rena energifodermedel hör inte hemma hos föl och unghästar. Jag tror inte att det är så många som ger havre för att komma åt 80-90 g smältbart råprotein. Betfor är socker, mkt snabb energi men nyttiga betfibrer förvisso. Korn är väldigt svårspjälkat för häst, även om man har krossat det. Har aldrig förstått poängen med korn till häst.

Bättre satsa på bra grovfoder och sedan komplettera med kraftfoder med större andel protein vid behov. Ev. proteinöverskott omvandlas ju till energi. Det är balansen som är det viktiga i en unghästs foderstat. Sen om den får för mycket protein (på pappret) spelar ingen roll.

Betfor är kvar sen man tagit bort sockret, restprodukt men lite tillsatt melass. Räknas som grovfoder i vissa kretsar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat